Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldres inntekt går utover meg på lånekassen! What to do?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om du har rett på penger fra familien, men med den lønninga syns jeg godt du kunne fått noen tusenlapper i måneden ja.

 

Lånekassen er ikke rettferdig, noen får tisenvis av kroner dem ikke har brukt for, andre får ikke en dritt.

 

Men et tips kan jo være å dele leiligheten din med noen og splitte prisen i to.

 

Har bare et soverom og har flyttet til et nytt sted, og ville ikke dele med random.

Er desverre ikke altid man får det som man vil, skal i militæret snart og må dele soverom med minst 6 andre randoms.

 

Så syns nå godt du kan dele med en random om du må.

 

Mener du at jeg må dele sengen min med en random kanskje? Er det det du mener? Har som sagt bare 1 soverom!

Nei, tenker mer på to senger på et soverom.
Lenke til kommentar

Hva med å rett å slett bare gjøre som de fleste andre av oss og faktisk JOBBE mens du går skole?

 

Det har eg også tenkt, men har det ganske travelt med lekser så det er ikke alltid bare lett å jobbe ved siden av heller. Tingen er at eg faktisk går glipp av noen tusen pga mine foreldres inntekt.

Siste året, så jeg har tenkt å gi alt på lekser isteden for å jobbe ræven av meg for å overleve.

 

Jeg vet ikke om du har rett på penger fra familien, men med den lønninga syns jeg godt du kunne fått noen tusenlapper i måneden ja.

 

Lånekassen er ikke rettferdig, noen får tisenvis av kroner dem ikke har brukt for, andre får ikke en dritt.

 

Men et tips kan jo være å dele leiligheten din med noen og splitte prisen i to.

 

Har bare et soverom og har flyttet til et nytt sted, og ville ikke dele med random.

Er desverre ikke altid man får det som man vil, skal i militæret snart og må dele soverom med minst 6 andre randoms.

 

Så syns nå godt du kan dele med en random om du må.

 

Mener du at jeg må dele sengen min med en random kanskje? Er det det du mener? Har som sagt bare 1 soverom!

Nei, tenker mer på to senger på et soverom.

 

Er ikke plass til mer en en seng, dessuten handler det om privatliv. Skal jeg jage ut den jeg skulle bodd med hver gang kjæresten skulle komme på besøk?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok også slik fordi dine foreldre faktisk har et forsørgeransvar for deg fram til du er ferdig med videregående, selv om du har fylt 18 år. Les mer .her.

 

Som det nevnes så heter det seg at:

Etter barneloven § 51 skal foreldrene bære utgiftene til forsørgelse og utdanning av barnet etter barnets evner og anlegg og etter foreldrenes økonomiske kår, når barnet selv ikke har midler. Begge foreldrene har «etter evne» plikt til å bidra for å dekke barnets behov. Hovedregelen er at forsørgeransvaret faller bort når barnet fyller 18 år.

Ergo i de fleste tilfeller faller dette bort når barnet fyllet 18 år. Men, som det heter seg videre:

Hvis det etter foreldrenes økonomi og forholdene ellers er rimelig, har imidlertid barnet krav på pengetilskudd for å fullføre videregående skole. Under samme vilkår kan barnet også ha krav på tilskudd til annen utdanning.
Lenke til kommentar

Mener du egentlig ikke å jamføre til bl. § 68, yvonne2?

 

EDIT: Bl. § 51 angår ikke fostringsplikten. Den NOU'en du henviser til er fra 1999. Loven har fått en litt annen utformelse siden da. Dog er det ikke noe hinder for å anvende den, siden det ikke har skjedd noen dramatiske endringer av lovens ordlyd, så langt jeg har kunnskap om.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke sagt at innholdet var feil, det som står i NOU'en kan fremdeles anvendes, så langt jeg vet. Dog bør man være litt obs på endringer. Noen paragrafer flyttes, andre fjernes og andre deles opp til et helt kapittel, og noen får en helt ny utformelse.

 

Jeg fatter hva du mener, men jeg ville bare få ting på det rene. Min hensikt var å ikke villede folk.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Hvilken by studerer du i siden du må betale 4300 i husleie?

 

Dette er sånt man tanker over før man velger skole... Tenk økonomi, skal jeg jobbe/ikke jobbe osv. Ikke tenk på dette ETTER at skolen har startet.

 

Du trenger heller ikke å bo sentralt. Flytt litt usentralt så bor du MYE billigere selv om du må investere i busskort og må opp tidligere om morgenen.

 

Og ja, en "room mate" er en fin ide gitt at det er plass på soverommet. 2150 > 4300 i måneden.

 

Jobb må du ha uansett. Nobrainer.

 

Hva med å snakke med NAV? De som klarer å havne på attføring får jo hele årslønner for å gå på vgs...

 

Om du nekter å jobbe kan du jo stikke til banken og snakke lån der.

Lenke til kommentar

Jeg går på VG3 i år, og jeg har hatt deltidsjobb ved siden av skole nå i 2 år... Har hatt null problemer med det.

 

Får heller ikke ei krone fra Lånekassen siden mine foreldre tjener for mye.

 

Mens andre i klassen min får 10-15k som går rett til øl og Burger King.....

 

Det er vel ingen som *får* så mye, mesteparten er lån som de må betale tilbake.

 

Tror ikke stipend går så mye høyere enn 3000-4000 utenom lån, med mindre det er spesielle årsaker til å få mer.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg går på VG3 i år, og jeg har hatt deltidsjobb ved siden av skole nå i 2 år... Har hatt null problemer med det.

 

Får heller ikke ei krone fra Lånekassen siden mine foreldre tjener for mye.

 

Mens andre i klassen min får 10-15k som går rett til øl og Burger King.....

 

Det er vel ingen som *får* så mye, mesteparten er lån som de må betale tilbake.

 

Tror ikke stipend går så mye høyere enn 3000-4000 utenom lån, med mindre det er spesielle årsaker til å få mer.

 

Stipend kan gå opp til rundt 20k, jo.

 

Må riktignok bestå for å få det men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...