Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at du gjør alt dette på eget ansvar :) Fordelene med de fleste Multicom-laptopper er at det er lett å komme til med kjøleløsninger etc så enkelt å bytte ut kjølepasta. Acer vet jeg mindre om. Om temp på gpu og cpu ligger under 80C når du spiller og ingen av dem throttler så ville jeg evt undervolta cpu. Om temp på en eller begge nærmer seg 90C eller mer ville jeg vurdert undervolt og ny pasta. Hva mener du med kjøleputer? :)

Tror det heter kjøler plater, koster typisk rundt 300 kr.

og absolutt, jeg gjør jo dette på mitt eget ansvar og er takknemlig for alt kunnskap jeg kan få fra dere. Har ikke inn i meg å skylde på andre hvis noe går galt.

 

Har dere lenker til YouTube videoer, eller nettsider om hvordan mann kommer til gpu og cpu i multicom maskiner.

guide til undervolte osv. Tusen takk for hjelpen så langt ?

Endret av Billon
Lenke til kommentar

Tror det heter kjøler plater, koster typisk rundt 300 kr.

og absolutt, jeg gjør jo dette på mitt eget ansvar og er takknemlig for alt kunnskap jeg kan få fra dere. Har ikke inn i meg å skylde på andre hvis noe går galt.

 

Har dere lenker til YouTube videoer, eller nettsider om hvordan mann kommer til gpu og cpu i multicom maskiner.

guide til undervolte osv. Tusen takk for hjelpen så langt

https://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-7-Core-i7-GTX-1060-Laptop-Review.243532.0.html Ser desverre ut som om repaste blir vanskelig pga at du må skru løst svært mye. Om du ser på den testen så når i7-prosessoren en max-temp på 88C, men mister mye av turboen sin så hastigheten går ned. Den du kikker på har en i5-prosessor som er endel kjøligere og max-temp blir lavere. Du kan google throttlestop og teste ut det om du vil undervolte :) Det kan gi alt fra 5-15C lavere cpu-temp under tung last og dermed kanskje litt bedre ytelse i de heftigste spillene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, noen som har kunshan pa71es-g-fb1 fra multicom?

jeg leter forsatt etter en gaming bærbar, men det er så mye å forholde seg til. Hjelper heller ikke at jeg er veldig lite teknisk av meg.

 

Det som skremmer meg er jo temperaturene, vet ikke åssen repasting fungerer. Og undervolte kan jeg kanskje klare.

Det jeg lurer på om det går Ann å game på den uten å undervolte og repaste men med en vanlig kjøle brett under.

eller kommer temperaturen til å ta knekken på den? Hvordan er multicom kundeservice? Hvis jeg sier om temperaturen til PCen er veldig høy. Kan de da repaste for meg?

 

https://www.multicom.no/multicom-kunshan-pa71-173-144hz/cat-p/c/p10642101

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

 

Må bare spørre her om det er flere som har hatt problemer med sin P670R? Har i7-6820 og 512 GB SSD + 1T snurredisk. 17". 32 GB RAM. 

Jeg har vannvittig mye random restarts og hendelsloggen i windows kan fortelle om "kernel - power" feilkode 41. Har prøv ALT på nett angående dette problemet, men det vedvarer. Selv etter fresh windows-install. Maskinen har vært inne til multicom 1 gang, men problemet dukker opp etter like lang tid denne gangen. Er særdeles misfornøyd med denne PCen. Har prøvd å heve kjøp, men de støtter seg på lovverk om at samme feil må repareres 3 ganger før det blir et tema. Er avhengig av PCen i jobb i tillegg til at jeg spiller på fritid. Mild sagt frustrerende.. Noen som har gode forslag til fiks eller er det bare å innse at det er rene hardware-problemer? 

 

Takker på forhånd for svar! 

 

Med vennlig hilsen

Thor Stokke

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar

Dette kan være en driver. Prøvd en (live) linux distro ?

Hvis du får en logget feilmelding så er det jo på en måte en kontrollert shutdown, så mulig du får mer fornuftig detaljert info i Linux. Kjør gjerne en minnetest med Memtest86+

 

Se også over PSU / batteri og prøv gjerne å bytte det. Følg også med/logg temperaturer.

Stresstest også maskinen og se om problemet oppstår uavhengig av ytelse.

 

Du kan dra ut mer info i Windows og søke på den.

https://support.microsoft.com/en-ca/help/2028504/windows-kernel-event-id-41-error-the-system-has-rebooted-without-clean

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Må bare spørre her om det er flere som har hatt problemer med sin P670R? Har i7-6820 og 512 GB SSD + 1T snurredisk. 17". 32 GB RAM. 

 

Jeg har vannvittig mye random restarts og hendelsloggen i windows kan fortelle om "kernel - power" feilkode 41. Har prøv ALT på nett angående dette problemet, men det vedvarer. Selv etter fresh windows-install. Maskinen har vært inne til multicom 1 gang, men problemet dukker opp etter like lang tid denne gangen. Er særdeles misfornøyd med denne PCen. Har prøvd å heve kjøp, men de støtter seg på lovverk om at samme feil må repareres 3 ganger før det blir et tema. Er avhengig av PCen i jobb i tillegg til at jeg spiller på fritid. Mild sagt frustrerende.. Noen som har gode forslag til fiks eller er det bare å innse at det er rene hardware-problemer? 

 

Takker på forhånd for svar! 

 

Med vennlig hilsen

Thor Stokke

 

Les innlegg 670 i denne tråden. Det er mitt innlegg. Er det likt som jeg beskriver det der?

Lenke til kommentar

Update your security processor (TPM) firmware

 

<<<<<<<<<<<<<får beskjed av Windows å gjøre dette. Videre har de en liste over hvor man kan finne denne filen, men våre maskiner står ikke på den listen. Hvor får vi ordnet dette da? 

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/4096377/windows-10-update-security-processor-tpm-firmware#firmwareupdates

 

Ps hva het det programmet som vi styrer lys i tastaturet og vifter etc ? 

Har det ikke på maskinen etter at jeg installerte windows på nytt. 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Les innlegg 670 i denne tråden. Det er mitt innlegg. Er det likt som jeg beskriver det der?

Ja....! Glad det ikke bare er meg, og samtidig lei meg for at du også plages... ;) 

 

Forferdelig irriterende opplegg.. Har prøvd: reinstall fresh windows, slå av alt av hvilemodus/dvalemodus, sjekket temperaturer, sjekket gjennom hver eneste driver i enhetsbehandling. Alt er up to date. Jeg har bygget PCer i 25 år og aldri hatt store problemer med disse (bestandig funnet ut av dem), men denne bærbare er virkelig ikke bra. Min skal inn igjen på mandag fordi den gradvis blir verre og verre. De får få den tilbake de 3 gangene de skal ha den for at heving av kjøp skal bli et tema. Hvis de da ikke på et mirakuløst vis løser problemet. Det skjer så random hos meg at det må være en dårlig komponenet en eller annen plass. Jeg tipper på for liten strømløsning og/eller inkompatibilitet mellom hovedkort/skjermkort/internt skjermkort. Noen av restartene mine resulterer i blåskjerm med VIDEO_TDR_FAILURE og en eller annen .sys-fil som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Dette har jeg googlet meg fram til og folk anbefaler å deaktivere intel skjermkortet. Dette hjelper heller ikke hos meg. 

 

Som sagt tidligere så skiftet de hovedkort sist, men jeg tipper at skjermkortet også spiller en rolle her. 

Lenke til kommentar

Ja....! Glad det ikke bare er meg, og samtidig lei meg for at du også plages... ;)

 

Forferdelig irriterende opplegg.. Har prøvd: reinstall fresh windows, slå av alt av hvilemodus/dvalemodus, sjekket temperaturer, sjekket gjennom hver eneste driver i enhetsbehandling. Alt er up to date. Jeg har bygget PCer i 25 år og aldri hatt store problemer med disse (bestandig funnet ut av dem), men denne bærbare er virkelig ikke bra. Min skal inn igjen på mandag fordi den gradvis blir verre og verre. De får få den tilbake de 3 gangene de skal ha den for at heving av kjøp skal bli et tema. Hvis de da ikke på et mirakuløst vis løser problemet. Det skjer så random hos meg at det må være en dårlig komponenet en eller annen plass. Jeg tipper på for liten strømløsning og/eller inkompatibilitet mellom hovedkort/skjermkort/internt skjermkort. Noen av restartene mine resulterer i blåskjerm med VIDEO_TDR_FAILURE og en eller annen .sys-fil som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Dette har jeg googlet meg fram til og folk anbefaler å deaktivere intel skjermkortet. Dette hjelper heller ikke hos meg.

 

Som sagt tidligere så skiftet de hovedkort sist, men jeg tipper at skjermkortet også spiller en rolle her.

nvidia gpu er lodda på hovedkortet. Har du sjekka om f.eks undervolting av igpu eller dgpu påvirker stabilitet? Når krasjer maskina? Random når idle? Knytta til oppgaver? Krasjer den når dgpu er deaktivert? Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

nvidia gpu er lodda på hovedkortet. Har du sjekka om f.eks undervolting av igpu eller dgpu påvirker stabilitet? Når krasjer maskina? Random når idle? Knytta til oppgaver? Krasjer den når dgpu er deaktivert?

Maskinen har vært inne 1 gang før og da byttet de hovedkort. Da antagelig med skjermkort loddet fast med på kjøpet. Maskinen blir gradvis verre og verre til den blir helt umulig å få til å starte opp med GTX1060-kortet aktivert. Får opp feilmelding i enhetsbehandling om at kortet er stanset grunnet hardwarefeil eller driverproblemer. Jeg har prøvd alle de eldre driverne jeg har nedlastet (12 stk) uten at det hjelper. Dette er rene hardwareproblemer som jeg synes Multicom tar lite ansvar for. Jeg gidder ikke drive å undervolte skjermkort for å få det til å fungere. Når jeg kjøper en ferdigbygd bærbar PC forventer jeg at den fungerer ut av boksen. Enkelt og greit. 

 

Makinen krasjer ved bruk av 3D-applikasjoner/spill. Krasjer uavhengig av om dgpu er deaktivert eller ikke. 

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat fått min maskin tilbake fra service. Det tok litt mer tid enn jeg forventet, men jeg er en utålmodig skjel. Jeg har fått prøvd maskinen min noen dager nå, og må så jeg er veldig fornøyd, Nå er maskinen tilbake til slik den skal være, med nytt hovedkort, nytt skjermkort og oppdatert både bios og andre ting.

 

Jeg kjøpte maskinen min hos dem i desember 2016, topp specs og den har levert helt fram til den begynte å tulle seg nå i høst. Jeg prøvde ny disk med ny Windows men ingenting hjalp. Jeg vegret meg litt for å sende den avgårde, for jeg har lest en del negativt her inne om deres kundebehandling, og deres måte å håndtere reklamasjoner.

 

Men jeg måtte ringe dem i dag. Fikk snakket med en som heter Arne. Jeg måtte fortelle dem hvor fornøyd jeg har vært med kjøp, bruk og nå måten de håndterte min reklamasjon. Så jeg er kommet dit at jeg tenker å bruke dem neste gang når jeg skal bytte ut min Laptop.

 

Det er tydelig at man skal ta en del man leser med en klype salt ...

 

( Nå henviser jeg ikke til deg PONDUS81 sånn at det ikke blir noen missforståelser, jeg henviser til ting jeg har lest her inne i løpet av årene. Har du framdeles dialog med dem?  )

Endret av Smultring77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nvidia har gjort en meget god jobb på å skalere ned TDP på pascal i laptop uten at det går ut over ytelsen.

 

Intel er ikke nærheten å være så effektiv på ytelse pr watt, så viktig å ikke forvente desktop ytelse på laptop. Det begrenser seg litt hvor mye TDP en effektivt klarer å transportere ut av en kompakt laptop.

 

En desktop vil alltid være å foretrekke om man prioriterer ytelse

Lenke til kommentar

Har ikke lest mer enn siste siden her (fulgte med på de første da jeg kjøpte min Kunshan P651R (i76820HQ, GTX 1060, 15") i 2016).

 

Har hatt vært veldig fornøygd med den siden kjøp, aller mest overrasket over batteritid selv med mye spilling. 

 

Nylig hadde jeg et problem, laptopen pep høyt (type BIOS-pip), ca. 1 sek på 1 sek av repeat, og skrudde seg av innen få sekunder.

 

Num-lock og Caps-lock indikatorene blinket i takt med pipingen. Dette skjedde under liten last (VLC 720p video, skrivebord med få programmer kjørende i bakgrunnen etc.).

 

Etter litt diskusjon med Multicom anbefalte de å bytte kjølepasta og rengjøre for støv, da dette er tempereatur-relatert. Stusset litt over dette da jeg rengjorde den selv for et par måneder siden (fant mye støv :/ ).

 

I følge Afterburner var ikke temperaturene over 50 grader på hverken CPU eller GPU en av gangene pipingen begynte, men byttet kjølepasta allikevel. 

 

Nå virker alt som det skal, og fant enda bitte litt støv å fjerne. 

 

Jeg tror at når jeg tok av under-dekselet forrige gang så henger på en måte kjøleribbene til GPU litt fast før jeg får vippet den løs mot front av maskinen, og det tror jeg var tilstrekkelig til at den fikk dårligere kontakt mot GPU eller noen av de andre komponentene den kjøler.

 

Ellers vil jeg si meg godt imponert med ytelsen sett mot varmeutvikling av 1060 skjermkortet. 6820'en på den andre siden er noe varm i bruk, ville helst ha en i5 variant, men det var ikke på lager da jeg bestilte og som mange andre var jeg alt for utålmodig til å vente på slikt.

 

Vil også gi et pluss til Multicom for kjapt og relevant svar både angående dette og et par andre ting jeg har lurt på i etterkant av kjøpt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...