Gå til innhold

Hvordan finne ut om alkoholen inneholder metanol?


Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Metanol omdannes til maursyre i kroppen (leveren). Ikke bra.

 

Etanol (vanlig alkohol) gis til dem som har fått i seg metanol fordi det har "forrang" til omdanning i leveren. Siden etanolen da forbrennes mer blir konsentrasjonen av omdannet metanol (maursyre) mindre i kroppen.

 

Bare skrev det viss noen lurte :)

 

Endring: For å forhåpentligvis gjøre det litt mer forståelig: leveren kan bare omdanne en viss mengde alkohol (etanol og metanol) per tidsenhet. Siden etanol har forrang vil mindre mengde metanol forbrennes pr tidsenhet enn viss den bare skulle hanskes med metanol.

Endret av pebbe
Lenke til kommentar
Han mente vel etanol da.

Alkohol er en gruppe væsker med spesielle egenskaper, som bla. innebefatter etanol og metanol.

Alkohol er navnet på en stoffgruppe. Felles for alle alkoholmolekyler er at de er hydrokarboner med én eller flere OH-grupper bundet til seg (en slags hale av OH, oksygen og hydrogen).

 

Eksempler på alkoholer er

-metanol (CH3 OH)

-etanol (C2 H5 OH)

-propanol (C3 H7 OH)

-glykol (C2 H4 2OH)

 

Jeg ville aldri stolt på det riste/skummetrikset, som læreren sier: "Skal du drikke, så drikk merkevarer" (vi har en lærer som har vært alkoholiker).

Endret av endrebjorsvik89
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eller ikke drikke i det hele tatt. Jeg er en av de få som ser på drikking som bortkasting av penger.

Og enda verre er det hvis du kan bli blind/død av det....

Skadet for livet/ikke i live bare for litt dyr morro, nei takk. :roll:

Jeg er faktisk medlem av juvente, og burde vel ikke oppfordre til å drikke i det hele tatt, men likevel synes jeg det er på sin plass å anbefale folk å drikke merkevarer fremfor usikker smuglersprit/hb.

Lenke til kommentar

Vet hva jeg ville ha gjort for å finne ut om det var metanol i kanna;

 

1. Finn et godt termometer, helst et skikkelig labetermometer

2. Varm opp væsken fra kannen.

3. Finn ut når væsken begynner å koke;

 

Etanol koker ved 78 grader C, metanol ved 64,5 grader C (ved 1 atmosfære, gjelder altså ikke langt oppe på fjellet..). Det burde derfor være ganske lett å finne ut om det er ren etanol i vannet; hvis væsken koker ved 78 grader er du safe :thumbup: . Hvis væsken koker ved en temperatur mellom 64,5 og 78 grader ville jeg holdt meg langt unna :thumbdown: !

 

Drikk aldri fra flasker dere ikke vet innholdet av! Hvis dere da ikke er på en skikkelig suicidespray..

 

mag

 

edit: metoden forutsetter et meget nøyaktig termometer..

Endret av trMaG
Lenke til kommentar

Temperaturmetoden vil kun fungere dersom du har en relativt stor konsentrasjon av metanol, og det er ikke godt nok. Flammetesten er bullshit. Gni-testen er bullshit. Riste-testen er bullshit.

 

Det eneste som nytter er å bruke fancy analyseutstyr (forskjellige spektroskoper), eller litt safere analysemetoder som kromatografi eller analyse gjennom salter. Akkurat fremgangsmåten og sånt skal jeg ikke begi meg ut på, men de to alkoholene er så like at ikke "lekfolk" kan skille de fra hverandre.

 

Å bruke kroppen din som analysebrett frarådes på det sterkeste.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror ikke de gutta som kjøper smuglersprit av en shady type på en russerbåt springer hjem og kjører spriten gjennom sitt hi-tech spektrumanalysesystem før de drar på fest uansett. Den blir stående i boden til festdagen, og konsumert fortest mulig, etter diverse kommentarer som "Å fy faen den va sterk!" eller "Han steike kor jævli det lukta!".

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Menge svar her :yes:

 

Men trur at alkoholen er gangske sikker, siden de har kjøpt derifra i over et år. Uten trøbbel. En annen var på fest på lørdagen med litt av det, og han lever enda.

 

Polet, dyrt.

Øl, ikke så godt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...