Gå til innhold

Hvordan behandle litium-ion batterier


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Men sånn generelt, er det best å la laderen stå i mesteparten av tiden, eller bruke den mest på batteri? Hva sliter mest? konstant strømtilførsel hele dagen (koblet ut om natten) eller lade opp for så å koble fra strømtilførsel frem til batteriet er nesten utladet igjen?

Laderen plugget i og batteriet konstant på 100% er ikke bra i lengden.

 

Hvis laderen er så nærme at du har muligheten til å ha den i, ta ut batteriet. Alt innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

 

Her står mye fint.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Veldig fin post dette her. Men likevel, jeg føler ikke jeg får helt svar på dette: Hvis det er utelukket å ta ut batteriet, hva er da best å bruke hvis man er i nærheten av en strømkilde? Batteri eller ledning? Mao., hva gjør mest skade på batteriet, konstant strømtilførsel, eller å bruke opp batteriet, og så lade igjen opptil flere ganger til dagen.

 

Har en Macbook Air 2011, som i hvertfall ikke jeg klarer å ta ut batteriet på.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er tid, varme, overlading og overutlading som knekker disse batteriene. Overlading skal ladeelektronikken ta seg av. Overutlading betyr at du ikke må la batteriet eller PC med batteriet i ligge etter batteriet er tomt. Lad det med en gang til minst 40%, som også er ca. der du bør ha det hvis det skal lagres over lengre tid.

 

Tid betyr bare at uansett hva du gjør så vil disse batteriene gå ut på dato. Kjøp derfor ikke nytt batteri før du trenger det.

 

Varme er det derimot ofte lite å gjøre noe med. Man kan ta ut batteriet når PC-en er tilkoblet strøm men man mister jo da en av fordelene med bærbare mtp. strømbrudd. Men det er bedre å la batteriet ligge løst og kjølig og heller plugge det i når en trenger det hvis PC-en ofte blir svært varm.

 

At man skal lade det ut en gang i blandt stemmer ikke og er noe som henger igjen fra da NiCd-batterier var vanlige. Disse bør/skal "cycles" innimellom for å få tilbake "tapt" kapasitet.

Lenke til kommentar

Er i ferd med å kjøpe meg en slepbar laptop som jeg ønsker at skal vare en stund, og dermed er det så enkelt at hvis strømmen skulle gå, mister jeg nettet uansett, ergo trenger jeg ikke der og da den mobile kapasiteten. Så for å unngå unødvendig varme, tenkte jeg det kunne være smart å la batteriet lades opp, tas ut og legges ved siden av maskinen (som garantert kommer til å stå stille stort sett), og så kjøre strømkabelen.

 

Men kunne jeg ta batteriet ut og inn av maskinen mens den står på strømtilkobling? Eller "kortslutter" jeg noe på veien da?

 

Forøvrig vil jeg si kudos for denne tråden, det er sånne enkle ting man ikke alltid er like flink til å tenke på når man bruker maskinen sin :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en alienware m14x som har intigrert batteri der eg må skru opp pcn for og ta det ut, noke som er mykje stress og som eg ikkje gidde og gjer kvar dag. kva er best for meg og gjøre? konstant ha strømkabel inni eller ta ut strømkabel og la det synke til 30-40% for så og lade det opp til 100% igjen? pcn, kan bli veldig varm sia det er ein gaming pc og det er stort sett det eg bruka den til

Lenke til kommentar

har problem med alienwaren min no. lot den stå og gå, mens eg spelte ps3, når eg tok meg en liten pause, såg eg bort på pcn, og den var av. ledning var ikkje inni, først tenkte eg at den kanskje berre hadde gått i hvilemodus. trykte på knappen, men den startasje, tok inni ledining. og den starta. so når eg kjem inn og ser på batteriinfoen står det koblet til, lader ikke, og den e stuck på 79%. og når eg tar vekk ledning slår pcn seg av. så den går ikkje på batteri.

så eg lurer rett og slett på om batteriet er fucked. kanskje en celle som har daua? er et Primary 8-cell 63W/HR LI-ION batteri

 

Skal nesten forvente at batteriet ikkje er ødlagt etter knapt 5 måndars bruk liksom :(

Lenke til kommentar

får brukt den med strømkabel inni, men på batteri vil den ikkje starte engang :(

får ikkje kontakta dell før mandag så får berre leve med det vist eg ikkje finne en løsning på problemet

 

 

Edit: fiksa det no :) skudde opp pcn og kobla batteriet ut og lot det ligge frakobla i 1 minutt. kobla det på igjen og vips so funka pcn, og den lada som den skal :D

 

får berre håppa det ikkje skjer ofte :hm:

Endret av minikai5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis den har noenlunde intelligent ladeelektronikk kan du trygt ha den stående koblet til strøm. Batteriet vil ikke bli ladet når det er fullt. Bruker du av batteriet vil det utvikle varme, og det er noe batteriene ikke liker i lengda.

 

Så du sier man ikke skal ta ut batteriet, selv om man har mulighet til det? Altså, motsatt av det som har blitt sagt tidligere i tråden? Ikke at jeg tror du har feil, men det er litt forvirrende alt dette her.

Lenke til kommentar

Hvis den har noenlunde intelligent ladeelektronikk kan du trygt ha den stående koblet til strøm. Batteriet vil ikke bli ladet når det er fullt. Bruker du av batteriet vil det utvikle varme, og det er noe batteriene ikke liker i lengda.

 

Så du sier man ikke skal ta ut batteriet, selv om man har mulighet til det? Altså, motsatt av det som har blitt sagt tidligere i tråden? Ikke at jeg tror du har feil, men det er litt forvirrende alt dette her.

Her var det snakk om en PC hvor det ikke gikk an å bare dra ut batteriet. Alternativene her var altså å enten bruke batteriet for så å lade det opp igjen eller å holde det fulladet og heller bruke av strømnettet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tenkte bare å føye til at dersom man oppbevarer LiPo (og kanskje Li-Ion?)-batterier i kjøleskapet, bør man la de aklimatisere seg i romtemperatur før de lades. Økt temperatur fører til økt indre resistans. Dermed kan et batteri som er ladet rett-fra-kjøleskapet effektivt sett bli overoppladet dersom temperaturen øker. Tviler på at det er kritisk fra kjøleskap til romtemperatur. Dog, kjøleskap til sol-kokt bil kan være det.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...