Gå til innhold

3DFX År 2000 Retro PC med Pentium III Slot1 1Ghz, Voodoo 5 5500 osv


Anbefalte innlegg

Hei på dere alle sammen!

 

Nå er endelig videoen ferdig:

 

https://www.youtube.com/watch?v=n2mJe2sIkhM

 

Hele poenget med å bygge denne var å få en pc som var overlegen i år 2000, men som kan dra alt av spill fra 1985-2001 uten problemer.

 

Uten å fyre opp diskusjonen rundt hvilket skjermkort som var best/raskest, har jeg likevel en forkjærlighet for 3DFX produkter selv om Geforce2 Ultra på den tiden var et heftig kort.

 

Motherboard: ASUS P3V-4X with Via Apollo Pro 133A chipset
CPU: Intel Pentium III - 1Ghz, 133MHz FSB Slot1
GPU`s: 3DFX Voodoo 5 5500, 64MB (Just love 3DFX!)
Memory: 2x Kingston 512MB, 133MHz, cl3
Sound: Creative Sound Blaster Live!
Network: 3Com Etherlink 10/100 PCI
Case: Lian Li
1,44" Floppy drive

 

Rambrikkene er rett over årsskiftet, men frem til jeg får tak i 4stk 256MB brikker, så står det to stk 512MB.

 

Harddisker er av nyere årgang for å utnytte ata66 fullt ut, samt strømforsyningen er en splitter ny Corsair 520w, for å sikre at alt det gamle utstyret lever lengst mulig. Lian Li kabinettet har jeg ikke funnet riktig dato på, kanskje noen ser hvilken modell det er og kan hjelpe meg her.

 

Ellers skal resterende hardware være "autentisk".

 

Bilder fra byggingen tenkte jeg å poste fortløpende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin video. Ganske artig å se hvor spinkelt hardware'en var rundt den tiden kontra 2016. På den tiden hadde jeg mest sansynelig byttet ut GF 256 med en Hercules 2 gts 64mb hvis jeg ikke husker feil. Skulle du finne på å bygge en enda tidligere Pentium maskin, så har jeg en haug med 72 pins edo ram liggende.

Lenke til kommentar

Kabinettet så ut som en nyere versjon av Lian Li PC-60.

 

Originalen bruker doble 80mm i front, 120mm versjonen kom muligens så sent som 2004/2005?

 

De fleste kabinetter fra rundt 2000 brukte 80mm vifter så vidt jeg husker, 120mm vifter ble vanlig noen år senere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kabinettet så ut som en nyere versjon av Lian Li PC-60.

 

Originalen bruker doble 80mm i front, 120mm versjonen kom muligens så sent som 2004/2005?

 

De fleste kabinetter fra rundt 2000 brukte 80mm vifter så vidt jeg husker, 120mm vifter ble vanlig noen år senere.

 

Det er noe i den duren, men jeg finner ikke ut når disse ble lansert, men vet du fikk kjøpt de langt ut på 2000 tallet. Vanskelig å finne 16 år gamle kabinetter som fortsatt ser bra ut, det hadde vært morro med et NOS (new old stock) kabinett fra 2000!

Lenke til kommentar

Fin video. Ganske artig å se hvor spinkelt hardware'en var rundt den tiden kontra 2016. På den tiden hadde jeg mest sansynelig byttet ut GF 256 med en Hercules 2 gts 64mb hvis jeg ikke husker feil. Skulle du finne på å bygge en enda tidligere Pentium maskin, så har jeg en haug med 72 pins edo ram liggende.

Du sitter ikke på noen gamle skjermkort også?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morsomt  ;-)

Har vel ellers et temmelig sjeldent grafikkort liggende i en eske i boden - ATI Rage Fury MAXX. Var vel første grafikkortet til pc med to grafikkprosessorer. Vel. Dette hvis man ser bort fra f.eks. Quantum3D sitt Vooodoo2-kort, men det var strengt tatt to PCB-er koblet sammen også....

 

Virkelig "slutten av 90-tallet"-bygg burde jo ellers vært Abit BH6 + Celeron 300.

 

Et problem med mange hovedkort fra denne perioden vil ofte være at kvaliteten på kondensatorer er så som så - mange hadde dårlige kondensatorer da, og de har ikke blitt bedre med årene. Selv for kondensatorene som ikke var berørt av den store kvalitetsskandalen - som vel var sterk medvirkende til at f.eks. Abit og EPoX - og flere andre hovedkortprodusenter - forsvant, var det mye ellers også som ikke var så veldig bra... Men de kortene med de dårligste kondensatorene overlevde vel knapt første halvdel av 00-tallet bare hovedkortet hadde vært i bruk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...