Gå til innhold

Angel's Egg (1985, japansk anime) Tips til lignende filmer


Skogslik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig spesiell og unik film. Fantastisk, men du kommer aldri til å finne noe som ligner. Jeg har i hvert fall ikke gjort det, og jeg har sett en del filmer og serier.

 

 

Men finnes mye anna mørk anime og kose seg med, både filmer og serier.

 

Filmer:

 

Akira

Ninja Scroll

Ghost in the Shell

Memories

Wicked City

Vampire Hunter D

Vampire Hunter D: Bloodlust

Perfect Blue

Metropolis

 

 

Serier:

 

Berserk

Hellsing

Cyber City Oedo 808

Ergo Proxy

Angel Cop

Serial Experiments Lain

Elfen Lied

Parasyte: The Maxim

Neon Genesis Evangelion

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Listen til """" er meget bra og inneholder de fleste av titlene jeg hadde tenkt å anbefale selv. Jeg kan legge til Gantz, Cowboy Bebop, Now and Then Here and There, Wolf's Rain og Last Exile.

 

Berserk er en av mine favoritter men kan være litt forvirrende å komme inn fordi det er både en serie og filmer. Du har den opprinnelige TV-serien fra 1997-1998, så har du en filmtrilogi kjent som The Golden Age Arc som rett og slett er en remake av denne TV-serien (og en forbedret versjon etter min mening), og så har du TV-serien fra 2016 som fortsetter historien og som hadde sin andre sesong i 2017. Om det er interessant så er det opprinnelig en tegneserie, som også er vel verdt å lese.

 

En del eldre anime ligger på Youtube og har ligget der i mange år uten noe copyright-problemer, så du kan fint se en del der. Jeg så f.eks. Wicked City på Youtube for noen år siden og da la den der i flere versjoner. Kvaliteten kan variere, og om det er undertekster eller dub (undertekster er vanligvis å foretrekke siden engelske dubber av anime er notorisk dårlige).

 

Ellers har du streaming-tjenesten Crunchyroll, som er den beste for anime. Der kan du se f.eks. Parasyte og de nyere sesongene av Berserk.

 

Også er det selvfølgelig et alternativ å kjøpe på DVD eller bluay. Å få kjøpt anime i dag er tusen ganger enklere enn da jeg begynte å interessere meg for det for vel tyve år siden og selv norske butikker som Platekompaniet har en hel del. Ellers har man selvfølgelig Amazon som nok har det største utvalget utenfor Japan. Alle titlene som er nevnt er relativt kjente og det skulle ikke være noe problem å få tak i de fleste av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...