Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnevakt og lønn


Anbefalte innlegg

Jeg ville sagt at du burde ta en prat med de som skal kjøpe tjenesten av deg, og spørre hva det er verdt for dem. Hvis det er "mamma-og-pappa-tid", så kan det jo hende at pappa spytter i noen kroner ekstra, bare for å vise at han er fornøyd med interessen.

 

Jeg har betalt skatt av 43 kroner i timen, da jeg var 16 - så ikke klag. Alt er et tilskudd -> Det handler bare om hvor mye du er interessert i å legge i det.

Og hvor mye av dette fikk du tilbake i skatteoppgjøret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og da har du vel ikke lov å få betalt så lite engang?

Vi har ingen minstelønn i Norge :)

 

Wat?

 

Det har vi da vel, har vi ikke? Hvorfor klager alle på at polske håndverkere tjener langt under minstelønn da?

 

Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) har foreslått en lovfestet minstelønn i Norge.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Minstel%C3%B8nn

Eller er foreslått et nøkkelord her?

 

Er du helt sikker? Jeg har fått for meg at vi har minstelønn, men jeg har aldri vært i jobb ettersom jeg fremdeles går VGS og jeg kan absolutt ta feil her.

Endret av DandyVers
Lenke til kommentar
Wat?

 

Det har vi da vel, har vi ikke? Hvorfor klager alle på at polske håndverkere tjener langt under minstelønn da?

 

Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) har foreslått en lovfestet minstelønn i Norge.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Minstel%C3%B8nn

Eller er foreslått et nøkkelord her?

 

Er du helt sikker? Jeg har fått for meg at vi har minstelønn, men jeg har aldri vært i jobb ettersom jeg fremdeles går VGS og jeg kan absolutt ta feil her.

Nei, vi har ikke et lovfestet krav til minstelønn her i Norge. Lovfestet er et nøkkelord her. HSH er en fagforening som arbeider med å få frem tariffavtaler for sine medlemmer, og i slike avtaler er det ofte tatt med minstelønn i tillegg til andre klausuler. Men vi har fortsatt ingen lovfestet rett på minstelønn.

 

Så når man klager over at polakker fraktes inn for å jobbe for lav lønn så henvises det enten til at de får betalt mindre enn tarifffestet minstelønn(dvs hva sine organiserte Norske kollegaer tjener) eller så er det sosial dumping det blir klaget på.

 

Så hva loven angår så kan arbeidsgiver tilby ei lønn på 13 kr timen for at du skal bære stein opp Folgefonna, mens du på din side kan velge å akseptere eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg er en del barnevakt for 3 familier jeg kjenner. Jeg er 25 år og har masse erfaring. Hvor mye burde jeg ta i timen? Burde jeg ta mere om det er flere barn? Den ene familien jeg er barnevakt hos, har 3 barn, en på 4 år pluss tvillinger på 15 mnd. Hva bør jeg da ta i timen? og hva bør jeg ta for et barn i timen? Jeg passet disse tvillingene 9 timer på dagtid, fra 07.30- 16.30 og tvillingene pluss jenta på 4år en ettermiddag fra 14-19.30.. Usikker på hva jeg bør ta??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...