Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] VW Golf 1.4 TSI DSG ACT (2014) - antatt verditap om 3 år


lev0nt

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger hjelp fra erfarne bileiere som kan å anta verditap for en

VW Golf 1.4 TSI DSG ACT, 2014 modell, med ca 70 000 i km.stand

La oss si at jeg betaler rundt 140 - 150 000 for bilen.

Noe informasjon om hvordan jeg kommer til å bruke bilen:
1. Eier bilen i 3 år, før jeg sannsynligvis selger den igjen
2. Kjører maks 10 000 km i året
3. Kjøreturene blir fordelt slik:
   a. 60% - 7-10 km distanse (pending til jobb, og nærliggende friluftsområder)
   b. 40% - kjøreturer på over 100 km

4. Grundig bilvask annen hver helg

 

Så kommer spørsmålet, hvor mye vil prisen falle etter 3 år?


Takk for all svar, det hjelper veldig mye for en uerfaren bilhandler!

Endret av lev0nt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil den bilen ha kjørt ca 100'k km og være 7 år gammel, så en liten pekepinn kan jo være å se på nogenlunde likt utstyrte 2011 modeller.

Men dette kan selvfølgelig gå begge veier, for en vet jo ikke hvordan det blir etterhvert med tanke på hva myndighetene vil at vi skal kjøre fremover og når forskjellige krav skal iverksettes. 

 

Jeg kjøpte forresten en helt ny VW Golf 1,4 TSI 140hk Highline DSG med en god del ekstrautstyr, som jeg byttet inn i 2016, og kan jo ikke annet si enn at verditapet var veldig merkbart (hvilket jeg også var klar over før jeg byttet den inn selvfølgelig. Men det er jo også de 3 første årene bilen taper seg absolutt mest.

 

Det kan også være litt utstyr -og tildels også fargeavhengig hvordan bilene holder seg i verdi (for hvor enkle de er å selge videre), i tillegg til hvor godt de er tatt vare på og kjørelengde selvfølgelig.

En merker gjerne en forskjell på restverdi når en bil nærmer seg (eller verre passerer) 100'k km, det er en litt «magisk» grense når det gjelder kjørelengde for hvor populær bilen er, jo flere kilometer den har kjørt, jo nærmere kommer også de større påkostene av slitedeler (som regel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil den bilen ha kjørt ca 100'k km og være 7 år gammel, så en liten pekepinn kan jo være å se på nogenlunde likt utstyrte 2011 modeller.

Men dette kan selvfølgelig gå begge veier, for en vet jo ikke hvordan det blir etterhvert med tanke på hva myndighetene vil at vi skal kjøre fremover og når forskjellige krav skal iverksettes. 

 

Jeg kjøpte forresten en helt ny VW Golf 1,4 TSI 140hk Highline DSG med en god del ekstrautstyr, som jeg byttet inn i 2016, og kan jo ikke annet si enn at verditapet var veldig merkbart (hvilket jeg også var klar over før jeg byttet den inn selvfølgelig. Men det er jo også de 3 første årene bilen taper seg absolutt mest.

 

Det kan også være litt utstyr -og tildels også fargeavhengig hvordan bilene holder seg i verdi (for hvor enkle de er å selge videre), i tillegg til hvor godt de er tatt vare på og kjørelengde selvfølgelig.

En merker gjerne en forskjell på restverdi når en bil nærmer seg (eller verre passerer) 100'k km, det er en litt «magisk» grense når det gjelder kjørelengde for hvor populær bilen er, jo flere kilometer den har kjørt, jo nærmere kommer også de større påkostene av slitedeler (som regel).

Takk for svar! 

 

HER har jeg funnet en av de beste VW Golf i highline fra 2011, med 160 hk (R-Line), og en annen HER med 122 hk, highline.

Begge i DSG. Prisen mellom de to varierer fra 129 - 149 000, også er de begge under 100 000km. 

 

Forskjellen mellom 2011 modellene, og 2014 blir vel at 2014 er mer velutstyrt, og mer moderne enn 2011.

Vil det kanskje si at dersom jeg kjøper f.eks DENNEså er det mulig at jeg får igjen ca 100-120k om 3 år om jeg er flink og holder meg under 100 000 km?

Lenke til kommentar

En bil taper seg kanskje 13% per år. I tillegg så kommer det at en gjerne kjøper til for høy pris og selger for billig. Får en unormal slitasje, ting som ikke virker eller bulker på bilen så blir verditapet større.

 

13% utvikling blir slik:

150000 kjøps verdi

130500 etter 1 år

113535 etter 2 år

98775 etter 3 år

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...