Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnevakt og lønn


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting! Jeg er 17 år, og har nå begynt og være fast barnevakt for en familie. To barn, en på 3 og en på 8. Jeg jobber for eksempel helg. Det vil si at jeg er barnevakt fra klokken halv åtte om morgenen til klokken 3 på ettermiddagen! Jeg lurte på hvor mye dere hadde betalt? Og hvor mye dere tror det er normalt og betale. Jeg hadde satt pris på om dere svarer! For jeg aner ikke hva som er normalt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja 300,- er kun 43,- per time, er selv 17 å ville nok ikke jobbet for den summen. Enten ville jeg takket nei (hvis jeg følte at jeg ikke kunne ta mer penger, eventuelt at de ikke ville betale mer) å prøvd skaffet meg en timesbetalt stilling som ekstravakt eller lignende.

 

Men jeg kunne godt vært barnevakt for naboene (som er venner av familien) for 300,- hvor jeg egentlig bare trengte være der å følge med ungene. At jeg kunne samtidlig sett på TV eller lignende. 300,- for å passe på noen unger man kjenner mens man egentlig gjør nesten det samme som hjemme er helt greit.

 

:)

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar! Jeg tenker at 300 er lite jeg! men jeg vet ikke! Skal være barnevakt om ca 2 timer og derfra ca 8 timer! Vil jo si det er litt krevende, hun minste trenger jo en del oppmerksomhet, og det er lenge og være barnevakt! Men for all del! Tusen takk for svar! Blir glad for flere innspill!=)

Lenke til kommentar

Å sitte barnevakt for noen er ikke en jobb i mine øyne.. Det er mer noe du gjør for å la 2 mennesker få lov til å ha litt fri for seg selv når de ellers er stresset med alt fra jobb til unger. Sjelden man får så mye fritid da. Selvom det er noe de har valgt selv så går det ikke an å se bortifra det at det er deilig med litt kvalitetstid med sin kjære en gang iblant.

Jeg ser absolutt at du vil ha penger for dette, eller iallefall noe som en takk når du gjør det.

 

Skal det være som en jobb eller timesbetalt som du snakker om må du jo skatte av det også for at det skal bli en legitim 'jobb'. 300kr som takk syns jeg høres rimelig ut.

 

Redsox: Syns du ber om ganske mye.. Kan man ikke gjøre en tjeneste for noen en gang iblant uten at man bestandig skal ha maks igjen for det?

 

TS: Bare pass på så du ikke tar på deg mer jobb enn du egentlig vil selv. Husk at det ikke er ditt problem å passe deres unger hver gang det passer dem :)

 

Hvis det er penger du er ute etter ville jeg prøvd og fått meg en skikkelig jobb istedenfor.

Endret av Xenomorphis
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg inntrykk av at dette er en mer eller mindre en fast ordning, og da begynner man å bevege seg bort fra den delen med å gjøre en tjeneste for noen som trenger litt avbrekk.

 

Jeg hadde vel kanskje betalt kanskje 500kr for å få noen til å passe mine barn på 2 og 5 fra 07:30 til 15:00 en lørdag. En 500-lapp er en fin symbolsk sum, samtidig som det faktisk monner ganske mye i en 17årings lomme.

Lenke til kommentar
Skal det være som en jobb eller timesbetalt som du snakker om må du jo skatte av det også for at det skal bli en legitim 'jobb'. 300kr som takk syns jeg høres rimelig ut.

Det er ikke arbeidsgiver eller arbeidstaker som bestemmer om pengene man får er lønn eller "takk for hjelpen"-penger. Det er det ligningskontoret som gjør, og gjør man nok "tjenester" med 300 kr som "takk for hjelpen"-penger så må man fortsatt skatte av dette :)

Lenke til kommentar

Å sitte barnevakt for noen er ikke en jobb i mine øyne.. Det er mer noe du gjør for å la 2 mennesker få lov til å ha litt fri for seg selv når de ellers er stresset med alt fra jobb til unger. Sjelden man får så mye fritid da. Selvom det er noe de har valgt selv så går det ikke an å se bortifra det at det er deilig med litt kvalitetstid med sin kjære en gang iblant.

Jeg ser absolutt at du vil ha penger for dette, eller iallefall noe som en takk når du gjør det.

 

Skal det være som en jobb eller timesbetalt som du snakker om må du jo skatte av det også for at det skal bli en legitim 'jobb'. 300kr som takk syns jeg høres rimelig ut.

 

Redsox: Syns du ber om ganske mye.. Kan man ikke gjøre en tjeneste for noen en gang iblant uten at man bestandig skal ha maks igjen for det?

 

TS: Bare pass på så du ikke tar på deg mer jobb enn du egentlig vil selv. Husk at det ikke er ditt problem å passe deres unger hver gang det passer dem :)

 

Hvis det er penger du er ute etter ville jeg prøvd og fått meg en skikkelig jobb istedenfor.

 

Selvfølgelig kan man gjøre en tjeneste for noen uten å få maks igjen for det. Jeg har vært barnevakt for venner/familie mange ganger før uten ta noe for jobben. Men her sier TS at det er en fast ordning, med noen jeg antar ikke er familie. Da er det en jobb jeg aldri ville gjort for 300kroner/dagen.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik å forstå ville jeg fikset en kontrakt (trenger ikke være store greine, bare sånn at begge parter skriver under så man er sikker på at man får penger), også startet å skatte av det. Hvis det er noen TS ikke kjenner fra før selvfølgelig. Det virket for meg at trådstarter ikke har tatt med i beregningen at han kom til å skatte av det osv, det var derfor jeg skrev det jeg skrev.

 

Litt mer info om hvor seriøst (kortsiktig, langsiktig og evt. faste tider) trådstarter regner med at det kommer til å bli. Da kan man sette opp en plan og finne ut av hvordan man skal gå videre med problemstillingen han er satt ovenfor.

 

Å jobbe en sjelden gang iblant svart ser jeg ikke noe problem i sålenge ingen sier fra om 'arbeidsforholdet'.. Men er det seriøse arbeidstimer osv. som blir diskutert burde man finne en bedre ordning enn å bare si '500kr per gang'.

Endret av Xenomorphis
Lenke til kommentar

Man må vel søke om frikort for å få de pengene de skattefritt?

 

Frikort får man og det kan være lurt å passe på at du ikke tjener mer enn 40.000 eller hva det er det ligger på nå. Det samme gjelder hvis du får deg en ny jobb, tror man må betale 50% i skatt hvis man ikke melder ifra når man totalt tjener over det som er grensen på frikortet.

Endret av Xenomorphis
Lenke til kommentar

Det er jeg litt usikker på. Tror ikke man blir krevd 50% skatt om man fører inn beløp under 39 997 på selvangivelsen.

 

Men frikort kan uansett bestilles latterlig enkelt:

Skriv FRIKORT fødselsnummer (11 siffer) og send til

02111.

 

Kortet skal ikke sendes noen plass uansett, men arbeidsgiver skal ha dette og ha kopi av kortet når det leveres tilbake. Da skal det også skrives på hvor mye som er tjent i løpet av perioden. Meeen jeg kan ikke se for mitt bare liv at en barnefamilie har regnskapsplikt. Plutselig sitter dem der med Altinn, arbeidsgiveravgift, HMS-ansvar ++. Da kan man pent vinke farvel til jobben som barnevakt. Så ufattelig seriøst er det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at du burde ta en prat med de som skal kjøpe tjenesten av deg, og spørre hva det er verdt for dem. Hvis det er "mamma-og-pappa-tid", så kan det jo hende at pappa spytter i noen kroner ekstra, bare for å vise at han er fornøyd med interessen.

 

Jeg har betalt skatt av 43 kroner i timen, da jeg var 16 - så ikke klag. Alt er et tilskudd -> Det handler bare om hvor mye du er interessert i å legge i det.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer du å betale skatt av 43 kroner timen? Da må du jo jobbe 930 timer. Da jobber du 5 timer hver dag 180 dager i året omtrent. Og det gjør du ikke om du ikke har en slags form for fast jobb, og da har du vel ikke lov å få betalt så lite engang?

 

Var dette veldig lenge siden?

 

Jeg vet ikke så mye om hvordan lønn og skatt fungerer, men dette hørtes veldig rart ut.

 

Tilbake på topic, så vil jeg si at 500 kroner virker som en grei sum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...