Gå til innhold

Så mye koster det å lade en mobil til 100 prosent hver eneste dag i ett år


Anbefalte innlegg

??

Merkeligste jeg har hørt på lenge. Forventer du at man skal tjene penger på å eie bil? Det koster uansett.

 

Forøvrig en stor nødvendighet her i nordnorge uten tog,tbane og buss maks 2 gang i døgnet. Så da er det kjekt å spare litt med elektrisk.

 

Nei, det var et svar til Snowleopard som nevnte at økte strømpriser ikke var noe problem siden han sparer inn drivstoffpenger uansett. For de som ikke har bil er ikke dette noen trøst. De får fortsatt høyere utgifter pga. strømprisene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det var et svar til Snowleopard som nevnte at økte strømpriser ikke var noe problem siden han sparer inn drivstoffpenger uansett. For de som ikke har bil er ikke dette noen trøst. De får fortsatt høyere utgifter pga. strømprisene.

 

Har man ikke bil, så koster det intet i lading heller, så lenge man ikke tar regningen for andre. Velger du å kjøpe elbil, så snakker man alternativkost til en diesel eller bensinbil. Uansett blir elbil da billigst.

 

Km-kost blir nok billigst med kollektivtrafikk inntil en viss grense på antall reiste km. Burde ikke være store jobben å sette opp en tabell basert på dine vanlige reiser, og hvilke takster man må ut med. Funksjonen for å finne km-pris ut fra listepris, kostnader som følger og investeringshorisonten, burde heller ikke være så vanskelig å komme frem til.

 

Det som eventuelt kompliserer regnestykket litt, er å bake inn eventuelle passasjer-km, da det knapt koster mer å ta med 1-4 passasjerer, men det utgjør endel for alternativ transport. Er ikke alle passasjerer som får gratis reise over en hel periode, som f.eks. 10-årsperiode, som samsvarer med hvor mange år man bør kunne regne med å eie en bil før den er avskrevet verdien på.

Lenke til kommentar

Har man ikke bil, så koster det intet i lading heller

 

Nei, men nå hender det at folk bruker strøm selv om de ikke har bil, og om elbil har gjort strømmen dyrere går det jo åpenbart utover disse. Akkurat som dagens nyheter handler mye om hvor dyr elbil-satsningen har vært for alle som ikke har elbil.

Lenke til kommentar

 

Latterlige påstander? les dette da.

 

«Rapport advarer mot miljøskader av fornybarsatsing»

Rapport spår mangel på mineraler fra 2022. Forskere etterlyser like stor iver etter å gjøre mineralutvinning bærekraftig som å gjøre energiproduksjonen fornybar.

 

En studie gjort på oppdrag av organisasjonen Earthworks advarer nå også om at etter hvert som behovet for mineraler eksploderer, kan negative konsekvenser for miljøet og befolkningen i nærområdene der utvinningen skjer øke kraftig.

 

Ifølge kinesiske miljøorganisasjoner produseres det mellom 9000 og 12.000 kubikkmeter med avfall for hvert tonn sjeldne metaller som utvinnes. Avfallet består av støv, hydrofluoridsyre (noen vil kanskje kjenne den igjen fra «Breaking Bad»), svoveldioksid, svovelsyre og ett tonn radioaktive isotoper.

Og hva betyr dette? At det er mere miljøvennlig å gå? Ja det er det. Finnes det ikke rapporter som advarer mot å forbrenne oljeprodukter? Man må ta en vurdering av hva som er mest miljøvennlig. Folk vil ikke slutte å kjøre bil. Jeg har større tro på teknologi som er grønnere som erstatter disel og bensin, og vi jobber med det.

 

Men la oss se bort fra det. La oss si at elbiler forurenser mere. Hva så? Skal jeg la være å kjøre elbil bare pga miljøet? Det er ingen andre som bryr seg så hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg vil kjøre den bilen som passer meg. Lese de nyhetene som interesserer meg.

Der kom den ? Du sier først at el/bil er miljøvennlig, så sier du den ikke er det allikavel, du snakker jo med 2 tunger her ?

Lenke til kommentar

Nei, men nå hender det at folk bruker strøm selv om de ikke har bil, og om elbil har gjort strømmen dyrere går det jo åpenbart utover disse. Akkurat som dagens nyheter handler mye om hvor dyr elbil-satsningen har vært for alle som ikke har elbil.

 

Det var vel ikke poenget med hverken artikkelen eller diskusjonen ellers, men er et poeng du velger å dra frem nå. Det er altså intet annet hold i denne enn at større etterspørsel normalt øker prisene, uavhengig av hva som øker etterspørselen..

 

Men nå har jo NVE, igjen, gått ut å sagt at det er ikke elbiler som vil gi den store etterspørselsveksten, men ny energikrevende industri og befolkningsøkning og fortetting (nærdistribusjon. Mye av ladingen skjer på natten når forbruket og etterspørselen er lavere enn til alle andre tider på døgnet.

 

Men fordi du må ha dedikert kurs, og kan finne på å lade i tider da forbruket ellers er høyt, så må man altså øke strøminntaket om man ikke har nok kapasitet allerede. Lastbalansering i en enkelt husholdning vil antageligvis koste mere, uten at jeg kjenner til prisene for slikt utstyr, og montering av dette.

 

Samtidig er det grunn til tro at mye av det økte forbruket pga elbiler vil dekkes av den energien man slipper å bruke på å raffinere og transportere drivstoffet som elbilene erstatter.

 

En reell økning har man selvsagt om man likevel produserer like mye oljeprodukter, men velger å eksportere det istedet. Og det ikke erstatter leveranser fra andre, men går inn i økende forbruk.

Lenke til kommentar

Der kom den Du sier først at el/bil er miljøvennlig, så sier du den ikke er det allikavel, du snakker jo med 2 tunger her

 

Nei, det gjorde han ikke. Han laget et poeng under forutsetningen av at du hadde rett, noe han først har argumentert for at du ikke hadde.

 

Altså, dersom det hadde stemt at elbil ikke er mer miljøvennlig, noe som altså er feil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel ikke poenget med hverken artikkelen eller diskusjonen ellers, men er et poeng du velger å dra frem nå. 

 

Neida, men siden elbilfolket ville at tråden og saken skulle handle om elbiler, så havnet vi her likevel. Du skrev at bruken av elbiler hadde økt strømprisene i Norge. Dette var nytt for meg, så jeg kommenterte det, men jeg beklager å ha dratt tråden enda mere off-topic.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Neida, men siden elbilfolket ville at tråden og saken skulle handle om elbiler, så havnet vi her likevel. Du skrev at bruken av elbiler hadde økt strømprisene i Norge. Dette var nytt for meg, så jeg kommenterte det, men jeg beklager å ha dratt tråden enda mere off-topic.

 

Nei, det gjorde jeg ikke. Den første setningen var kopiert fra artikkelen for å vise hvilken påstand jeg kommenterte.

 

Påstanden i artikkelen var at strømregningen økte kraftig fordi man brukte mere strøm enn før, kun fordi man "fyller" bilen med elektrisk energi. Strømregningen øker altså pga merforbruk. Ikke fordi strømprisene gjorde en endring.

 

 Min kommentar var for å fortelle at man kan ikke bare klage på at strømregningen øker pga merforbruk i form av strøm til elbil, uten å samtidig si at man samtidig sparte inn kanskje hele strømregninga pga at en annen post i regnskapet gikk ned med langt mere enn den økningen.

 

Så da var altså din første kommentar basert på en missforståelse fra din side.

Lenke til kommentar

 

Klart, for de som har bil blir ikke regnestykket så ille. For de uten bil blir det kun høyere utgifter.

??

Merkeligste jeg har hørt på lenge. Forventer du at man skal tjene penger på å eie bil? Det koster uansett.

 

Forøvrig en stor nødvendighet her i nordnorge uten tog,tbane og buss maks 2 gang i døgnet. Så da er det kjekt å spare litt med elektrisk.

Men hvor er ladestasjonene i Nord-Norge og Finnmark? Blir jo ganske dyrt å ringe Falken hele tiden, når man går tom for strøm, hvis man ikke da stjeler strøm fra privathusene om natta.

Lenke til kommentar

Men hvor er ladestasjonene i Nord-Norge og Finnmark? Blir jo ganske dyrt å ringe Falken hele tiden, når man går tom for strøm, hvis man ikke da stjeler strøm fra privathusene om natta.

Jeg bor i Nord-Norge og kjenner mange med elbiler (Les Tesla) og ingen har problemer med det? Tesla har hurtigladerere over alt her og det bygges ut hele tiden.

 

Men har man noe annet merke kan det fort bli problemer her oppi nord ja.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Trodde det var en artikkel om samfunn og miljøkostnader påført av at man ikke 3-doblet batterilevetiden ved å bare lade til 80% hver gang :p.

 

Fordelt over noen milliarder mennesker som da må bytte mobiltelefoner oftere da de fleste telefoner ikke er designet for batteribytte i dag så tipper jeg det gir betydelige utslag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det egentlig å ha på en standard taklampe i løpet av et år? Er lei av å høre "vi må huske å skru av lysene i rom vi ikke bruker" :p

Glødelampe? Sparepære? lysrør? Led-pære? Mange watt?

 

Mange faktorer. Glødelamper bruker desidert mest strøm - men dem bidrar til oppvarming av rommet.

Lenke til kommentar

Alle lyskilder bidrar vel til oppvarming av rommet.

Jo absolutt, men glødepærer bruker vel sånn 80% av energien bare til vame, mens led bruker bare noen få prosent.

 

Er faktisk ett stort problem her i nordnorge nå på vintern med nyere biler. Lyktene blir ikke lenger varme så dem fylles med sne og is under kjøring.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det egentlig å ha på en standard taklampe i løpet av et år? Er lei av å høre "vi må huske å skru av lysene i rom vi ikke bruker" :p

Gammeldags 60 watt lyspære bruker 0,06 kW * 8760 timer/år = 525,6 kWh/år. Rundt regnet en 500-lapp i året. Moderne led en tiendepart, eller ca. en 50-lapp i året. Ikke de helt store summene. Du skal ha stålkontroll på budsjettet for å merke en forskjell i praksis. Varierende vær vil utgjøre mye større forskjeller mtp. oppvarmingsbehov.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Gammeldags 60 watt lyspære bruker 0,06 kW * 8760 timer/år = 525,6 kWh/år. Rundt regnet en 500-lapp i året. Moderne led en tiendepart, eller ca. en 50-lapp i året. Ikke de helt store summene. Du skal ha stålkontroll på budsjettet for å merke en forskjell i praksis. Varierende vær vil utgjøre mye større forskjeller mtp. oppvarmingsbehov.

Joda, i moderne tider går kanskje strømforbruket ned nesten 10 ganger pr. pære. Men så har lysbehovet økt vesentlig også.

 

Vi har gjerne et par titals pærer/spotter i stua osv... Så det går jo en del opp.

 

Selv min lille stue har 13 stk. Og garasjen har over 550W i LED belysning (ganskeye, men tilsvarende godt arbeidslys som på offentlige kontorer) . Da har det plutselig en del å si like vell.

 

Men ja, EN LED lyspære er null niks å bry seg om. Måtte det være i en mørk krok på et soverom e.l.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Joda, i moderne tider går kanskje strømforbruket ned nesten 10 ganger pr. pære. Men så har lysbehovet økt vesentlig også.

 

Hmm?! Behovet økt? Da må vil vel nesten ha levd i stummende mørke før, eventuelt har vi mye kraftigere belysning nå. Jeg har ca. 10-15 LED-pærer på i huset nå på kvelden, men de fleste av dem er dimmet ned. Vet ikke hva de da trekker, men totalt for hele huset bruker jeg ca. 500 watt, inkludert varmepumpe, VVB, varmegulv etc.

 

550 watt led I en garasje? Hva slags lamper eller pærer er det? Høres mye ut. Men godt arbeidslys er gull. Det står vel ikke på så mye?

Lenke til kommentar

Hmm?! Behovet økt? Da må vil vel nesten ha levd i stummende mørke før, eventuelt har vi mye kraftigere belysning nå. Jeg har ca. 10-15 LED-pærer på i huset nå på kvelden, men de fleste av dem er dimmet ned. Vet ikke hva de da trekker, men totalt for hele huset bruker jeg ca. 500 watt, inkludert varmepumpe, VVB, varmegulv etc.

 

550 watt led I en garasje? Hva slags lamper eller pærer er det? Høres mye ut. Men godt arbeidslys er gull. Det står vel ikke på så mye?

500w totalt? Du må nok mene noe annet?

 

Aldri hørt om VVB, varmepumper, gulvvarme osv.. som har så lav effekt at det tilsammen bruker 500w. Eller som trekker 500w alene en gang. En standard liten VVB begynner på 2kW. Varmepumper tar gjerne 1kW og oppover, gulvvarme er ekstremt forskjellig, men i alle fall 500w ++ om det er et par kvm. (50-150w pr. Kvm) osv...

 

Joda godt lys er topp når man arbeider og trenger å se alle detaljer. Et typisk led-panel du ser i mange kontorbygg i dag ligger gjerne på 30w-50w pr stykk. Bruker 15 stk på 40w, så blir noe mer enn jeg sa, og kan ikke dimmes. I mitt hus skrur lyset seg av automatisk (smarthus), eller av master-knapp på sengegavelen.

 

Men i disse moderne tider har det jo stadig blitt mer vanlig å jobbe sent om natta. Ikke bare pga. et mer internasjonalt samfunn, hvor det alltid er noen som har dag til en hver tid. Men nok også pga. mer arbeid inne, kontor, og rett og slett mer å underholde seg med til en hver tid.

 

Da går også behovet opp om å lyse opp huset lengre og bedre. De fleste gamle hus jeg er i med gamle lamper synes jeg utelukkende har vesentlig dårligere belysning.

 

Til syvende og sist, det kostet jo også mer før, pga. dårligere råd og det faktum du selv gjorde med ekstremt lav effektivitet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...