Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med gastroskopi


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen her som har gjort gastroskopi tidligere? Hvor gjorde dere det og hvordan gikk det?

 

Dersom dere har tatt flere gastroskopier; hvor gikk det best?

 

Vet dere om legen som gjorde det var en gastroenterolog, generell kirurg eller gastrokirurg? Har sett spesialister innenfor alle de tre grenene som utfører gastroskopier.

 

Tenker dere at det har noe å si hvilken av disse spesialitetene legen har?

 

Tar de alltid vevsprøve for å sjekke etter cøliaki eller må det stå spesifikt om det i henvisningen?

 

Lurer også på hva man kan sjekke for med vevsprøver under gastroskopi, i tillegg til Helicobacter Pylori og cøliaki.

 

Kan man ta smertestillende (ikke NSAID eller aspirin) før undersøkelsen? F.eks Paralgin Forte.

 

Takk for alle svar!

 

 



Anonymous poster hash: 7cd18...109
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Advarte legen og sa at jeg hadde skikkelig dårlig gag reflex når det gjelder sånne harde plastikk ting som tannbørster og sånt så han burde bare slå meg ut med en gang, men neida, de skulle absolutt prøve. Ble veldig klart veldig fort at dette ikke kom til å skje, jeg brakk meg og halsen snørte seg sammen med en gang de prøvde og kroppen begynte å stritte imot som om den trodde den skulle kveles. Så fikk ny time, denne gangen med valium intravenøst og det gikk mye mye bedre, jeg måtte fremdeles holdes fast av flere voksne så jeg ikke skadet meg selv ved å dra ut tuben under undersøkelsen (jeg er en liten kvinne). Jeg husker ikke dette selv, ble fortalt det av pårørende, husker INGENTING etter legen ga meg runde nr to med valium rett inn i åra (jeg er en sånn som liker å se på når de tar blodprøver og sånt). 

Så hvis du sliter med å feks vaske deg bakerst på tunga med en tannbørste uten å brekke deg som meg så be om bedøvelse. 

Når det er sagt så er det visst bare ubehagelig for de aller fleste. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk helt greit. Jeg visste egentlig ikle hva det var før jeg så slangen.

 

Hørte gubben før meg lagde noen fæle lyder mens jeg satt og ventet, noe som gav grobunn for noe bekymring. Hehe.

 

Det gikk ganske greit.

Jeg fikk dem til å snu skjermen mot meg så jeg også fikk se. Det er en ekkel følelse men så lenge du slapper helt av så går det veldig fint. Begynner du å prøve å svelge så vil du oppleve brekning og ubehag men slapp av og pust rolig så er det ikke ille.

 

Du kjenner ikke noe særlig når de tar vevprøve. Bare en anelse av et lite nykk, men ingen smerte.

 

Kjenner ikke til resten desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Jeg har gått igjennom begge disse undersøkelsene. Skal sies at akkurat denne var jeg bedøvet under, da denne muligens skulle være verre enn koloskopi. Koloskopien var ubehagelig, men ikke så ubehagelig som at du måtte tømme hele tarmen på forhånd, og da gikk du egentlig med renne ræv i to-tre dager. 

 

Så når det kommer til dette så kan jeg anbefale å be om bedøvelse. 

 

PICOPREP (og lignende, husker ikke hvilken jeg brukte selv, men var ikke dette) er helt jævelig å svelge, og det smaker overhode ikke godt. Dette er dog til koloskopi'en. 

 

Jeg fant forresten ut etterhvert at det var pga. angst og depresjon at jeg slet med magen. Etter å ha begynt på antidepressiva har jeg egentlig ikke slitet noe særlig med magen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du får lokalbedøvelse i svelget (spray) så du får ikke den gag-refleksen, så legene må ha gjort noe feil

Har forøvrig hatt undersøkelse 3 ganger

De 2 første gangen aner jeg ikke om var spesialister for de fant ingenting (Harstad), men 3. gang så fant de det med en gang (Trondheim)

Var på sykehuset i Harstad 2-3 ganger uten at de fant noe (Eller Narvik, men i det området)

Innen en time i Trondheim så fant de hva som var feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får lokalbedøvelse i svelget (spray) så du får ikke den gag-refleksen, så legene må ha gjort noe feil

 

 

 

Stemmer ikke. Banansprayen funket ihvertfall veldig veldig dårlig på meg og jeg brakk meg og prøvde å dra den ut uansett. 

 

Det skal ikke være helt følelsesløst, du merker det uansett, enten så har jeg bare verre gag reflex når det gjelder slike harde plastikk ting (som tannbørster) eller så er det noe mentalt, begge deler hadde endt med at jeg rev ut tuben og skadet meg selv hadde de ikke dopet meg ned. Er ganske viktig at du ligger stille og ikke drar i tuben, prøver du å nappe den ut febrilsk så er du garantert at du skader spiserøret ditt.  Er grunnen til hvorfor de i tillegg fysisk holdt meg nede, fordi jeg fortsatt prøvde å dra ut tuben selv neddopa. 

 

Som sagt tidligere er ikke dette normalt, men vil ikke at noen skal fortelle meg at jeg bare burde slappe mer av så skal det gå bra ellerno sånt, selv når de ga meg masse valium og jeg ikke husker noe så måtte flere voksne mennesker holde meg nede (jeg er LITEN, snakk om 50 kilo). 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slapp helt av!

Ikke hør på skrekk historiene eller søk etter de på nett.

Selvsagt er det ikke behagelig, men grunnen til at du skal igjennom undersøkelsen er antakelig vis for å utelukke noe eller finne en årsak til noe som kan være langt mer ubehagelig enn denne undersøkelsen.

 

Jeg har selv tatt denne mange ganger og var liv-redd første gangen etter å ha hørt folk fortelle meg om hvor grusomt det var.

 

Følg de rådene folkene som undersøker deg gir deg - spør om igjen om det er noe du ikke oppfatter!

De vil selsagt at dette skal gå så smertefritt som overhode mulig.

 

Har ALDRI trengt noen bedøvelse og har aldri fått noe som helst ubehag etter undersøkelsen.  Bare gjør akkurat som de sier og fortell at du er litt engstelig.

 

LYKKE TIL DETTE GÅR BRA!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det verste er når de først skal inn med kameraet, ellers går det veldig greit. Tatt det to ganger, dog sist gang blei jeg lagt i narkose fordi jeg kasta opp for mye fra før til at de kunne utføre den på normal måte. Va allerede innlagt på sykehuset. 
Veit ikke hva slags "tittel" personene som utførte de på meg har, men de veit uansett hva de gjør. Sålenge det ikke er en sykepleier/hjelpepleier som skal utføre det så er det ingenting å bekymre seg for. 

 

Masse lykke til, detta går så bra så =) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg fant forresten ut etterhvert at det var pga. angst og depresjon at jeg slet med magen. Etter å ha begynt på antidepressiva har jeg egentlig ikke slitet noe særlig med magen. 

Vil legge til at noen begynner å slite mer med magen ved oppstart av antidepressiva,  men at det er svært vanlig at det psykiske har den effekten på magen, og derfor ved oppstart av SSRI vil en del bli bedre. VI merker jo stort sett alle at vi blir dårlig i magen f.eks. i forkant av en eksamen, et viktig møte, en presentasjon, før reiser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt slangen nede noen gang. Som tidligere nevnt så kommer ubehaget an på gag-refleksen din. Har du lett for å brekke deg så insister på å få litt dop i blodet som tar edgen av det. Om ikke så går det bra ettersom du uansett får litt lokalbedøvelse i svelget. Litt ubehagelig selvfølgelig men går helt fint. 

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Takk for alle svar!

 

Er det noen som kan anbefale et bestemt sted som de har god erfaring med? Vurderer LHL sykesus på Gardemoen.

 

 

 

Anonymous poster hash: 7cd18...109

 

Har vært på 2 sykehus og bare dårlige erfaringer med Harstad og lite negativt med Trondheim (St. Olavs)

Noe lengre ventetid i Trondheim, men fikk presset igjennom undersøkelse på grunn av min tilstand

Lenke til kommentar

OK!

 

Har egentlig fått time hos Bjørn Østby på Aleris Frogner, men vurderer å benytte meg av fritt behandlingsvalg. De har kort ventetid på Aleris, men har ikke hastverk egentlig så det er viktigere for meg å gå et sted hvor jeg har mest tillitt til kompetansen.

 

Har noen erfaring med Bjørn Østby på Aleris?

 

St.Olav kan være aktuelt, de har ikke så veldig lang ventetid nå.



Anonymous poster hash: 7cd18...109
Lenke til kommentar

 

OK!

 

Har egentlig fått time hos Bjørn Østby på Aleris Frogner, men vurderer å benytte meg av fritt behandlingsvalg. De har kort ventetid på Aleris, men har ikke hastverk egentlig så det er viktigere for meg å gå et sted hvor jeg har mest tillitt til kompetansen.

 

Har noen erfaring med Bjørn Østby på Aleris?

 

St.Olav kan være aktuelt, de har ikke så veldig lang ventetid nå.

 

Anonymous poster hash: 7cd18...109

 

 

Gå til den du har fått time hos raskt! Regner jo med du ikke gjør dette for moro skyld :-) og at jo før jo bedre må gjelde her også.

Til tross for all skrekk og gru opplevelser du har fått referert til her inne, er dette tross alt en enkel undersøkelse så du har ingen ting å grue deg til! Igjen lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...