Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løfte bil med garasjejekk i stedet for originaljekk - hvor og hvordan?


Hobby2000

Anbefalte innlegg

Vår Golf har en originaljekk med en liten "rille" som passer opp i metallkanten på bilen. Jeg tenker nå å bruke en standard garasjejekk for å løfte bilen i stedet - og denne har jo ikke "rillen" som passer opp i bilen. Jeg må da løfte bilen på en annen måte og spørsmålet er da:

 

Kan jeg lage en løftekloss der jeg sager ut et spor / rille som passer opp i bilens kant - og dermed fortsatt løfte på samme sted som originaljekken

 

Eller: Skal jeg heller løfte et annet sted på bilen - og hvor er det da?

 

Takker for alle gode svar!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, korrekt at det er merket 4 steder der man kan ha jekken. Utfordringen er som nevnt bare den at det er en langsgående "kant" i bilen som krever et spor /rille i jekken for ikke å bli ødelagt. Spørsmålet er derfor om man skal lage en løftekloss med en hjemmelaget rille eller løfte bilen et annet sted - når ikke garasjejekken har et slikt spor som originaljekken ...??

Lenke til kommentar

Ahh - disse putene var jo ganske geniale...Forsøker å finne tilsvarende på Biltema - men finner kun noen uten "riller". Er det forslag til hvor jeg kan finne noen slike her i landet?

Med mindre du har det travelt så kan du jo bare handle på ebay. Tar som oftest 3-4 uker fra kina/hong kong. Eventuelt kan du se etter en tysk selger, da tar det som oftest ikke mere en 2 uker. 

 

Edit: Fant en fra UK. Tar omtrent like lang tid som fra tyskland

 

Årsmodell 2015

Ser ut som det er flere punkter du kan plassere jekken men kan være vanskelig å nå med mindre du har en veldig lang jekk med lav profil. 

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Prøv å unngå de billige, puslete garasjejekkene med et lite metallaskebeger man kjøper for 250kr. Det eneste de er gode til er å ødelegge understell og kanaler på biler. Får du en mer robust en, selv en av de litt dyrere fra biltema, så får du en som er mye  mer stabil, har flat løfteflate og kan løfte bilen på et hvilket som helst punkt som er sterkt nok.

 

Typiske stedet å løfte på er som nevnt over. Solide punkter som holder bilen fast i oppheng, ramme etc. er mest sansynlig sterke nok til å løfte på.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/garasjejekk-lavprofil-25-tonn-2000022809

 

En slik og en tilhørende gummikloss fungerer meget bra.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

De putene som legges på jekken kalles jack-pad:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jack-pad-2000017051 

Eventuelt kan en ca 10cm lang planke brukes.

 

Her er noen garasjejekker:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/garasjejekk-2-tonn-2000023478 (minus: liten løfte tallerken)

eller slik:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000038345

denne ser fin ut:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-25-tonn-2000038408

 

Tips: Ikke sett pad uten spor på kanten på kanalen, den bøyer seg.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har nå snakket med VW og de anbefalte meg bare å løfte bilen ved markeringene med en gummiløftekloss på garasjejekken. De mente at det var "kanten" / spissen som stikker ned som er forsterket og ikke områdene på siden av "kanten".

 

Se vedlagte bilder av hhv foran og bak.  Bildene er tatt fra bakken og rett opp, loddrett opp i bunnen/kanalen.

 

VW mener altså at bilen skal løftes i områdene mellom de to pilene, hhv "A" og "B", samt "C" og "D". Ved den blå pil er "kanten" som stikker noe lengre ned enn resten av kanalen. Ved den grønne pilen er noe brede "kant" men som stikker mindre ned. 

 

Jeg lurer på om dette faktisk kan være korrekt?? Altså at jeg kan legge gummiklossen rett opp mot "kanten" ved grønn og blå pil og så løfte her.  Jeg er litt bekymret for at den utstikkende kanten ikke tåler når jeg belaster den.....!!

 

Jeg trenger sårt hjelp til dette akkurat NÅ - for jeg må legge om i dag pga melding om snø og frost fra imorgen. 

 

Kan noen hjelpe meg....??

post-174820-0-55646000-1542634075_thumb.jpg

post-174820-0-40442300-1542634081_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ved løfteområdet bak (pilene ved "C" og "D") er det en gummi/plastikkpakning rett ved trekanten - se bildet. Så her går det ihvertfall ikke an å løfte her - så her må en enten løfte på innsiden eller "kanten" som stikker ned. 

 

Hvis ikke jeg kan løfte i denne kanten - hvor skal jeg så løfte med jekken? Jeg har ikke en lang garasjejekk, kun en mindre - så jeg må løfte i kanalene på de markerte områdene.

Lenke til kommentar

Om jackpad har minst 10 cm diameter og jekken har tilsvarende stor talerken slik at kreftene blir fordelt så går det sikkert bra å løfte på kanten. Om tallerken på jekk er liten så kanskje bedre om en legger en planke imellom jekk og jackpad.

PS: Jeg kjenner ikke til hvor sterk denne kanten er på Golf.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...