Gå til innhold

BSD/UnixPartisjonene blir så små i FreeNAS under Volume. Er det mulig å ordne det?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har to PC`er som har fått nye disker. En av dem tenkte jeg å bruke som Server. Jeg så en stund på FreeNAS og installerte det på den aktuelle PC`en. Det gikk greit og jeg kan nå Serveren fra Nettleseren på hovedmaskina. Så sånnsett går det greit. Jeg har fått delt Harddiskene på FreeNAS og kan gå inn på harddiskene fra Hovedmaskina. Problemet er at Harddiskene blir så små. Harddiskene er jo egentlig 2 TB Pr disk, men det blir bare på under 1 MB Pr harddisk og det skjønner jeg ikke. Hvorfor er det slik. Filsystemet på Harddiskene er NTFS da. Først prøvde jeg å partisjonere dem, men så ble det slik så jeg lot etterhvert bare harddiskene være upartisjonert. Men problemet er altså at Harddiskene blir så små. Hvordan ordner jeg det?

 

Også en ting til. Har det noe å si hvilket filsystem jeg har på harddiskene når jeg skal dele dem med Windows eller må de være i NTFS?

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men da tar jeg bare å formaterer Harddiskene til UFS med Parted Magic. Også prøver jeg å dele Harddiskene med Windows. I FreeNAS stod det vel CIFS eller noe sånn som du måtte inn på for å dele harddiskene med Windows.

Jeg tenkte at man bare kunne bruke NTFS filsystem for å dele Harddisker/Partisjoner med Windows, men så lenge jeg slipper det, så går det vel greit.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd litt til og jeg har faktisk fått det til. Litt plass forsvant når jeg oppretta partisjonene, men det går vel sikkert greit. Jeg har fått tilgang til Harddiskene på FreeNAS fra hovedmaskina og jeg kan legge over filer til FreeNAS fra Hovedmaskina. Det ble UFS filsystem på Harddiskene i FreeNAS maskina. Så da tror jeg det fungerer. Problemet nå er at Routeren ikke har Gigabit nettverk, så det går litt treigt, men, men.

Takk for hjelpa uannsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...