Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den nye maskinen min, PA70 (I7-7700HQ, 17,3", QHD, 120hz, GTX 1070, 32GB ram, 512GB SSD + 1TB HD), blir ekstremt varm under spilling.

 

Faktisk så varm at jeg har vansker med å holde hånden på den (området over F1) over tid. Jeg har ikke merket at maskinen ikke funker skikkelig da. Min bror har kjøpt samme maskin, og opplever det samme.

 

Er dette trygt?

Hvordan kan man løse dette?

 

Er det noe poeng å legge Arctic Silver på CPU og GPU?

Er slike kjøle-plater noe vits? Hvilken anbefales isåfall? 

Lenke til kommentar

Min Kunshan P670H er nå inne til service. Jeg klagde på i7-7700HQ CPU som nådde 98 C etter en omgang Dota 2. Spent på hva de kan finne på å gjøre med problemet.

Du ville trolig kommet ned i rundt 85 med UV, men det er fremdeles litt høyt. Mulig kjølepasta er dårlig påsatt ellercskjevheter i plata til vifta. Hørt om begge. Mulig MC anbefaler deg og undervolt ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så undervolting kan hjelpe mot høye temps?

Såg nylig denne:

 

og denne

 

jeg har en:

https://www.multicom.no/multicom-kunshan-p651r-156-full-hd/cat-p/c0/p10634632

Har oppgradert til 16GB ram, vurderer nå også en SSD.

 

Er det så enkelt og "ufarlig" som vist på videoene?     undervolt litt, kjøre stress test,  og fortsette til en får bluescreen?

 

 

Og hva betyr de symbolene på ControlCenter på høyresiden?

 

Samt CPU Memory overclocking?   Skjer fint lite når en prøver å trykke på det...

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja. Undervolt har kun fordeler. Eneste jobben er at du må prøve deg fram for å finne rett setting. Det verste som kan skje er blåskjerm da CPU får for lite strøm, ikke farlig, bare irriterende.

 

Kort liste over fordeler:

Lengre batterilevetid

Lavere temp

Bedre ytelse under høy last da turbo Utnyttes bedre

Mindre støy da vifter kjører roligere

Lengre levetid på prosessoren og kjølepastaen

 

Alle CPUer er dog unike. Intel setter spenning høyt for å favne alle. En CPU tålerkanskje bare -40, en annen tåler -190. Husk også at cpu cache kan voltes lavere enn cpu core.

 

Din pc får desverre ikke fordeler for gpu da kjøleløsning er separat. På maskina jeg har med 1070 er deler av løsninga delt mellom cpu og gpu, da vil undervolt redusere gpu-temp og.

 

Eksempel på undervolt er -168 core og -192 cache. Temp etter 2 timer Witcher 3 gikk ned fra 86 til 73 på cpu og fra 78 til 75 på gpu. Strømforbruk cpu gikk ned med 20%.

 

Anbefaler throttlestop, langt bedre enn intel xtu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tilbake til dette med undervolting. Jeg har som nevnt tidligere denne maskinen: Multicom Kunshan PA70 17.3" 120Hz med  i7-7700HQ-prosessor 2.8GHz ~ 3.8GHz

 

Brukte først Throttlestop og satte den til -0,120v. Fikk endel bluescreensmens jeg spilte et cracka spill. Konkluderte med at det var crackinga som forårsaket dette.

Halvannen uke etter at jeg sluttet å spille det cracka spillet opplevde jeg bluescreen igjen.

 

Valgte derfor å reinstallere Windows, og bruke maskinen uten UV. Men i går fikk jeg bluescreen igjen (med stock volt)

 

 

Jeg sitter nå, as we speak, å prøver på undervolt igjen. Denne gangen me Intel XTU. Og denne gangen er jeg litt mere nøye, og bruker Prime 95 til testing.

 

Prøvde først prime 95 i 10 minutter med stock volt. Tempen gikk først opp til 93grader. Etter hvert slo Throttling inn, og temp sank til ca 87 grader. CPU core kjørte på ca 2,9GHZ

 

Prøvde så med UV til -0,110v i 10 minutter under prime 95. CPU gikk opp ca 87grader, og throttling slo inn. Da sank temp til ca 83 grader.

 

Prøvde så med UV til -0,120v  under prime 95. Temp gikk til ca 87 grader før throttlig slo inn. Temp sank til 83 grader mens CPU core la seg på ca 3.25GHZ. Fikk error ganse fort i prime 95

 

Har nå gått tilbake til -0,110v. Prime 95 har pr nå kjørt i 1,5 time. Temp ligger på 83-85 grader. CPU Core kjører på 3,24GHZ +-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...