Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnevakt og betaling


Gjest Lise

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 25 år som har masse erfaring med barn, utdannet barne og ungdomsarbeider, jobbet 5år i bhg pluss vært en del barnevakt. Jeg er barnevakt av og til hos 3 familier jeg kjenner. Har derfor noen spørsmål ang. betaling:

 

1. Hva burde jeg ta per time?

2. Er det vanlig å ta betalt per barn? Altså om det er flere søsken, at man da får mer betalt enn om det er et barn?

3. forskjell på dag/kveld?

 

Eks.1: Jeg passet to tvillinger på 15 mnd fra 07.30-16.30. Hva burde jeg få betalt for det?

 

Eks.2: Jeg passet tvillingene pluss deres søster på 4 år fra 14.00-19.30. Hva burde jeg få for det?

 

Eks.3: Jeg passet 3 barn på hhv. 3, 7 og 8 år en lørdag formiddag fra 11.30-15.30. Hva burde jeg få for det?

 

Takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er familiene til disse barna klare over utdanningen din?

 

Jeg ville sagt at man heller kan "rabattere" for flere søsken. Altså, en time med ett barn 100 + søsken til halvpris per time, for eksempel? For det er jo mer jobb.

 

Og jeg ville nok satt en forskjell på dag/kveld og helg.

 

Litt vanskelig å plutselig skulle komme med pris i ettertid, når dette er noe som burde avtales på forhånd.

 

Er dette din eneste inntekt, eller er dette bare ved siden av noe annet?

Lenke til kommentar

Er familiene til disse barna klare over utdanningen din?

 

Jeg ville sagt at man heller kan "rabattere" for flere søsken. Altså, en time med ett barn 100 + søsken til halvpris per time, for eksempel? For det er jo mer jobb.

 

Og jeg ville nok satt en forskjell på dag/kveld og helg.

 

Litt vanskelig å plutselig skulle komme med pris i ettertid, når dette er noe som burde avtales på forhånd.

 

Er dette din eneste inntekt, eller er dette bare ved siden av noe annet?

 

 

De vet om min utdanning ja, vet ikke om de har tenkt så mye over det.. De vet jeg har erfaring fra bhg hvertfall..

 

 

Ja jeg tenkte også litt på en rabatt for søsken.. Men veldig usikker på timesprisen?? sett på ulike forum osv, alt fra 50-100kr timen.. og ofte er det unge jenter på 14-17år, hvertfall de som får 50 kr timen.. Men samtidig er jeg redd for å si en for høy sum.. Veldig vanskelig syns jeg..

 

Burde avtalt en pris på forhånd ja, men har bare ikke blitt sånn.. Hun ene mora, spurte meg sist hva jeg pleide å ta.. syns det er vanskelig å si, så vi skulle undersøke litt begge to.. Har ofte bare fått en sum( det foreldre vil gi), og det har variert en del.. Men syns samtidig det er greit å ha en fast timespris å kunne oppgi når folk spør..

 

 

Dette er IKKE min eneste inntekt! Gjør det fordi jeg syns det er koselig og vil hjelpe, men trenger samtidig ekstra penger..

Lenke til kommentar

Da burde vel en hundrelapp i timen pluss en moderasjon for søsken være allright? Det går jo også an å si at det er det du tenker deg, men at de gjerne kan komme med innspill, siden ingenting var avtalt på forhånd?

 

Som 14-åring satt jeg barnevakt for naboens to unger, og jeg fikk gjerne 200 for tre timer (noe som jo da var en formue).

Lenke til kommentar

Skjønner... Jeg er bare redd for å ta for mye, og syns derfor at det er vanskelig å skulle si en pris.. Tror nok de syns 100 kr timen er litt vel mye.. Tenkte først 50kr jeg.. Kunne kanskje tenke meg 70-75kr timen (hvertfall når det er flere barn).. Men usikker om de syns det er mye..

 

Jeg satt jo barnevakt i 9 timer en hverdag (07.30-16.30) for tvillinger på 15 mnd. Skulle jeg da tatt 100 kr timen, blir jo det 900kr... Da lønner det seg nesten ikke for foreldrene og dra på jobb.. Jeg har tilgode betaling for 19 timer hos samme familie.. Det er ikke noe fast hver uke, men er gang i blant når de har behov at jeg passer barna..

 

Tenker kanskje 50kr timen for et barn?? Men syns jeg bør ha litt mere om det er 2 el 3 søsken.. Men usikker på hvor mye ekstra jeg skal ta i timen??

Lenke til kommentar

Ja det går an det, har tenkt på det.. Men når man er dagmamma (har vært det litt selv tidligere), er jo prisen per barn.. Så om jeg f.eks tar 30kr timen per barn, blir det 60kr timen for de tvillingene.. Men har også passet søstera dems på 4år i tillegg til tvillingene to ettermiddager/kvelder, tilsammen 10 timer... Da er det jo 3 barn og hun eldste krever en del.. Men syns uansett det blir for drøyt å ta 30kr per barn da, da blir det 90kr timen for de tre.. Men kanskje 70kr timen (en tier ekstra i timen for storesøster..)??

 

I såfall, blir det 60*9= 540kr for 9timers dagen med tvillingene. Og 70*10= 700kr for de to ettermiddagene/kveldene med alle tre.. Tilsammen 1240kr for 19 timer..

 

Er det for mye??

Lenke til kommentar

Ja det går an det, har tenkt på det.. Men når man er dagmamma (har vært det litt selv tidligere), er jo prisen per barn.. Så om jeg f.eks tar 30kr timen per barn, blir det 60kr timen for de tvillingene.. Men har også passet søstera dems på 4år i tillegg til tvillingene to ettermiddager/kvelder, tilsammen 10 timer... Da er det jo 3 barn og hun eldste krever en del.. Men syns uansett det blir for drøyt å ta 30kr per barn da, da blir det 90kr timen for de tre.. Men kanskje 70kr timen (en tier ekstra i timen for storesøster..)??

 

I såfall, blir det 60*9= 540kr for 9timers dagen med tvillingene. Og 70*10= 700kr for de to ettermiddagene/kveldene med alle tre.. Tilsammen 1240kr for 19 timer..

 

Er det for mye??

 

Tenker egentlig at rundt 70-75,- er en grei pris. Regner med at dette er arbeid du ikke skatter av, så det er jo ikke så fryktelig dårlig betalt. Man blir selvsagt ikke rik av å være barnevakt, men det blir fort veldig dyrt for barnets/barnas foreldre dersom barnevakten skal overprises (og samtidig ikke skatte). Tenker at 80 kroner timen for tre barn er overkommelig, men det er vel egentlig en maksgrense.

Lenke til kommentar

Ja det går an det, har tenkt på det.. Men når man er dagmamma (har vært det litt selv tidligere), er jo prisen per barn.. Så om jeg f.eks tar 30kr timen per barn, blir det 60kr timen for de tvillingene.. Men har også passet søstera dems på 4år i tillegg til tvillingene to ettermiddager/kvelder, tilsammen 10 timer... Da er det jo 3 barn og hun eldste krever en del.. Men syns uansett det blir for drøyt å ta 30kr per barn da, da blir det 90kr timen for de tre.. Men kanskje 70kr timen (en tier ekstra i timen for storesøster..)??

 

I såfall, blir det 60*9= 540kr for 9timers dagen med tvillingene. Og 70*10= 700kr for de to ettermiddagene/kveldene med alle tre.. Tilsammen 1240kr for 19 timer..

 

Er det for mye??

 

Tenker egentlig at rundt 70-75,- er en grei pris. Regner med at dette er arbeid du ikke skatter av, så det er jo ikke så fryktelig dårlig betalt. Man blir selvsagt ikke rik av å være barnevakt, men det blir fort veldig dyrt for barnets/barnas foreldre dersom barnevakten skal overprises (og samtidig ikke skatte). Tenker at 80 kroner timen for tre barn er overkommelig, men det er vel egentlig en maksgrense.

 

Jeg skatter ikke av det nei. Og det er heller ingen fast jobb, men stiller opp når de har behov av og til. Gjør det for å hjelpe og fordi jeg syns det er koselig.. Samtidig trenger jeg ekstra penger, så greit å få litt for det.. Men er også redd for å ta for mye, det vil jeg jo ikke...

 

Tenker f.eks å ta 50kr timen for tvillingene og 60kr timen for alle tre.. Er det en grei pris??

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skjønner... Jeg er bare redd for å ta for mye, og syns derfor at det er vanskelig å skulle si en pris.. Tror nok de syns 100 kr timen er litt vel mye.. Tenkte først 50kr jeg.. Kunne kanskje tenke meg 70-75kr timen (hvertfall når det er flere barn).. Men usikker om de syns det er mye..

 

Jeg satt jo barnevakt i 9 timer en hverdag (07.30-16.30) for tvillinger på 15 mnd. Skulle jeg da tatt 100 kr timen, blir jo det 900kr... Da lønner det seg nesten ikke for foreldrene og dra på jobb.. Jeg har tilgode betaling for 19 timer hos samme familie.. Det er ikke noe fast hver uke, men er gang i blant når de har behov at jeg passer barna..

 

Tenker kanskje 50kr timen for et barn?? Men syns jeg bør ha litt mere om det er 2 el 3 søsken.. Men usikker på hvor mye ekstra jeg skal ta i timen??

 

Det er en grunn for at man utdanner seg innenfor noe. Nettopp for å kunne tjene bedre enn hva man ellers hadde gjort.

 

Synes ikke 100,- i timen er særlig dyrt.

Lenke til kommentar

Det er en grunn for at man utdanner seg innenfor noe. Nettopp for å kunne tjene bedre enn hva man ellers hadde gjort.

 

Synes ikke 100,- i timen er særlig dyrt.

 

Er helt enig i dette. Særlig om man er 25 år, som trådstarter, burde det være opplagt at man ikke gjør en slik jobb for brødsmuler. 100kr timen er en helt grei sum, pluss halvparten per ekstra barn utover dette. Om de ikke liker denne prisen kan de heller finne seg en skolejente på 14år som kan gjøre det for dem. Jeg ville hvertfall aldri gjort det billigere, om det ikke var familie eller venner selvsagt, da hadde jeg tatt det som en vennetjeneste. :)

Lenke til kommentar

Det er en grunn for at man utdanner seg innenfor noe. Nettopp for å kunne tjene bedre enn hva man ellers hadde gjort.

 

Synes ikke 100,- i timen er særlig dyrt.

 

Er helt enig i dette. Særlig om man er 25 år, som trådstarter, burde det være opplagt at man ikke gjør en slik jobb for brødsmuler. 100kr timen er en helt grei sum, pluss halvparten per ekstra barn utover dette. Om de ikke liker denne prisen kan de heller finne seg en skolejente på 14år som kan gjøre det for dem. Jeg ville hvertfall aldri gjort det billigere, om det ikke var familie eller venner selvsagt, da hadde jeg tatt det som en vennetjeneste. :)

 

Det er forsatt snakk om arbeid man ikke skatter fra, så det er jo bare tull hvis man skal få 200 (skattefrie) kroner for å passe tre barn i timen. Tenk om en dagmamma skulle tatt tilsvarende i timen?

Lenke til kommentar

Det er forsatt snakk om arbeid man ikke skatter fra, så det er jo bare tull hvis man skal få 200 (skattefrie) kroner for å passe tre barn i timen. Tenk om en dagmamma skulle tatt tilsvarende i timen?

 

Synes du 200kr timen (etter skatt) er mye for å passe 3 barn (med det ansvaret det medfører), om man er voksen og har relevant utdannelse? Det synes ikke jeg. Hva er forresten den normale timesatsen for en dagmamma før skatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forsatt snakk om arbeid man ikke skatter fra, så det er jo bare tull hvis man skal få 200 (skattefrie) kroner for å passe tre barn i timen. Tenk om en dagmamma skulle tatt tilsvarende i timen?

 

Synes du 200kr timen (etter skatt) er mye for å passe 3 barn (med det ansvaret det medfører), om man er voksen og har relevant utdannelse? Det synes ikke jeg. Hva er forresten den normale timesatsen for en dagmamma før skatt?

 

En barnevakt skatter ikke (med de ekstremt få unntak hvor de melder seg selv til skatteetaten). Og ja, jeg synes at 200 kroner (skattefritt) i timen er ganske mye å kreve for å passe tre barn. Da ville de færreste hatt barnevakt. Det er vel vanlig å betale et sted mellom 30-50 kroner timen for en dagmamma. Nærmere tretti enn femti, vanligste er vel rundt 35, og da er det som regel hvitt.

Lenke til kommentar

En barnevakt skatter ikke (med de ekstremt få unntak hvor de melder seg selv til skatteetaten). Og ja, jeg synes at 200 kroner (skattefritt) i timen er ganske mye å kreve for å passe tre barn. Da ville de færreste hatt barnevakt. Det er vel vanlig å betale et sted mellom 30-50 kroner timen for en dagmamma. Nærmere tretti enn femti, vanligste er vel rundt 35, og da er det som regel hvitt.

 

Ok, om dette stemmer er (voksne) barnevakter noen av de mest idealistiske menneskene jeg vet om, for 30-50kr timen for å passe 3 barn er bare latterlig. Å gi en fjortenåring 50kr timen, samt pizza og en film for en kveld er helt ok, men å foreslå noe slikt for en 25-åring er på grensen til frekt. Med alderen forventer man samtidig en god del mer, og med tre barn krever det sitt å være barnevakt. Jeg synes fremdeles 200kr timen for 3 barn er en relativt rimelig pris å betale for å overlate sine egne barn til et relevant utdannet og godt kompetent menneske. Men om normen er 30-50kr timen, selv for voksne dagmammaer, tenker kanskje jeg anderledes enn de fleste.

Lenke til kommentar

Det blir fort dyrt å ha barnevakt med slike priser. Burde man jo få langt bedre betalt i barnehage også, hvor man praktisk talt har langt mer ansvar enn for tre barn. Som oftest sitter man barnevakt om kvelden og mot sengetid (med unntak), og da er det ærlig talt begrenset hvor mye arbeid det blir. Synes at et sted mellom 80-130 for tre barn er mer enn nok. Helt ærlig, man velger ikke å jobbe som barnevakt for å bli rik. I hvert fall ikke når det er skattefri inntekt. Men selvsagt, dersom folk vil betale 200 kroner i timen til folk som ikke må skatte av det, er de hjertelig velkommen for min del.

Lenke til kommentar

Det blir fort dyrt å ha barnevakt med slike priser. Burde man jo få langt bedre betalt i barnehage også, hvor man praktisk talt har langt mer ansvar enn for tre barn.

 

De som jobber i en barnehage har da langt mer enn 30-50kr timen utbetalt etter skatt.

 

Som oftest sitter man barnevakt om kvelden og mot sengetid (med unntak), og da er det ærlig talt begrenset hvor mye arbeid det blir.

 

En god barnevakt sørger for at lekser blir gjort, lager middag/kveldsmat, leser for barna, sørger for at de steller seg for kvelden m.m. Det er alltid noe å gjøre for en dyktig barnevakt, men dette avhenger selvsagt av alderen på barna også.

 

Synes at et sted mellom 80-130 for tre barn er mer enn nok. Helt ærlig, man velger ikke å jobbe som barnevakt for å bli rik. I hvert fall ikke når det er skattefri inntekt. Men selvsagt, dersom folk vil betale 200 kroner i timen til folk som ikke må skatte av det, er de hjertelig velkommen for min del.

 

Jeg trodde det var snakk om 30-50kr, nå er det plutselig 80-130kr timen? Man forventer kanskje ikke å bli rik som barnevakt, men man gjør det heller ikke fordi det er så vanvittig festlig (mulig noen synes det). Voksne mennesker jobber selvsagt for å tjene penger, med mindre det er for venner eller familie. Selvsagt må folk bestemme hva de vil betale selv, skulle da bare mangle, men om noen sier nei til 30kr timen kan man heller ikke bli fornærmet.

Lenke til kommentar

Ja jeg tenkte også litt på en rabatt for søsken.. Men veldig usikker på timesprisen?? sett på ulike forum osv, alt fra 50-100kr timen.. og ofte er det unge jenter på 14-17år, hvertfall de som får 50 kr timen.. Men samtidig er jeg redd for å si en for høy sum.. Veldig vanskelig syns jeg..

Det er ikke det samme å ha en 14åring og en 25åring som barnevakt. Tipper mange foreldre ikke hadde hatt noe imot 2-300 kr ekstra utgifter på en helaften for å få en "ordentlig" barnevakt istedenfor en prepubertal jentunge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...