Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

post-109012-1225746636_thumb.jpg

 

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag

 

Som mange har fått med seg er en ny Windows versjon på vei. Den har fått det logiske navnet Windows 7, da det er den syvende versjonen i rekken. (Tidligere kodenavn var Blackbomb og Vienna.)

 

Jeg la merke til at det har blitt laget flere småtråder om dette rundt omkring på forumet og derfor tenkte jeg at det kunne vært greit å ha en stor tråd hvor vi samlet alt prat om det.

 

Windows 7 er nå i beta-stadie og full release er forventet sommeren 2009. Både 32-bit og 64-bits versjoner er ute for nedlastning nå. Her er nedlastninglenker til x64 og x86:

 

32-bit

http://download.microsoft.com/download/6/3...LFRE_EN_DVD.iso

 

64-bit

http://download.microsoft.com/download/6/3...XFRE_EN_DVD.ISO

 

Nå har det kommet 10 offiselle betnøkler som alle får. Her er de:

 

 

7XRCQ-RPY28-YY9P8-R6HD8-84GH3

 

GG4MQ-MGK72-HVXFW-KHCRF-KW6KY

 

TQ32R-WFBDM-GFHD2-QGVMH-3P9GC

 

QXV7B-K78W2-QGPR6-9FWH9-KGMM7

 

482XP-6J9WR-4JXT3-VBPP6-FQF4M

 

4HJRK-X6Q28-HWRFY-WDYHJ-K8HDH

 

D9RHV-JG8XC-C77H2-3YF6D-RYRJ9

 

6JKV2-QPB8H-RQ893-FW7TM-PBJ73

 

JYDV8-H8VXG-74RPT-6BJPB-X42V4

 

RFFTV-J6K7W-MHBQJ-XYMMJ-Q8DCH

 

 

Det har også vært snakk om en bug i 7 som kan ødelegge mp3-filer. Det har nå kommet en fix til dette. Se her.

 

 

To andre brukere deler er faringer. Se her og her.

 

 

Jeg har skrevet kort litt om min opplevelse av Windows 7 etter ca. 2 døgn med aktiv bruk av det som hovedoperativsystem.

 

 

Nå har jeg holdt på med 7 i ca to døgn. Og jeg må bare få si Wow. Dette er virkelig imponerende. Den kjører 700 ram ved idle, men allikevel er stabilitet, ytelse og hastighet perfekt. Har vel ikke opplevd en eneste kræsj enda og må virkelig si at alt er utrolig mye mer smooth. Tenk at dette bare er en pre-beta, så når de får luka bort alle vista-services og greier, tror jeg dette kan bli ett av de beste OS-ene noen sinne. Crysis var umulig å spille på min dårlige laptop med Vista. I Xp gikk det greit. 7 kjører det helt smooth uten lagg.

 

Eller var det jo utrolig bra av 7 at den fant drivere og alt mulig fiks med Windows Update. Å skru av advarselmeldinger er også kjempeenkelt!

Det eneste jeg har problemer med nå er lyddrivere som gjør at mikrofonen virker. Vista-drivere ser ikke ut til å virke.

Filkopiering var kanskje det beste av alt. Vi brukte 2-3 timer på å kopiere 578 mB med XP, og 15-20 min med 7 og samtidig kraftig nedlastning fra 3 pc-er. Alt på samme trådløse nettverket.

 

Det har kommet et fantastisk ikon nede i tray, som forøvrig er sykt godt oppgradert også. Det er ett lite fyrtårn som forteller om alle små problemer du kanskje måtte ha. Hvis det er noe galt får du en liten boks opp som forteller deg det. Du kan trykke på boksen og få hjelp til problemer du enn måtte ha. Hvis det er slikt som "Windows Defender er skrudd av", trykker du bare "ikke vis meldinger som dette" og voila, det er borte for godt.

 

Jeg vil tilføye at kontrollpanelet har blitt mye enklere, mer oversiktlig og er mye raskere og bruke. Samt at du kan bruke det stadig vekk til ting. Det er ikke sånn "oh, holy control panel, we shall never touch thou", som det var for folk før.

 

 

Mer info kan man finne på Bugs, Lenker, Spørsmål og øvrig info nedenfor.

 

 

Bugs:

 

 

Får ikke installert SPTD (Dette tilhører mounte-programmer som f.eks. Daemon Tools og Alcohol 120%)

 

Går ikke å verifisere plater i imgburn med win7.

 

Høyreklikk-menyen blir lagt som en ekstra stor flate: http://bildr.no/view/280702

 

 

 

 

Lenker:

 

 

 

 

 

Spørsmål:

 

Hva er Windows 7?

Windows 7 er ett nytt Operativsystem fra Microsoft Windows.

 

Hvor får jeg tak i Windows 7?

Man kan laste det ned ved hjelp av nedlastning over internett. Lenker ligger lenger opp i dette innlegget.

 

Hvordan installerer jeg Windows 7?

Du kan brenne en nedlastet image-fil på DVD med f.eks. programmet ImgBurn. Det skal også være mulig å innstallerer 7 via USB. Man kan forsøke å følge denne guiden. Mer info kommer senere.

Her er en howto på hvordan installer windows 7 med dualboot: http://lifehacker.com/5126781/how-to-dual-...ith-xp-or-vista

 

Kan Windows 7 kjøres på min ultaportable laptop?

Vista kunne ikke dette, men det virker nå som om dette kommer til å bli mulig. Her er en persjon som kjører 7 fint på sin Asus EEE, fordi minne og slikt blir så utrolig godt tilpasset.

 

Men hva med drivere og slikt da?

De fleste drivere blir funnet og installert automatisk av Windows Update. Allikevel kan man installere de fleste Vista-drivere manuelt. Skjermkortdrivere til laptoper kan man f-eks. finne på her.

 

 

Flere spørsmål og (forhåpentligvis) svar vil komme senere.

 

 

 

Da bør man kanskje få et lite overblikk av Windows 7 og at man kanskje får lyst på en del av kaka. Dette er hvert fall noe jeg har trua på kan bli utrolig godt.

 

Da lar jeg våre kjære forumbrukere spørre, diskutere og engasjere seg i dette!

 

Happy diskusjon!

Endret av Programvare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driverdatabasen i Win7 er veldig stor.

 

Bugs:

 

 

HP-drivere må installeres manuelt.

 

Får ikke installert SPTD (Dette tilhører mounte-programmer som f.eks. Daemon Tools og Alcohol 120%)

 

Enorm, snål lyd som smeller når du endrer theme, selv etter å ha skrudd av Windows Sounds.

 

Høyreklikk-menyen blir lagt som en ekstra stor flate: http://bildr.no/view/280702

 

Går ikke å verifisere plater i imgburn med win7.

 

 

Endret av The Duke
Lenke til kommentar
Kommer nok til å teste 7 selv snart, men tenkte å vente til desemberish når jeg har mer ledig tid jobbmessig.

 

Hva vil dere si er de store forbedringene man merker?

Det er mye raskere og mer responsivt enn Vista. Man kan fjerne irriterende popups som f.eks. at UAC er skrudd av og at antivirus ikke er installert. 

 

Dette er virkelig arvtageren til XP.

Endret av The Duke
Lenke til kommentar
Nå har jeg holdt på med 7 i ca to døgn. Og jeg må bare få si Wow. Dette er virkelig imponerende. Den kjører 700 ram ved idle, men allikevel er stabilitet, ytelse og hastighet perfekt. Har vel ikke opplevd en eneste kræsj enda og må virkelig si at alt er utrolig mye mer smooth. Tenk at dette bare er en pre-beta, så når de får luka bort alle vista-services og greier, tror jeg dette kan bli ett av de beste OS-ene noen sinne. Crysis var umulig å spille på min dårlige laptop med Vista. I Xp gikk det greit. 7 kjører det helt smooth uten lagg.

 

Eller var det jo utrolig bra av 7 at den fant drivere og alt mulig fiks med Windows Update. Å skru av advarselmeldinger er også kjempeenkelt!

Det eneste jeg har problemer med nå er lyddrivere som gjør at mikrofonen virker. Vista-drivere ser ikke ut til å virke.

Filkopiering var kanskje det beste av alt. Vi brukte 2-3 timer på å kopiere 578 mB med XP, og 15-20 min med 7 og samtidig kraftig nedlastning fra 3 pc-er. Alt på samme trådløse nettverket.

 

Det har kommet et fantastisk ikon nede i tray, som forøvrig er sykt godt oppgradert også. Det er ett lite fyrtårn som forteller om alle små problemer du kanskje måtte ha. Hvis det er noe galt får du en liten boks opp som forteller deg det. Du kan trykke på boksen og få hjelp til problemer du enn måtte ha. Hvis det er slikt som "Windows Defender er skrudd av", trykker du bare "ikke vis meldinger som dette" og voila, det er borte for godt.

 

Jeg vil tilføye at kontrollpanelet har blitt mye enklere, mer oversiktlig og er mye raskere og bruke. Samt at du kan bruke det stadig vekk til ting. Det er ikke sånn "oh, holy control panel, we shall never touch thou", som det var for folk før.

Er de erfaringene med 32bit eller 64bit? Build?

Lenke til kommentar
Nå har jeg holdt på med 7 i ca to døgn. Og jeg må bare få si Wow. Dette er virkelig imponerende. Den kjører 700 ram ved idle, men allikevel er stabilitet, ytelse og hastighet perfekt. Har vel ikke opplevd en eneste kræsj enda og må virkelig si at alt er utrolig mye mer smooth. Tenk at dette bare er en pre-beta, så når de får luka bort alle vista-services og greier, tror jeg dette kan bli ett av de beste OS-ene noen sinne. Crysis var umulig å spille på min dårlige laptop med Vista. I Xp gikk det greit. 7 kjører det helt smooth uten lagg.

 

Eller var det jo utrolig bra av 7 at den fant drivere og alt mulig fiks med Windows Update. Å skru av advarselmeldinger er også kjempeenkelt!

Det eneste jeg har problemer med nå er lyddrivere som gjør at mikrofonen virker. Vista-drivere ser ikke ut til å virke.

Filkopiering var kanskje det beste av alt. Vi brukte 2-3 timer på å kopiere 578 mB med XP, og 15-20 min med 7 og samtidig kraftig nedlastning fra 3 pc-er. Alt på samme trådløse nettverket.

 

Det har kommet et fantastisk ikon nede i tray, som forøvrig er sykt godt oppgradert også. Det er ett lite fyrtårn som forteller om alle små problemer du kanskje måtte ha. Hvis det er noe galt får du en liten boks opp som forteller deg det. Du kan trykke på boksen og få hjelp til problemer du enn måtte ha. Hvis det er slikt som "Windows Defender er skrudd av", trykker du bare "ikke vis meldinger som dette" og voila, det er borte for godt.

 

Jeg vil tilføye at kontrollpanelet har blitt mye enklere, mer oversiktlig og er mye raskere og bruke. Samt at du kan bruke det stadig vekk til ting. Det er ikke sånn "oh, holy control panel, we shall never touch thou", som det var for folk før.

Er de erfaringene med 32bit eller 64bit? Build?

 

32bit build 6801

Endret av The Duke
Lenke til kommentar
Nå har jeg holdt på med 7 i ca to døgn. Og jeg må bare få si Wow. Dette er virkelig imponerende. Den kjører 700 ram ved idle, men allikevel er stabilitet, ytelse og hastighet perfekt. Har vel ikke opplevd en eneste kræsj enda og må virkelig si at alt er utrolig mye mer smooth. Tenk at dette bare er en pre-beta, så når de får luka bort alle vista-services og greier, tror jeg dette kan bli ett av de beste OS-ene noen sinne. Crysis var umulig å spille på min dårlige laptop med Vista. I Xp gikk det greit. 7 kjører det helt smooth uten lagg.

 

Eller var det jo utrolig bra av 7 at den fant drivere og alt mulig fiks med Windows Update. Å skru av advarselmeldinger er også kjempeenkelt!

Det eneste jeg har problemer med nå er lyddrivere som gjør at mikrofonen virker. Vista-drivere ser ikke ut til å virke.

Filkopiering var kanskje det beste av alt. Vi brukte 2-3 timer på å kopiere 578 mB med XP, og 15-20 min med 7 og samtidig kraftig nedlastning fra 3 pc-er. Alt på samme trådløse nettverket.

 

Det har kommet et fantastisk ikon nede i tray, som forøvrig er sykt godt oppgradert også. Det er ett lite fyrtårn som forteller om alle små problemer du kanskje måtte ha. Hvis det er noe galt får du en liten boks opp som forteller deg det. Du kan trykke på boksen og få hjelp til problemer du enn måtte ha. Hvis det er slikt som "Windows Defender er skrudd av", trykker du bare "ikke vis meldinger som dette" og voila, det er borte for godt.

 

Jeg vil tilføye at kontrollpanelet har blitt mye enklere, mer oversiktlig og er mye raskere og bruke. Samt at du kan bruke det stadig vekk til ting. Det er ikke sånn "oh, holy control panel, we shall never touch thou", som det var for folk før.

Er de erfaringene med 32bit eller 64bit? Build?

 

32bit build 6801

 

Korrekt. Det finnes en tidligere build kalt 6519, men jeg ser ingen grunn til å bruke den.

Lenke til kommentar
Hva ligger minimumsspesifikkasjonen på?

 

Det er jeg faktisk usikker på, men folk klarer jo å kjøre det uten Aero på Asus EEE, så det virker som om det går greit hos de fleste.

Pc'en min er vel det man kan kalle for "gammel". Pentium 4 og 785 424kb ram. Er bare 13 år, ikke noe spesiell heavy gamer, så så nøyer meg intill videre med det.

 

Hvis jeg kjører windows update, er det ikke da noe sjans for at microsoft kommer og banker på døra sammen med politiet?? Det er vel ikke akkuratt lovelig og laste ned noe som ikke er gitt ut?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...