Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær, med gammel CPU! trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg på vei?...

 

Jeg skal kjøpe meg ny stasjonær PC/nye deler.. Jeg har bestemt meg for og kjøpe 

MSI B150M Night Elf, Socket-1151, MSI Radeon R7 370 Gaming 2GB GDDR5,  og 8 gb ram ddr4. ( ikke en alt for dyr pc) 

Og kjøpe enIntel Core i5-6600K Skylake når jeg får råd. 

 

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøre, hovudkortet, skjermkortet sammen med min gamle CPU som er en ca 3 år gammel   AMD A-Series A10-5800K... 

 

Om dette vil gå helt fint og spille med (CS:GO for det meste) eller om det ikke vil gå.

Har ikke så veldig mye peiling på stasjonære, så trenger litt hjelp her..

 

Håper noen kan hjelpe snarest, giret på og kjøpe om det er mulig.

 

-Takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En AMD prosessor passer IKKE i et Intel hovedkort......

Prosessoren din er en AMD FM2 sokkel som kom i 2012. 

I ettertiden har FM2+ kommet. Hvorvidt du da velger et FM2+ hovedkort i stedet, kan jo være spennende. Jeg aner ikke om det er bakoverkompatibelt med en FM2 CPU......

 

https://www.komplett.no/product/803227/datautstyr/hovedkort/amd-socket/asus-a88xm-plus-socket-fm2

Denne skal ihvertfall svelge prosessoren din iflg CPU-support lista til Asus....

 

Spørs nok ikke om det er like greit å ta spranget helt ut med det samme....

Lenke til kommentar

En AMD prosessor passer IKKE i et Intel hovedkort......

Prosessoren din er en AMD FM2 sokkel som kom i 2012. 

I ettertiden har FM2+ kommet. Hvorvidt du da velger et FM2+ hovedkort i stedet, kan jo være spennende. Jeg aner ikke om det er bakoverkompatibelt med en FM2 CPU......

 

https://www.komplett.no/product/803227/datautstyr/hovedkort/amd-socket/asus-a88xm-plus-socket-fm2

Denne skal ihvertfall svelge prosessoren din iflg CPU-support lista til Asus....

 

Spørs nok ikke om det er like greit å ta spranget helt ut med det samme....

 

 

 

 

 

Jeg fant det ut. Takk for info og svar!

Tror du det er nok og bare kjøpe et nytt skjermkort i første omgang? 

 

Som i dette : https://www.komplett.no/product/847412/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-radeon-r7-370-gaming-2gb-gddr5# 

Tror du det vil fungere med de andre delene jeg har? :) 

 

Beklager om jeg spør dumt, men så og si 0 peiling... 

 

Takk Tangent

Lenke til kommentar

 

En AMD prosessor passer IKKE i et Intel hovedkort......

Prosessoren din er en AMD FM2 sokkel som kom i 2012. 

I ettertiden har FM2+ kommet. Hvorvidt du da velger et FM2+ hovedkort i stedet, kan jo være spennende. Jeg aner ikke om det er bakoverkompatibelt med en FM2 CPU......

 

https://www.komplett.no/product/803227/datautstyr/hovedkort/amd-socket/asus-a88xm-plus-socket-fm2

Denne skal ihvertfall svelge prosessoren din iflg CPU-support lista til Asus....

 

Spørs nok ikke om det er like greit å ta spranget helt ut med det samme....

 

 

 

 

 

Jeg fant det ut. Takk for info og svar!

Tror du det er nok og bare kjøpe et nytt skjermkort i første omgang? 

 

Som i dette : https://www.komplett.no/product/847412/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-radeon-r7-370-gaming-2gb-gddr5# 

Tror du det vil fungere med de andre delene jeg har? :)

 

Beklager om jeg spør dumt, men så og si 0 peiling... 

 

Takk Tangent

 

Hadde vært kjekt å vite hva du egentlig har i dag. Hvis du "bare" skal spille spill a'la CS er nok 370 kortet mer enn godt nok.

Men hvis du ikke har så store krav og har det brenntravelt, så vent noen få uker. Akkurat nå er AMD's 400 serie og Nvidia's 1000 serie med skjermkort på vei inn i de fleste butikker. Det vil medføre at alle "gamle" kort skal ut av lagrene. Følger du med litt da, kan du plutselig gjøre et varp på for eksempel kortet du nevner.

En annen ting, hvis du ser for deg litt tøffere gaming etter hvert, ville jeg gått for et skjermkort med minimum 4GB RAM. Nyere spill er mer minnekåte enn CS...

 

Og selvfølgelig hadde vært greit å vite hvor mye du kan tyne ut av kontoen til prosjektet ditt...

 

Men en god hovedregel når man skal bygge maskin, er selvfølgelig å definere behovet. Lag en kravspesifikasjon til deg selv, både det du trenger akkurat nå, og det du ser for deg i en 3-5 års periode.

Finnes ikke noe flaut i å skrible ned noen gloser for seg selv med tanke på hva man trenger - det bare viser at du tenker.

 

Mange her i forumet bygger maskiner like ofte som vi andre skifter sokker.....tror ikke den gjengse bruker trenger å ha de som en målestokk.

 

Men uansett.. det viktigste er å begynne med en plattform som oppfyller alle behovene. Og da snakker man selvfølgelig om hovedkort. Finn et hovedkort som dekker alle behov og fyll det opp med "rimelige" komponenter til å begynne med. Deretter kan du bytte ut CPU/RAM//type harddisk/skjermkort/PSU/kjøleløsninger etterhvert som lommeboka tillater oppgraderinger.

 

Jeg har selv et Asus Crosshair Formula III hovedkort med an AMD Phenom II 1090 T CPU. Dette er en gammel AM3 platform tilbake fra 2009. Har byttet ut RAM og skjermkort ettehvert på den, og tro meg, den er ikke noen sinke selv på spill som Crysis, Bioshock Infinite, Skyrim eller Dishonored. Maskina står der som en reservemaskin som guttungen bruker når han har kompiser på besøk og de LAN'er...  

 

Det de fleste legger merker til med en maskin, er hvor "treg" den er i oppstarten og ved start av programmer. Hvis man da har en snurredisk som systemdisk, skal jeg love deg at å bytte ut denne med en SSD gir deg den wooow følelsen i forhold...

En god allround systemdisk, er da uten tvil en Samsung EVO SSD. Rimelig disk, med ytelse helt i toppsjiktet hva vanlig SSD angår..

Har du god råd og vil ha det feteste fete, er nok en NVMe løsning det råeste som finnes i disse dager, men til en noe høyere pris.

 

En god side å følge med på, er TechReport.com. Hver måned har de et oppsett med komplette maskiner med "det beste" innen forskjellige prisklasser/budsjetter/ Intel vs AMD løsninger..... Prisen er selvfølgelig i $, men du får en nøktern vurdering av hva du faktisk trenger....

 

Eksempelvis:

http://techreport.com/review/29977/the-tech-report-system-guide-april-2016-edition

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Vil anbefale: i5-6600K i dag.

 

A10-5800K Må du overklokke ganske mye før du får spillet en del.

Aller helst er det fint med hypertreading hvis du bruker pcen en del, men i5-6600K er ganske lett å overklokke.

Så burde gå en stund til den blir utdatert i spill.

 

Du bør heller se på R9 380 eller bedre på bruktmarkedet.

Aller helst R9 390x da prisen ikke er så ille hvis du får prutet den til under 3000 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...