Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Frustrert 19 åring som sitter fast hjemme, hjelp!


Gjest Jameson

Anbefalte innlegg

Gjest Jameson

Da satt man her. Hjemme hos mamma og pappa med 10 000 på konto i et misslykket forsøk på å tjene opp rundt 50 000 til jul og videre studier etter sommeren 2011 med rundt 100 000 oppspart.

 

Jeg ble ferdig med videregående i fjor og har 4,3 i snitt med studiekompetanse. Jeg ønsket å slappe av et år samtidig som jeg tenkte ut hva jeg ville videre. Har hatt 1 jobb som jeg sa opp til fordel for en annen som jeg mistet 2 måneder senere på grunn av konflikter med sjefen.

 

Har vært arbeidsløs siden oktober og foreldrene mine er i en posisjon hvor de tror jeg bare utnytter dem og er veldig flinke med å få meg til å føle det samme. Er aktiv arbeidssøker, men det er ikke helt lett å få seg jobb i fulltid her når du kun er 19 med studiekompetanse og ikke har så mange "kontakter".

 

Jeg vil aller helst bare flytte langt bort og begynne på noe studier så fort som mulig, men føler meg fattig og usikker. Jeg har 2 valg slik jeg ser det og ønsker noen råd og tips fra dere her på diskusjon.no

 

 

1. Bite i det sure eplet og fortsette å bo hjemme for å skaffe en midlertidig drittjobb på bensinstasjon eller en annen butikk.

 

2. Flytte hjemmefra for å studere en plass i Norge, men helst i utlandet. Mitt største ønske er å finne meg selv. Seksuelt, litterært (forfatter) og bruke min store forståelse for mennesker til noe brukbart (psykologistudier?)

 

Føler at jeg sitter på ufattelig mye kreativitet og evner som blir kastet bort i dette misslykkede "jobbeåret". Foreldrene mine holder meg tilbake og jeg vil ikke kunne utvikle meg om jeg fortsetter å bo her hjemme. Vil ut så fort som mulig!

 

Om du har lest helt hit så takk for at du tok tid til å sette deg inn i situasjonen :)

 

Jameson

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer du får du lånekassen 8k mnd tot.

De fleste banker stiller også med depositum til hybel-lån.

Skulle ikke være noe i veien for studiene rent økonomisk.

 

Flytte koster penger/ husleie / mnd-kort osv, du kan jo ta nettfag for samme prisen.

For eks HIST, kjøpe 5 fag i jan, 30 poeng til sommeren , jobbe hjemme , ta eksamen på din lokale skole.

Da betaler du fagene ca 4K pr 6P for den summen du får av lånekassen i jan.

 

Får vel litt mindre om du bor hjemme, men det koster litt å bo ute også.

 

Da er du iallefall student fra jul, men det vil ikke gi noen økonomisk boost akkuratt nå.

Fordelen er at du kan søke jobb også, da alle studiene er hjemme / når du kan.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Jameson

Studerer du får du lånekassen 8k mnd tot.

De fleste banker stiller også med depositum til hybel-lån.

Skulle ikke være noe i veien for studiene rent økonomisk.

 

Flytte koster penger/ husleie / mnd-kort osv, du kan jo ta nettfag for samme prisen.

For eks HIST, kjøpe 5 fag i jan, 30 poeng til sommeren , jobbe hjemme , ta eksamen på din lokale skole.

Da betaler du fagene ca 4K pr 6P for den summen du får av lånekassen i jan.

 

Får vel litt mindre om du bor hjemme, men det koster litt å bo ute også.

 

Da er du iallefall student fra jul, men det vil ikke gi noen økonomisk boost akkuratt nå.

Fordelen er at du kan søke jobb også, da alle studiene er hjemme / når du kan.

 

Takk for svar :) Jeg har problemer med foreldrene mine hjemme som til en viss grad går på det psykiske. Jeg er en sterk fyr mentalt, men har fått nok. Så om jeg ikke vektla det nok: Jeg vil UT!

 

Men du tror det går fint å leve på lånekasse og studere en plass i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er depositum, bøker, flyttingen, semesteravgift.

Du får vel 16-18K i jan , så 6-7k i mnd og ikke noe i juni og juli.

Man burde ha en buffer, i Trondheim vil jeg anta at halve skolen min jobber deltid 2-3x uke.

Husleie kan være ca 4K + busskort , da har du ca 2K som skal gå til alt annet.

Lenke til kommentar

1: skaff den en jobb

2: finn ut hva du vil studere neste år, og hvor mange poeng du trenger for å komme inn. Dette må du vite før søkefristen som er i mars eller noe slikt.

3: Ta opp fag om dette er nødvendig og jobb litt ved siden / evt bare jobb.

4: studer i en annen by på et studie som frister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...