Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Metall i CT maskin


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som har tatt SPECT-CT?

 

Tok dette igår. Var ikke forberedt. De bestemte seg for å ta det også etter skjelettscintigrafien.

 

Glemte å i ifra om at buksen min hadde metallknapper øverst. Pleier vanligvis å ta på meg klær uten noen metalldetaljer ved CT undersøkelse, men hadde ikke tenkt på det denne gangen. Fikk bare beskjed om å ta av metall på overkroppen. Virket som at de hadde litt hastverk på avdelingen. Fikk ikke beskjed når skanningen startet, så bevegde på meg i starten bl.annet.

 

Det ble tatt bilde av kroppen fra nakken til bekken uten armer, tror jeg. Fikk ikke beskjed om hvor de tok bilde, men maskinen gikk over dette området for å si det sånn.

 

Har noen av dere tatt CT av magen for eksempel med bukser med metallknapper på?

 

Redd for at bildene blir av litt dårlig kvalitet, men ikke såpass dårlig at de synes det er verdt ressursbruken ved å ta et nytt bilde. Det har hendt meg før.

 



Anonymous poster hash: ced1b...83b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe usikker angående detaljene, men tror hovedpoenget er at løse metalldeler kan fly veggimellom pga maskinen.

Bare tullball, dette gjelder kun MR og og ikke CT.

 

Man skal generelt fjerne alt av metall ved CT undersøkelser også, dette for å unngå metallartefakter i bildene. Først og fremst så tok du skjelettscintigrafi, her påvirkes ikke metall siden SPECT fanger kun opp strålene som blir sendt ut ifra deg(radioaktive merkestoffet de injiserte). Grunnen til at du hadde armene opp er at hvis du har armene ned så påvirker dette dosemodulering systemet til maskinen og du ville fått en høyere unødvendig stråledose og bildekvaliteten hadde blitt mye dårligere. Hvor på buksen hadde du metallknappene?

 

edit: Dersom de fikk med litt av knappene og disse skapte artefakter, kan en ofte (spørs på type CT maskin) redusere disse artefaktene i rekonstrueringen av bildene i ettertid. 

 

Kilde: Jobber som radiograf og har litt erfaring innenfor nukleærmedisin, hovedsakelig SPECT og PET.

Endret av salamishit
Lenke til kommentar

Bare tullball, dette gjelder kun MR og og ikke CT.

 

Man skal generelt fjerne alt av metall ved CT undersøkelser også, dette for å unngå metallartefakter i bildene. Først og fremst så tok du skjelettscintigrafi, her påvirkes ikke metall siden SPECT fanger kun opp strålene som blir sendt ut ifra deg(radioaktive merkestoffet de injiserte). Grunnen til at du hadde armene opp er at hvis du har armene ned så påvirker dette dosemodulering systemet til maskinen og du ville fått en høyere unødvendig stråledose og bildekvaliteten hadde blitt mye dårligere. Hvor på buksen hadde du metallknappene?

 

edit: Dersom de fikk med litt av knappene og disse skapte artefakter, kan en ofte (spørs på type CT maskin) redusere disse artefaktene i rekonstrueringen av bildene i ettertid. 

 

Kilde: Jobber som radiograf og har litt erfaring innenfor nukleærmedisin, hovedsakelig SPECT og PET.

Hei! Ok. Det var to metallringer i livet på en joggebukse, der hvor tråden kommer ut som man knyter etterpå. Får håpe at det går bra da. Takk for svar.

 

Anonymous poster hash: ced1b...83b

Lenke til kommentar

Hvordan tenkte du at dette var et relevant svar?

 

Ellers er det Salamishit sitt svar som er det eneste riktige.

Hva er så veldig irrelevant med mitt svar? Hvorfor kan du ikke bare la være å kommentere, så kan trådstarter vurdere hva som er relevant eller ikke?

Ser nå at det gjaldt CT. Men allikevel utidig av deg.

Endret av Olsenhower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er så veldig irrelevant med mitt svar? Hvorfor kan du ikke bare la være å kommentere, så kan trådstarter vurdere hva som er relevant eller ikke?

Ser nå at det gjaldt CT. Men allikevel utidig av deg.

 

Jeg påstår ikke at ditt svar er irrelevant. Det kan jo være at du sitter med kunnskap som ingen annen har presentert. Et utdypet svar fra din side kunne jo tilføre de andre svarene ny relevans, det var derfor jeg spurte om dine tanker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...