Gå til innhold

Anmeldelse: Resident Evil 5 (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg synes det er latterlig å forsvare et ELENDIG kontrollsystem, som direkte ødelgegger for opplevelsen. Såklart, alt blir bedre med øvelse, men det skal da faen meg ikke være nødvendig å tørrtrene på et kontrollsystem før en spiller spillet? Det finnes noe som heter stigende læringskurve. Hvis spillet er latterlig kronglete og vanskelig fra starten av så går alt i knas.

 

Å si at kontrollsystemet er slik av en grunn er også ganske idiotisk spør du meg, eller ok, kontrollsystemet er slik av en grunn - grunnen er utviklerne som enten er for late eller for pysete til å forandre det tradisjonelle kontrollsystemet. Men jeg kan jo på en måte forstår hvorfor utviklerne ikke endra på noe, de hadde blitt møtt med et hylekor uten like hvis de så mye som forandra inventory-systemet. Tipper Resident Evil fansa hadde vært fornøyde om de hadde lagd Resident Evil 4 på nytt og på nytt. Akkurat som de jo har gjort her, bare med bedre grafikk.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med måten de har valgt å implementere kontrollsystemet. Det er veldig RE.

 

Det at man ikke kan tusle samtidig som man går fører til en mer klam og stressende situasjon. Hvilket jeg syntes passer flott i dette spillet.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at utviklerne ikke kunne GREID å ordne et kontrollsystem som er mer smidig - men det er det de er ute etter. Da ville spillet vært kjipt, og veldig likt mange andre spill.

Dette er Resident Evil.

Lenke til kommentar

RE4 var helt fantastisk på Wii. Og aldri, aldri ALDRI endre kontrollsystemet. At man må stå i ro tilførte en helt ny dimensjon, det ble med ett mer skummelt og krevende. Noe annet ville drept opplevelsen.

 

Om RE5 hadde gått vekk fra dette ville jeg vært umåtelig skuffet. Det som er dumt er vel at dette ikke kommer til Wii? Krever vel litt vel mye.

 

Å stå og sikte og skyte med Wii-kontrolleren i RE4 var smått fantastisk. Sjeldent blitt så fascinert av et spill. Madammen og kompis satt i sofaen og hylte mens jeg spilte, epic stemning :)

Lenke til kommentar

Tror det har litt med generasjonen av Resident Evil å gjøre. Frem til Resident Evil 3 så hadde vi jo prerendrede bakgrunner og et fixed kamera-setting. Noe jeg likte veldig godt, spesielt når man f. eks kommer inn i et rom og kamera har en merkelig vinkel som gjør at du ikke ser en dritt der karakteren ser, men du VET og HØRER at det er masse zombier der! Det var noe av sjarmen med Resident Evil 1-3 synes jeg.

 

Og når RE4 kom så var dette mer evolusjon egentlig. Det fungerte rimelig godt og det var vel en liten overgang til noe nytt. Når de nå bruker samme systemet så er det sannsynligvis for å appelere til de eksisterende fansen som likte systemet fra RE4. Og i neste runde så har de nok endret det enda mer. De har nok vært litt forsiktige mer å ikke endre FOR mye kanskje?

Lenke til kommentar

Never change a winning team :)

 

Når det kommer slemminger som sakte går fremover i flokk mot deg så blir det for dumt å kunne løpe rundt og plaffe da det gir null utfordring. Det ville fjernet en viktig x-faktor som bidrar til å gjøre det creepy.

 

Selv ble jeg litt satt ut første gang jeg spilte RE4 fordi jeg ikke kunne løpe og skyte. Men det tok ikke lang tid før jeg så det geniale i det. For min egen del i hvert fall :)

Lenke til kommentar
RE4 var helt fantastisk på Wii. Og aldri, aldri ALDRI endre kontrollsystemet. At man må stå i ro tilførte en helt ny dimensjon, det ble med ett mer skummelt og krevende. Noe annet ville drept opplevelsen.

 

Om RE5 hadde gått vekk fra dette ville jeg vært umåtelig skuffet. Det som er dumt er vel at dette ikke kommer til Wii? Krever vel litt vel mye.

 

Å stå og sikte og skyte med Wii-kontrolleren i RE4 var smått fantastisk. Sjeldent blitt så fascinert av et spill. Madammen og kompis satt i sofaen og hylte mens jeg spilte, epic stemning :)

 

Ingen tvil om at Wii-kontrollen var fantastisk i RE4. Faktisk er jeg redd fo at savnet etter denne vil være det største problemet med RE5.

 

Må si jeg synes det er latterlig å forsvare et ELENDIG kontrollsystem, som direkte ødelgegger for opplevelsen. Såklart, alt blir bedre med øvelse, men det skal da faen meg ikke være nødvendig å tørrtrene på et kontrollsystem før en spiller spillet? Det finnes noe som heter stigende læringskurve. Hvis spillet er latterlig kronglete og vanskelig fra starten av så går alt i knas.

 

Å si at kontrollsystemet er slik av en grunn er også ganske idiotisk spør du meg, eller ok, kontrollsystemet er slik av en grunn - grunnen er utviklerne som enten er for late eller for pysete til å forandre det tradisjonelle kontrollsystemet. Men jeg kan jo på en måte forstår hvorfor utviklerne ikke endra på noe, de hadde blitt møtt med et hylekor uten like hvis de så mye som forandra inventory-systemet. Tipper Resident Evil fansa hadde vært fornøyde om de hadde lagd Resident Evil 4 på nytt og på nytt. Akkurat som de jo har gjort her, bare med bedre grafikk.

 

Jeg skal med en gang inrømme at jeg ikke har spilt RE 1-3, men etter det jeg har skjønt, så forandret ikke serien seg så mye når det gjelder kontroller. Videre var det ikke heller ikke så bra, man ser ikke hvor man skyter hele tiden feks. Som Kenny Bones sier over; "Det var noe av sjarmen...". Og jeg tviler ikke på det.

 

Hmm, det virker veldig likt for oss som digger RE4. Jeg mener det gjør stemningen bedre at man står stille når man skyter. Når noen sier det er latterlig å forsvare kontrollsystemet er dette bare denne personens mening. Ok, det skaper ikke så stor stemning for denne personen, men for noen andre gjør det nettop det. Er det latterlig å ha sin egen subjektive mening, mot det jeg da antar er en annens persons "objektive og riktige" mening?

 

Det finnes da mange spillserier der man ikke har forandret kontrollene noe særlig fra et spill til et annet. Men her får ikke utviklerne kritikk, men heller ros for at de ikke har tuklet for mye

 

Jeg har intrykk at at mye av kritikken mot kontrollene er rett og slett den gamle generasjonen som klager over hva den yngre generasjonen holder på med. Alt var bedre i gamle dager liksom. De liker ikke den retningen RE-serien har tatt. Siden de har spilt RE 1-3 må de også ha rett og klarer ikke å stille seg om. Akkurat som når faren din kritiserer musikken du hører på. Faren din hørte tross alt på Beatles, og det var ordentlig musikk det.

 

Nå skal det sies at jeg vet ikke om Jakoozie er en RE 1-3 fan (med fare for å legge ord i hans munn), men jeg har sett disse holdningene fra en rekke andre som har erklært sin kjærlighet til de gamle spillene. Man kritiserer RE 4-5 for det samme manglene som RE 1-3 har. Det er sånn at hvis man digga de gamle spillene, så er man forpliktet til å ikke like de nye.

 

Jeg får sikkert en del kjeft nå, men skitt au. Det er helt greit å ikke like RE 4/5 men dere trenger ikke å rakke ned på dem som gjør det. La kidsa få holde på med sitt.

Lenke til kommentar
Vanesak? Kontrollsystemet er jo direkte dårlig gjennomført og overhode ikke bare noe nytt som krever tilvenning. Har du forsøkt å spille demoen? Ta en runde igjennom den, så forstår du hvordan dette kontrollsystemet rett og slett er dårlig gjennomført

Jeg har runda demoen mange ganger nå. Kontrollsystemet "til tross" så acer jeg den. Jeg klarer å ta livet av alt og alle uten å bli skadet så mye som en eneste gang. Sheva er selvsagt ikke like heldig, men det er en annen sak. Kontrollsystemet er ikke så enkelt som det er i mange andre - mer kommersielle - action-spill, men det er heller ikke meningen. Slik det er nå gir det spilleren en høyere og mer tilfredsstillende mestringskurve og gir spillet en ekstra grad av immersjon. Konklusjon: Du er for dårlig og tar feil.

 

Om du mener at et kontrollsystem ikke kan være dårlig bare fordi et spill ikke er vansklig, så er det du som tar feil...

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skal med en gang inrømme at jeg ikke har spilt RE 1-3, men etter det jeg har skjønt, så forandret ikke serien seg så mye når det gjelder kontroller. Videre var det ikke heller ikke så bra, man ser ikke hvor man skyter hele tiden feks. Som Kenny Bones sier over; "Det var noe av sjarmen...". Og jeg tviler ikke på det.

 

Hmm, det virker veldig likt for oss som digger RE4. Jeg mener det gjør stemningen bedre at man står stille når man skyter. Når noen sier det er latterlig å forsvare kontrollsystemet er dette bare denne personens mening. Ok, det skaper ikke så stor stemning for denne personen, men for noen andre gjør det nettop det. Er det latterlig å ha sin egen subjektive mening, mot det jeg da antar er en annens persons "objektive og riktige" mening?

 

Det finnes da mange spillserier der man ikke har forandret kontrollene noe særlig fra et spill til et annet. Men her får ikke utviklerne kritikk, men heller ros for at de ikke har tuklet for mye

 

Jeg har intrykk at at mye av kritikken mot kontrollene er rett og slett den gamle generasjonen som klager over hva den yngre generasjonen holder på med. Alt var bedre i gamle dager liksom. De liker ikke den retningen RE-serien har tatt. Siden de har spilt RE 1-3 må de også ha rett og klarer ikke å stille seg om. Akkurat som når faren din kritiserer musikken du hører på. Faren din hørte tross alt på Beatles, og det var ordentlig musikk det.

 

Nå skal det sies at jeg vet ikke om Jakoozie er en RE 1-3 fan (med fare for å legge ord i hans munn), men jeg har sett disse holdningene fra en rekke andre som har erklært sin kjærlighet til de gamle spillene. Man kritiserer RE 4-5 for det samme manglene som RE 1-3 har. Det er sånn at hvis man digga de gamle spillene, så er man forpliktet til å ikke like de nye.

 

Jeg får sikkert en del kjeft nå, men skitt au. Det er helt greit å ikke like RE 4/5 men dere trenger ikke å rakke ned på dem som gjør det. La kidsa få holde på med sitt.

 

Jeg får ikke helt konklusjonene dine til å henge sammen. De fleste av de som mener kontrollsystemet er bra i denne tråden har jo vært av de som har spillt de gamle spillene. Det er jo "den gamle genrasjonen" som har uttrykt mest glede over at de har beholdt det som de har gjort?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skal med en gang inrømme at jeg ikke har spilt RE 1-3, men etter det jeg har skjønt, så forandret ikke serien seg så mye når det gjelder kontroller. Videre var det ikke heller ikke så bra, man ser ikke hvor man skyter hele tiden feks. Som Kenny Bones sier over; "Det var noe av sjarmen...". Og jeg tviler ikke på det.

 

Hmm, det virker veldig likt for oss som digger RE4. Jeg mener det gjør stemningen bedre at man står stille når man skyter. Når noen sier det er latterlig å forsvare kontrollsystemet er dette bare denne personens mening. Ok, det skaper ikke så stor stemning for denne personen, men for noen andre gjør det nettop det. Er det latterlig å ha sin egen subjektive mening, mot det jeg da antar er en annens persons "objektive og riktige" mening?

 

Det finnes da mange spillserier der man ikke har forandret kontrollene noe særlig fra et spill til et annet. Men her får ikke utviklerne kritikk, men heller ros for at de ikke har tuklet for mye

 

Jeg har intrykk at at mye av kritikken mot kontrollene er rett og slett den gamle generasjonen som klager over hva den yngre generasjonen holder på med. Alt var bedre i gamle dager liksom. De liker ikke den retningen RE-serien har tatt. Siden de har spilt RE 1-3 må de også ha rett og klarer ikke å stille seg om. Akkurat som når faren din kritiserer musikken du hører på. Faren din hørte tross alt på Beatles, og det var ordentlig musikk det.

 

Nå skal det sies at jeg vet ikke om Jakoozie er en RE 1-3 fan (med fare for å legge ord i hans munn), men jeg har sett disse holdningene fra en rekke andre som har erklært sin kjærlighet til de gamle spillene. Man kritiserer RE 4-5 for det samme manglene som RE 1-3 har. Det er sånn at hvis man digga de gamle spillene, så er man forpliktet til å ikke like de nye.

 

Jeg får sikkert en del kjeft nå, men skitt au. Det er helt greit å ikke like RE 4/5 men dere trenger ikke å rakke ned på dem som gjør det. La kidsa få holde på med sitt.

 

Jeg får ikke helt konklusjonene dine til å henge sammen. De fleste av de som mener kontrollsystemet er bra i denne tråden har jo vært av de som har spillt de gamle spillene. Det er jo "den gamle genrasjonen" som har uttrykt mest glede over at de har beholdt det som de har gjort?

 

AtW

 

Har jeg uttrykt meg dårlig, eller tatt feil? Jeg mente ihvertfall at fans av RE4 også digger kontrollene i RE 5, mens fansen av RE 1-3 ikke gjør det. En skal såklart ikke skjære alle over en kam. Men som en tendens mener jeg at RE 1-3 folkene klager mye mer over kontrollen.

Lenke til kommentar
Vanesak? Kontrollsystemet er jo direkte dårlig gjennomført og overhode ikke bare noe nytt som krever tilvenning. Har du forsøkt å spille demoen? Ta en runde igjennom den, så forstår du hvordan dette kontrollsystemet rett og slett er dårlig gjennomført

Jeg har runda demoen mange ganger nå. Kontrollsystemet "til tross" så acer jeg den. Jeg klarer å ta livet av alt og alle uten å bli skadet så mye som en eneste gang. Sheva er selvsagt ikke like heldig, men det er en annen sak. Kontrollsystemet er ikke så enkelt som det er i mange andre - mer kommersielle - action-spill, men det er heller ikke meningen. Slik det er nå gir det spilleren en høyere og mer tilfredsstillende mestringskurve og gir spillet en ekstra grad av immersjon. Konklusjon: Du er for dårlig og tar feil.

 

Om du mener at et kontrollsystem ikke kan være dårlig bare fordi et spill ikke er vansklig, så er det du som tar feil...

 

AtW

Er det hva jeg sier? Nei. (punktum, punktum, punktum)

 

Folk flest klarer over tid å mestre tilogmed de minst intuitive kontrollsystem om de legger viljen til. Chaos Theory (PSX og Dreamcast) er et glimrende eksempel på et spill hvor de forskjellige kommandoene man kan gi spillfiguren er dårlig oversatt til knappekombinasjoner. Det hele er lite intuitivt, og krever gjennomsnittlig langt flere knappetrykk per bevegelse enn lignende spill i samme sjanger. Allikevel klarer mange folk å mestre, og tilogmed sette pris på, å kontrollere spillfiguren. Dette er selvsagt ingen unnskyldning for dårlig spilldesign, men snarere heller et testamente på hvordan de andre faktorene i spillet er appelerende nok til at spilleren overkommer kontrollsystemets begrensninger. Slik er mange spill, og det er fortsatt ingen unnskyldning.

 

Er vi enige så langt? Supert.

 

I Resident Evil 5 (og 4 også, for den saks skyld) er saken en annen. Her er ikke knappekombinasjonene ulogiske, knotete eller lite intuitive. For alle kommandoene i spillet er lette å utføre, og etter litt spilling føles de alle helt naturlige. Hva folk mener er problemet i Resident Evil 5, er snarere en mangel på funksjoner som er vanlig i andre spill fra samme tidsperiode som ligger i ca samme sjanger. Dette dreier seg først og fremst om muligheten til å bevege seg samtidig som man skyter. Men å ikke inkludere denne muligheten er et bevisst valg fra Capcom, som virkelig endrer måten man spiller spillet på. Tilnærmer man seg spillet som om det var Gears of War, vil denne forskjellen virkelig være ødeleggende for taktikken til spilleren. For dette spillet er nemlig IKKE GEARS OF WAR. Her må man faktisk stoppe hver gang man skal skyte. Her kan man ikke streife til siden mens man meier ned samtlige fiender i området. Klart dette vil være en liten aha-opplevelse for folk som vil spille dette spillet som GeoW, men det krever bare litt tilvenning. Det er som om jeg skulle spille Viewtiful Joe etter å ha nylig lagt ned tusen timer i Super Mario World. Prøver jeg å spille Joe som jeg gjorde i Mario, vil ikke ting gå så veldig bra. Betyr det at et av spillene har dårlig kontrollsystem? Nei. De er to individuelle spill med egne regler og rammer for hva du kan, og ikke kan gjøre. Men begge to har rammeverk som ikke kræsher med leveldesign, fysikk eller spillets andre faktorer. De er derfor begge svært funksjonelle spill, som begge kan mestres med litt tilvenning og avvenning. Det samme er saken med Resident Evil 5. Her er fiendene man møter på, områdene man ferdes i, pistolene man bruker aldri i strid med kontrollsystemet. Spillet skal naturligvis spilles slik som det kan spilles, og ikke som Gears of War.

 

Vi er alle enige i at Gears of War (begynner å bli lei å bruke det som et eksempel nå, men det funker liksom så snabla godt) sitt kontrollsystem er enklere, og nå som det på mange måter har blitt en standard i tredjepersons-skytespill-sjangeren, er det naturlig å vente at brorparten av spillene i nevnte sjanger vil ha et tilsvarende oppsett. Spilleren forventer å kunne løpe frem, tilbake og i alle andre tenkelige retninger samtidig som han skyter. Dette er en enkel og stort sett aldri en ulogisk måte å gjøre ting på (bortsett fra i enkelte spill hvor treffsikkerheten fortsatt er veldig stor selv om du løper alt du makter).

 

Så vil jeg spørre; Hva kjennetegner et godt kontrollsystem? Er det et oppsett som gjør hver enkel kommando så enkel å utføre som mulig, ved at den krever færrest knappetrykk, og aldri gir spilleren noen uventede begrensninger? Nei. Svaret har jeg allerede gitt dere. Et godt kontrollsystem er et som føles naturlig, ikke krever unødvendig vanskelige knappekombinasjoner, og ikke krasjer med spillets regler og rammeverk. Resident Evil 5 oppfyller disse kriteriene. Det gjør ikke Chaos Theory.

 

Kritikken som rettes mot dette bunner ut i smak, forventninger og ofte i ferdigheter.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke helt konklusjonene dine til å henge sammen. De fleste av de som mener kontrollsystemet er bra i denne tråden har jo vært av de som har spillt de gamle spillene. Det er jo "den gamle genrasjonen" som har uttrykt mest glede over at de har beholdt det som de har gjort?

 

AtW

 

Har selv aldri prøvd 1-3. RE4 kontrolleren var uvant i starten, men jeg så fort det geniale med det. Hvis jeg kunne løpt og skutt samtidig (som de enkelt kunne implementert om de ønsket) ville RE4 vært ganske forglemmelig og druknet i mengden.

 

Er smått overrasket over at folk er kritisk til dette her, men det er vel Internetts lov. There is always an opposite.

 

Merk at jeg ikke har prøvd RE5. Men om kontrollsystemet er lignende RE4 så ivaretar de særtrekket og blir ikke en av mengden løp og skyt spill. Bare synd det ikke kommer til Wii, for kontrollerne der var som skapt til dette spillet :love:

Lenke til kommentar
Jeg skal med en gang inrømme at jeg ikke har spilt RE 1-3, men etter det jeg har skjønt, så forandret ikke serien seg så mye når det gjelder kontroller. Videre var det ikke heller ikke så bra, man ser ikke hvor man skyter hele tiden feks. Som Kenny Bones sier over; "Det var noe av sjarmen...". Og jeg tviler ikke på det.

 

Hmm, det virker veldig likt for oss som digger RE4. Jeg mener det gjør stemningen bedre at man står stille når man skyter. Når noen sier det er latterlig å forsvare kontrollsystemet er dette bare denne personens mening. Ok, det skaper ikke så stor stemning for denne personen, men for noen andre gjør det nettop det. Er det latterlig å ha sin egen subjektive mening, mot det jeg da antar er en annens persons "objektive og riktige" mening?

 

Det finnes da mange spillserier der man ikke har forandret kontrollene noe særlig fra et spill til et annet. Men her får ikke utviklerne kritikk, men heller ros for at de ikke har tuklet for mye

 

Jeg har intrykk at at mye av kritikken mot kontrollene er rett og slett den gamle generasjonen som klager over hva den yngre generasjonen holder på med. Alt var bedre i gamle dager liksom. De liker ikke den retningen RE-serien har tatt. Siden de har spilt RE 1-3 må de også ha rett og klarer ikke å stille seg om. Akkurat som når faren din kritiserer musikken du hører på. Faren din hørte tross alt på Beatles, og det var ordentlig musikk det.

 

Nå skal det sies at jeg vet ikke om Jakoozie er en RE 1-3 fan (med fare for å legge ord i hans munn), men jeg har sett disse holdningene fra en rekke andre som har erklært sin kjærlighet til de gamle spillene. Man kritiserer RE 4-5 for det samme manglene som RE 1-3 har. Det er sånn at hvis man digga de gamle spillene, så er man forpliktet til å ikke like de nye.

 

Jeg får sikkert en del kjeft nå, men skitt au. Det er helt greit å ikke like RE 4/5 men dere trenger ikke å rakke ned på dem som gjør det. La kidsa få holde på med sitt.

 

Jeg får ikke helt konklusjonene dine til å henge sammen. De fleste av de som mener kontrollsystemet er bra i denne tråden har jo vært av de som har spillt de gamle spillene. Det er jo "den gamle genrasjonen" som har uttrykt mest glede over at de har beholdt det som de har gjort?

 

AtW

 

Har jeg uttrykt meg dårlig, eller tatt feil? Jeg mente ihvertfall at fans av RE4 også digger kontrollene i RE 5, mens fansen av RE 1-3 ikke gjør det. En skal såklart ikke skjære alle over en kam. Men som en tendens mener jeg at RE 1-3 folkene klager mye mer over kontrollen.

 

Jeg skjønte hva du mente, men jeg mener fortsatt at de som har utrykt mest støtte til kontrollsystemet her i tråden ser ut til å også like RE 1-3

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Om du mener at et kontrollsystem ikke kan være dårlig bare fordi et spill ikke er vansklig, så er det du som tar feil...

 

AtW

Er det hva jeg sier? Nei. (punktum, punktum, punktum)

 

Folk flest klarer over tid å mestre tilogmed de minst intuitive kontrollsystem om de legger viljen til. Chaos Theory (PSX og Dreamcast) er et glimrende eksempel på et spill hvor de forskjellige kommandoene man kan gi spillfiguren er dårlig oversatt til knappekombinasjoner. Det hele er lite intuitivt, og krever gjennomsnittlig langt flere knappetrykk per bevegelse enn lignende spill i samme sjanger. Allikevel klarer mange folk å mestre, og tilogmed sette pris på, å kontrollere spillfiguren. Dette er selvsagt ingen unnskyldning for dårlig spilldesign, men snarere heller et testamente på hvordan de andre faktorene i spillet er appelerende nok til at spilleren overkommer kontrollsystemets begrensninger. Slik er mange spill, og det er fortsatt ingen unnskyldning.

 

Er vi enige så langt? Supert.

 

I Resident Evil 5 (og 4 også, for den saks skyld) er saken en annen. Her er ikke knappekombinasjonene ulogiske, knotete eller lite intuitive. For alle kommandoene i spillet er lette å utføre, og etter litt spilling føles de alle helt naturlige. Hva folk mener er problemet i Resident Evil 5, er snarere en mangel på funksjoner som er vanlig i andre spill fra samme tidsperiode som ligger i ca samme sjanger. Dette dreier seg først og fremst om muligheten til å bevege seg samtidig som man skyter. Men å ikke inkludere denne muligheten er et bevisst valg fra Capcom, som virkelig endrer måten man spiller spillet på.

Så vil jeg spørre; Hva kjennetegner et godt kontrollsystem? Er det et oppsett som gjør hver enkel kommando så enkel å utføre som mulig, ved at den krever færrest knappetrykk, og aldri gir spilleren noen uventede begrensninger? Nei. Svaret har jeg allerede gitt dere. Et godt kontrollsystem er et som føles naturlig, ikke krever unødvendig vanskelige knappekombinasjoner, og ikke krasjer med spillets regler og rammeverk. Resident Evil 5 oppfyller disse kriteriene. Det gjør ikke Chaos Theory.

 

Kritikken som rettes mot dette bunner ut i smak, forventninger og ofte i ferdigheter.

 

Isåfall er det underlig av deg å snakke så mye om vansklighetsgrad, og henge deg opp i at andre folk i dine øyne er dårlig i spillet. At ting er et bevisst designvalg er i mine øyne lite relevant, nesten alle ting i sppill er et resultat av bevisste valg, det gjør ikke implmentasjonene hverken bedre eller dårligere. At kritikken bunner ut i smak og froventninger er vel ikke så uventet, det gjør de fleste andre aspekter ved en spillanmeldelse også. Desto større grunn til at det blir dumt å si "du tar feil og er dårlig" når noen kritiserer et kontrollsystem.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...