Gå til innhold

Prosessorytelse i5 nå vs i5 for 5år siden.


Anbefalte innlegg

Hei! 

Det er på tide å bytte ut min trofaste Macbook air (mid/late 2013, i5 1,6ghz) med en windowsmaskin. Jeg har hatt maskinen i 5år og er egentlig enda fornøyd med dens ytelse. Jeg driver med andre ord ikke med spesielt krevende oppgaver. Det eneste er at jeg vil behandle endel relativt store datasett i excel med Power BI og Excel analytics samt endel regresjoner og lignende med R. 

Spørsmålet er vel egentlig om det er noe poeng å se på maskiner med i5-8xxx og i7-7/prosessorer eller om jeg heller kan spare de tusenlappene og gå for en i5-7xxx eller i3-8xxx? Tidshorisonten på dette blir vel ca 2,5år med skolebruk før den byttes ut med maskin fra jobb. 

Jeg har jo egentlig fått det for meg at jeg trenger litt kraft, men samtidig så tenker jeg jo at såpass mye må ha skjedd de siste 5 årene at det kanskje ikke er vits? Finnes det noen lette 13" maskiner med solid alu-chassis og god batteritid som ikke er påkostet en rådyr prosessor? Eller må man liksom gå for full pakke uansett da? 

Alle tips mottaes med takk :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ditt bruk trenger du vel strengt tatt ikke mer enn en i3.

Det som mest driver kraftbehovet (og støy og størrelse) er vel helst tungregning og realtime simulering.

 

Her er en del maskiner som er godt egnet til deg. Alle er 8. generasjons Intel, alu og med god batteritid

 

https://prisjakt.no/product.php?j=4825618,4681965,4685621,4496873,4750884,4885483,4581626

 

R bruker automatisk multicore og Excel skal gjøre det samme, men er litt mer kresen på at du bruker det rett for å få god ytelse på quad core.

 

Helhetlig sett lønner det seg med quad core prosessor, men det går nok helt greit for din del med dual core også hvis hele pakken av en maskin som har det frister mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...