Gå til innhold

Dokumentarer som har endrer synet ditt på livet eller lært deg noe viktig


PgUp

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne ha en tråd for gode dokumentarer du vil anbefale, som har endrer synet ditt eller hatt noe å si i livet ditt. 

 

Jeg vil starte med å anbefale dokumentaren Happy (2011) https://www.imdb.com/title/tt1613092/

Den ligger på vimeo men ellers må man nok på piratbukta for å skaffe den i god kvalitet, evt itunes. 

Den handler om hvordan man kan finne lykke i livet, og viser forskjellige samfunn rundt i verden der de finner lykke i forskjellige måter å leve på. De tar også en vitenskapelig tilnærming og forklarer de tingene som gjør oss mest og minst lykkelige. Dokumentaren er bare litt over en time og anbefales!

 

Jeg vil også sterkt anbefale filmen Home (2009) https://www.imdb.com/title/tt1014762/ som er utrolig bra dokumentar om klimaendringer. Den er vakkert filmet, alt fra ovenfra via helikopter, og gir et fugleperspektiv på hva vi gjør med jorda vi lever på. 

 

Gjerne mest posting av dokumentarer, oppgi imdb link og hvor man kan finne den. Også direktelenke hvis den ligger på youtube eller lignende er flott. Kan også være dokumentarserier.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke en dokumentar akkurat, men er stor fan av series som Ancient Aliens, Hangar 1: UFO Files, In search of aliens og så videre. For å ta det åpenbare er Ancient Aliens ment å være underholdning, og de har bevist endret fakta og utelatt fakta for å få ting til å stemme med teoriene sine. Er mer usikker på de andre, men stoler ikke helt på dem heller. Men selv om folkene i Ancient Aliens vrir på sannheten, er det meste av det de diskuterer ekte nok. Pyramidene, Machu Pichu, Pumapunku, Gobleke Tepe og så videre er alle ekte nok, og man kan se dem i virkeligheten hvis man reiser litt rundt omkring.

 

Igjen, vi bør ikke stole for mye på teoriene de legger frem i Ancient Aliens. Men det man kan gjøre hvis man er interessert, er å fortsette å studere dette på egenhånd. Jeg har drevet med det i en god del år nå, og det har mildt sagt endret synet mitt på det meste. For å si det sånn har sumerne ikke bare et sterkt utvidet versjon av skapelsesberetningen fra Bibelen, men deres versjon gir mye mer mening for meg, og de har en god del ting som mer eller mindre "beviser" at de har rett. Uten å blande inn romvesener kan vi jo se på ren fakta. Det er mange ting fra oldtiden folkene på den tiden ikke har hatt mulighet til å bygge selv. Gobleke Tepe er for eksempel et monument med steinblokker på mangfoldige tonn, og ville ha vært et problem å bygge selv den dag i dag. Så hvordan bygde de det to tusen år før steinalderen? Konklusjonen blir enkelt nok at det gjorde de ikke. Enten er det veldig mye om den tiden vi ikke vet, eller de fikk hjelp til å bygge det. Uansett er det veldig mye vi ikke vet. Ancient Aliens tar opp en drøss sånne "problemer", og selv om de som sagt ikke er til å stole på, er det interessant nok å grave i mysteriene de tar opp på egenhånd. Jeg kan faktisk gå så langt som å si at jeg har begynt å tro mer og mer på at Bibelen faktisk snakker sant - men ikke som en religiøs bok. Les den heller som en ren historiebok. :)

Lenke til kommentar

Dokumentarer om mat, og helse, om hvorfor det er feite hvite striper på rosa kjøttet til opprettetlaks

 

 

etter å a sett denne så tenker jeg 3-4 ganger før jeg kjøper kjøtt eller kaker i dagligvarebutikker:

 

 

dokemuntar om drikkevann

 

 

etter å ha sett denne så leser jeg alltid innhold på mat jeg kjøper får å unngå prossessert/maskinert sukker som det finnes mye av i mat som vi finner i butikker

 

Endret av Anonimofied
Lenke til kommentar

Pumping Iron. Den var en stor inspirasjon for meg til å trene da jeg var yngre. Den viser kroppsbygging som kunst, og som sport. Hovedpersonen her er Arnold Schwarzenegger, selv om han i dokumentaren er på "topp" i forhold til kroppsbygging, får vi litt innblikk i hans reise som startet i Østerrike. Han setter seg mål, og jobber knallhardt for å nå dem. Han har en vinnerskalle, og med riktig dose motivasjon og selvtillit så får han til det meste. Både innen kroppsbygging, hvor han ble mr. olympia flere år på rad, men man ser jo i ettertid at han og har hatt stor suksess som skuespiller, samt innen politikk, hvor han har blitt guvernør i California. Han tenker stort, setter seg høye mål, har store ambisjoner, og med hard jobbing og motivasjon greier han å nå dem. Det er inspirerende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke en dokumentar akkurat, men er stor fan av series som Ancient Aliens, Hangar 1: UFO Files, In search of aliens og så videre. For å ta det åpenbare er Ancient Aliens ment å være underholdning, og de har bevist endret fakta og utelatt fakta for å få ting til å stemme med teoriene sine. Er mer usikker på de andre, men stoler ikke helt på dem heller. Men selv om folkene i Ancient Aliens vrir på sannheten, er det meste av det de diskuterer ekte nok. Pyramidene, Machu Pichu, Pumapunku, Gobleke Tepe og så videre er alle ekte nok, og man kan se dem i virkeligheten hvis man reiser litt rundt omkring.

 

Igjen, vi bør ikke stole for mye på teoriene de legger frem i Ancient Aliens. Men det man kan gjøre hvis man er interessert, er å fortsette å studere dette på egenhånd. Jeg har drevet med det i en god del år nå, og det har mildt sagt endret synet mitt på det meste. For å si det sånn har sumerne ikke bare et sterkt utvidet versjon av skapelsesberetningen fra Bibelen, men deres versjon gir mye mer mening for meg, og de har en god del ting som mer eller mindre "beviser" at de har rett. Uten å blande inn romvesener kan vi jo se på ren fakta. Det er mange ting fra oldtiden folkene på den tiden ikke har hatt mulighet til å bygge selv. Gobleke Tepe er for eksempel et monument med steinblokker på mangfoldige tonn, og ville ha vært et problem å bygge selv den dag i dag. Så hvordan bygde de det to tusen år før steinalderen? Konklusjonen blir enkelt nok at det gjorde de ikke. Enten er det veldig mye om den tiden vi ikke vet, eller de fikk hjelp til å bygge det. Uansett er det veldig mye vi ikke vet. Ancient Aliens tar opp en drøss sånne "problemer", og selv om de som sagt ikke er til å stole på, er det interessant nok å grave i mysteriene de tar opp på egenhånd. Jeg kan faktisk gå så langt som å si at jeg har begynt å tro mer og mer på at Bibelen faktisk snakker sant - men ikke som en religiøs bok. Les den heller som en ren historiebok. :)

Enig i det meste av det du skriver her.

Skulle ønske det ble lagd "skikkelige" dokumentarer om disse stedene uten å hele tiden dra inn aliens som eneste forklaring..

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...