Gå til innhold

Plutselig treg Asus.


Anbefalte innlegg

Har en Asus x550ze som e kjøpt for tre år siden. Ikke hatt noe særlig til problemer med den, ikke brukt den så mye i de siste ukene. Hatt den på ca annen hver dag for å overføre filer til iPad, da har den vært i orden. Plutselig på lørdag tok den evigheter å slå seg på, tok meg en time å komme meg inn på PC. Fikk endelig kjørt ccleaner igår (etter litt googling) og ble bittelitt bedre. Slår den på nå igjen og det er samme problemet. Får ikke kommet meg inn på kontrollpanel for å slette eventuelle programmer som lager problemer. Sliter med å komme meg inn på enkle ting som mine filer.

Sitter å river meg selv i håret og aner ikke hva jeg skal gjøre siden det tar omtrent en time og åpne enkle ting.

 

Noen tips? Hjelper det å slette filer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å slette filer hjelper hjelper ikke noe om det er en prosess som driver å lugger...

 

Om du har mulighet, få opp oppgavebehandligen å se hvilke prosesser som tar minne og CPU krefter... om ikke så ville jeg startet maskinen i sikkerhetsmodus for å se om maskinen er litt mer vellvillig der..

 

Ta ett steg om gangen...

 

For å starte maskinen i sikkerhetsmodus, holder du inne Skift knappen samtidig som du slår av maskinen, da får du nye oppstartsalternativer ved neste start :) (Jeg antar det er Windows på maskinen)

Lenke til kommentar

Er vel mest sannsynlig en løpsk prosess, skjønt det kan være andre problemer også, sånn som krøll med I/O mot HDD.

 

Får du slått maskinen helt av og ikke bare setter den i hibernate sånn at du vekker problemene til live igjen når du slår på ?

Hold nede powerknappen flere sekunder, helt til maskinen slår seg av om du er usikker.

 

Gå inn i taskmanager med ctrl-alt-delete og sjekk hva som tar minne og CPU (sorter via å klikke på fanene) for så å terminere problemprosessen. Prosessene står under details om du er på Win 10.

 

Hadde neppe slettet filer som førstevalg med dette problemet, men du kan jo alltids sjekke med bootbar antivirus.

Lenke til kommentar

Verdt å sjekke litt ut om det er software som kjører som lager krøll eller disken.

De fleste disker kan du sjekke om er iorden med produsenten sin software.

Er dette OK så kan du sjekke om det er noe problemer med software som f.eks malware eller noe annet.

Du kan sjekke litt mer inngående i taskmanager (Performance -> Open resource monitor), ellers har du Process Explorer som er grei å ha. Med denne kan du f.eks kjøre suspend på prosesser og se mer inngående hva de gjør. Du har også Process Monitor som er mer spesialisert mot IO mot disk/register.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...