Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixMaskinvaretips til BSD/UNIX


Anbefalte innlegg

Har fått en del erfaringer når det gjelder maskinvarevalg til en datamaskin som skal kjøre BSD eller UNIX (Solaris). Hadde et S775 P4-system som kjørte FreeBSD. Så trynet dette systemet, og jeg måtte bytte. Endte opp på Core2. Å finne et passende hovedkort viste seg å være en utfordring, fordi de fleste hovedkortene hadde komponenter som kunne bli et problem når det kommer til kompabilitet. Men til slutt fant jeg frem til et Core2-hovedkort som passer som hånd i hanske i FreeBSD/OpenBSD/Solaris 10.

 

Hovedkort:

MSI 975X Platinum PowerUp Edition

 

Sørsiden ICH7DH (undergruppe av ICH7) er fullt støttet både i FreeBSD, OpenBSD og Solaris 10 (i IDE-modus, ikke AHCI for Solaris).

Nettverkskontrolleren er fra Intel, og nettverkskort/nettverkskontrollere fra Intel fungerer så å si over alt.

Firewire-kontrolleren er fra VIA, også nyter av god kompabilitet.

Den ekstra IDE-kontrolleren fra JMicron er også godt støttet i FreeBSD, også i Solaris 10. Her er JMicron sin egen kompatibilitetsmatrise. Install Check Tool for Solaris 10 verifiserte JMB361 som kompatibel.

Lydkortet følger Intel HD Audio (Azalia) sin spesifikasjon, og denne er også godt støttet gjennom OSS. Det betyr støtte i *BSD, og i Solaris 10 når man installerer OSS. Med andre ord er dette et meget godt alternativ hvis man skal bygge opp en Core2-maskin som skal kjøre noen av disse operativsystemene.

 

Håper dette er til hjelp for de av dere som skal kjøpe dere en helt ny BSD/UNIX-PC.

 

Edit: post gjerne deres erfaringer om maskinvare som fungerer flott med BSD/UNIX.

 

Edit edit: her skal det bare listes opp erfaringer med maskinvare som fungerer med BSD/UNIX. Diskusjoner rundt denne tråden bør tas her. Dette for at denne tråden som handler om maskinvareanbefalinger skal bli så ren og oversiktlig som mulig.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når skaffet meg ny maskin for noen måneder siden gikk jeg for MSI I945GM3-F.

 

Testet i NetBSD 3.x. Alt fungerte utennom nettverkskortet, dette grunnet at kortet trenger en litt mer up-to-date driver. NetBSD 4+ har full støtte for kortet (Linux krever 2.6.19+). Etter hva jeg har testet så har alle frie OS nyere en Oktober 2006 støtte for nettverkskortet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vær så snill og kun post når dere har en maskinvareanbefaling å komme med. Diskusjoner kan tas i en separat tråd, som nevnt i min første post. Her skal det KUN postes maskinvareanbefalinger for BSD/UNIX, noe tittelen klart sier. Og som et svar på diskusjonen rundt ATI: I BSD og UNIX (primært FreeBSD og Solaris) er nye ATI-kort totalt ubrukelige fordi det ikke finnes ordentlige drivere på lik linje med det nVIDIA tilbyr. Da jeg hadde et X800-kort da det var rimelig nytt, fungerte kortet kun i terminalmodus. Kortet ville ikke fungere med X.Org, selv ikke med VESA-driveren. De frie ATI-driverne (også DRI) var også ubrukelige. Og siden denne tråden finnes i BSD/UNIX-forumet, og dette er en BSD/UNIX-tråd, er det dette som blir gjeldende fokus på ATI, nemlig at ATI = ubrukelig. Skal man ha ordentlig støtte for TV-ut og 3D, samt korrekt oppløsning og et ordentlig kontrollpanel er skjermkort fra nVIDIA eneste alternativ i operativsystemer som FreeBSD og Solaris. Dermed håper jeg at vi kan sette en sluttstrek for diskusjoner i denne tråden og heller konsentrere oss om rene maskinvareanbefalinger. Å dra inn GNU/Linux og Windows er også noe som er irrelevant for denne tråden.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Og siden denne tråden finnes i BSD/UNIX-forumet, og dette er en BSD/UNIX-tråd, er det dette som blir gjeldende fokus på ATI, nemlig at ATI = ubrukelig.

 

Synes du drar den litt vel langt. Det er greit nok at nVidia har en *vesentlig* bedre holdning til FreeBSD etc, men de fleste ATI kort vil virke, selv om det ikke er leverandør-drivere til dem.

 

Under amd64 er forskjellene ikke så veldig store faktisk, ettersom heller ikke nVidia har native drivere fra leverandør.

 

Dette er spesielt dumt for maskiner med f.eks en del minne, og ønske om å kjøre ZFS. Da blir fort amd64 i 64-bit modus ett mye bedre valg. Man blir nødt til å velge mellom optimal zfs, eller bra skjerm-drivere. :(

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg ny server-innmat, bl.a et Gigabyte GA-G33-DS3R Hovedkort. Dette fungerer fjellstabilt i nyeste OpenSolaris b78. Alt ser ut til å være støttet 100% (har dog ikke testet det integrerte lydkortet).

 

Hovedkortet har integrert Intel-grafikk, Intel ICH9 6-port S-ATA-kontroller, en ekstra 2-port S-ATA-kontroller fra JMicron, og en Gigabit Ethernet-kontroller fra Realtek (ikke det beste av det beste, akkurat, men holder lenge for en hjemmeserver EDIT: Nei, det er katastrofalt elendig, sorry, styr unna! Se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=899162).

 

I det hele tatt et finfint hovedkort å bygge opp en ZFS-filserver med.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...