Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er en fornuftig pendlerbil?


Hansien

Anbefalte innlegg

Arbeidssituasjonen min endrer seg på nyåret, og da i den grad at det innebærer en del reise. Ingenting jeg er fremmed med i det heletatt, men i denne sammenheng tenkte jeg at jeg skulle la fornuften få et ord med i bilvvalg siden den og jeg er enig i at en snart 30 år gammel E34 535 på ingen måte er et godt valg for denne oppgaven.

 

Pris: La oss prøve å sette et tak på rundt 200.000? Det er ingenting i veien for dyrere bil men da bør prisen så absolutt forsvare dette MTP fornuften.

Drivstoff: Bensin, el eller hybrid. Diesel er utelukket da jeg ikke gidder å risikere bøter for å komme meg til og fra plasser.

Årsmodell: Nyere er å foretrekke. Helst noe som fortsatt er innenfor garanti.

Hjuldrift: Irrelevant, jeg får neppe noen over snittet morsom bil innenfor disse rammene her.

Størrelse: Ikke mindre enn Golf

 

Bilen bør ellers være komfortabel, ha automat og helst ha noe utstyr. Svingbare hovedlys, AC, adaptiv cruise og lignende er et stort savn per i dag.

 

Hva er egentlig gode biler innenfor disse rammene?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt skal du pendle? Motorvei, by, bomveier? Lademuligheter hjemme og på jobb?

Variabelt, variabelt og veldig variabelt. Så godt er dessverre svaret mitt her.

Distanser kan variere i alt i fra 100km en vei til turer opp til 1400-1500km tur-retur som helst skal tas på så lite tid som er fornuftig å få det til på. Sistnevnte hører heldigvis sjeldenhetene til.

 

Utover ordinær stikkontakt har jeg ikke planer om å legge til rette for lading hjemme her hvor jeg bor nå. Men når jeg flytter til sommeren og om El-bil fortsatt er alternativet vil det nok legges til rette for slikt. Nå i dag er jeg uansett bosatt 2 minutter unna en ladestasjon.

 

Jobb er varierende. Vet av erfaring fra tidligere pendlerliv at mange hoteller ihvertfall har ladetilbud for gjester.

Lenke til kommentar

Variabelt, variabelt og veldig variabelt. Så godt er dessverre svaret mitt her.

Distanser kan variere i alt i fra 100km en vei til turer opp til 1400-1500km tur-retur som helst skal tas på så lite tid som er fornuftig å få det til på. Sistnevnte hører heldigvis sjeldenhetene til.

Er det utelukkende på greie veier du skal kjøre, eller kan det bli kjøring på anleggsveier, vanskelig føre, osv.? Tenker på om det er behov for en viss bakkeklaring og/eller firehjulstrekk. Behov for å ha med mye utstyr eller flere passasjerer?

Lenke til kommentar

Elbil til rundt 200 000 til slik pendling blir vell aldri fornuftig, hybrid er vell også generelt sett dårlig når det er lengre strekninger.

 

Her er vell en gjerrig bensinbil det beste alternativet?

 

Evt bruke mer og få en elbil med god rekkevidde, dog er det manko på slikt om dagen. Vente ett år eller to?:p

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Er det utelukkende på greie veier du skal kjøre, eller kan det bli kjøring på anleggsveier, vanskelig føre, osv.? Tenker på om det er behov for en viss bakkeklaring og/eller firehjulstrekk. Behov for å ha med mye utstyr eller flere passasjerer?

Utelukkende på greie veier, noe sideveier kan forekomme men ikke stort problematisk. Utstyr er kun meg selv og en bag, Og bakkeklaring? Vel, jeg pendlet tidligere med en senket Golf R.

 

Elbil til rundt 200 000 til slik pendling blir vell aldri fornuftig, hybrid er vell også generelt sett dårlig når det er lengre strekninger.

 

Her er vell en gjerrig bensinbil det beste alternativet?

 

Evt bruke mer og få en elbil med god rekkevidde, dog er det manko på slikt om dagen. Vente ett år eller to? :p

Heller en "så god som det får blitt"-elbil til kriteriene jeg setter nå i dag, med de konsekvensene dette innebærer , av rene økonomiske årsaker. Jeg har tidligere pendlet med bil som har opp mot 1 liter på mila og dette er kostbart nok, og nåværende bil er jeg heldig om jeg får skremt ned mot 1.2-1.3 på mila.

 

En gjerrig bensinbil er heller ikke å forakte, men her begynner vi fort å snakke om biler med totalt fravær av effekt.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Nesten hva som helst egentlig, men svingbare hovedlys er vel få som har.

Et annet moment er at ikke så mange har adaptiv cruise som virker bra.

 

Her er "alle" på finn nå (jeg har ikke forsøkt finne adaptiv cruise og svingbare lykter):

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=6&body_type=5&body_type=1&body_type=2&body_type=3&body_type=4&body_type=9&body_type=11&engine_effect_from=90&engine_fuel=0%2F1&engine_fuel=0%2F11111&mileage_to=150000&price_from=150000&price_to=200000&sales_form=1&transmission=2&year_from=2014

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

TS tenker nok på at man kan få "bot" dersom man kjører dieselbil i en by / område som har forbud: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o0zqK/dieselforbud-i-oslo-fra-tirsdag

Vet hva han tenkte på, men det ble jo aldri noen bøter, systemet er forøvrig helt latterlig.

 

Kan jo si at bensinbilen jeg kan få lånt er en gammal V8er, tror nok heller byen er tjent med at jeg freser gjennom på 0.6l med diesel enn at jeg legger igjen ett par liter med bensinsmog (og det var vel bare på tomgang med den motoren der :p).

Lenke til kommentar

Hansien: har du noen tanker om gjensalgsverdi? Og tidsperspektiv på eierskap av bilen?

 

Hva slags jobb har du forresten? (har ingenting med noe å gjøre, jeg er bare nysgjerrig)

 

Hvordan er kjøregodtgjørelse? Er det mulig å "tjene" penger på dette med ekstremt lavt forbruk og billig bil? F.eks har vel Audi A2 ganske lavt forbruk. Men komfort kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Har ikke kjørt noen av disse selv, men de kan kanskje være verd å sjekke ut. Fokus er på gjenstående garanti og mindre bensinmotorer (som likevel ikke trenger å være så kjedelige pga. bilvekt på 1-1,1 tonn).

 

VW Polo, 2017. Dette er vel den eneste der adaptiv cruisekontroll er eksplisitt nevnt.

Peugeot 208, 2017.

Skoda Rapid Spaceback, 2017.

 Det jeg er litt redd for med så små biler som disse er hvordan det er å kjøre på et lengre parti med høyere fartssone. Tidligere erfaringer med slike småbiler tilsier at vinninga går opp i spinninga om man kjører noe særlig over 80km/t. Nå er dette erfaringsgrunnlaget med eldre biler enn 2017 modeller, så ting kan nok ha skjedd de senere årene selvfølgelig.

Men det er ikke til å legge skjul på at jeg tror plass blir en utfordring til det mer dagligdagse bruket. Derfor jeg ikke ønsker en mindre bil enn de som ligger i Golf-klassen.

 

Nesten hva som helst egentlig, men svingbare hovedlys er vel få som har.

Et annet moment er at ikke så mange har adaptiv cruise som virker bra.

 

Her er "alle" på finn nå (jeg har ikke forsøkt finne adaptiv cruise og svingbare lykter):

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=6&body_type=5&body_type=1&body_type=2&body_type=3&body_type=4&body_type=9&body_type=11&engine_effect_from=90&engine_fuel=0%2F1&engine_fuel=0%2F11111&mileage_to=150000&price_from=150000&price_to=200000&sales_form=1&transmission=2&year_from=2014

 Med fort 1000 biler å velge i mellom så er det greit å høre litt rundt om hva andre mener og har erfart om disse bilene. En slik generell liste som dette har jeg laget selv og tråler over fra tid til annen.

 

Med såpass mye "langkjøring" ville jeg vurdert diesel. Kostnadsmessig mtp forbruk er literpris for diesel billigere, og energimengde pr liter er høyere, som gir lavere forbruk.

 Diesel utgår. Grunner kan du se nedenfor.

 

Er nok ca 0% mulighet for at man begynner å bøtelegge diesel, det er 0 logikk i å gjøre det.

 

 

Vet hva han tenkte på, men det ble jo aldri noen bøter, systemet er forøvrig helt latterlig. 

Det kan godt være at folk tidligere ikke har blitt bøtelagt selv om de har trosset dette forbudet, men så lenge det er et forbud og jeg gjerne er nødt å kjøre i arbeidssammenheng innenfor disse tidene så gidder jeg rett og slett ikke ta noen sjanser.

 

Kostnader for bedrift kan fort bli høye om jeg får kjøreforbud en dag jeg trosser et slikt forbud og blir stoppet om jeg er på vei til et annet et annet prosjekt i en annen del av landet. Eller enda verre, jeg må utsette reisen hjem et døgn.

Andre årsaker til at diesel utgår er rett og slett at vi ikke vet hva annet slags ugagn staten plutselig finner på for å provosere folk til å slutte å kjøre/avskaffe biler med dieselmotor.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...