Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt rundt og sjekket osv i lang tid igrunn. Å være et år i USA er noe jeg har villet så lenge jeg kan huske. Foreldrene mine er også veldig gira på at jeg skal dette, og det vil jeg, så så lenge alt går som planlagt så skal jeg da skoleåret 2014-2015. Etter det jeg har lest osv liker jeg best AFS, Speak og Aspect.

 

Jeg har bestilt brosjyre fra Speak og Aspect. Så får håpe de kommer raskt i posten..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ville du anbefale da?

 

Har hørt noe negativt om absolutt alle organisasjonene. Dra på intervju med de du heller litt ekstra mot, og velg utifra inntrykket du får av de:-) Det er både minus og pluss å finne hos alle, men føler at så lenge du selv er en sterk person, så er det det som teller mest!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har søkt litt rundt og sjekket osv i lang tid igrunn. Å være et år i USA er noe jeg har villet så lenge jeg kan huske. Foreldrene mine er også veldig gira på at jeg skal dette, og det vil jeg, så så lenge alt går som planlagt så skal jeg da skoleåret 2014-2015. Etter det jeg har lest osv liker jeg best AFS, Speak og Aspect.

 

Jeg har bestilt brosjyre fra Speak og Aspect. Så får håpe de kommer raskt i posten..

 

Det viktigst er at du blir med en god amerikansk familie som du liker å bli med. Som alle forhold blir det vanskelig å vite på forhånd. Flere norske utveksling studenter har bodd hos meg og ikke alle trivdes like bra. Mye blir avhengig av din oppførsel og respekten du viser for amerikansk kultur eller ikke. Når det går bra blir det ingenting bedre. Jeg hadde en meget lenge og god forhold til min norske vertsfamilie. Vi ble venner resten av livet. Mitt norske mor døde like etter jeg var i Norge ifjor, vi ble venner i 40 år og jeg har blitt glad i Norge enda lengere.

Lenke til kommentar

Da er jeg nødt til å takke ja eller nei. Har vært på intervju med Speak, og jeg er faktisk ennå usikker. Mine "hindringer" er det akademiske. Ikke at jeg har dårlige karakterer, men at jeg taper mye på det i USA. Jeg har gode karakterer og vil helst i Norge gå på NHH, og jeg tenker litt om jeg går en feil retning om jeg reiser til USA. Men ellers, det sosiale i USA og opplevelsene osv. virker så fett! Jeg er over det der "tenk hva jeg går glipp av i Norge", det er jo bare ett år.

 

Samtidig er jeg redd for å komme til de svært konservative statene, for det vil jeg egentlig ikke bare. Jeg ser jo uansett ikke at jeg akkurat kommer til en vertsfamilie på Californias beste plasser, slik mange tror og håper på. Dog er det de demokratiske statene jeg har lyst til. Jeg har tenkt litt om det er verdt å "riske" det, for ja jeg kan komme til en stat jeg ønsker meg til, men jeg er klar over at jeg kan komme til Missippi, Alabama osv også.

 

Jeg er som sagt til det punkt hvor jeg må bestemme meg - er det verdt det?

 

Du er redd for å få dårligere karakterer i USA og dermed få et karaktersnitt som gjør at du ikke kommer inn på NHH?

 

Selv har jeg ikke vært på utveksling, så jeg kan ikke si noe om vanskelighetsgraden, men jeg kan fortelle at jeg studerer på NHH og at det er et veldig godt tilbud på utveksling blant anerkjente økonomiskoler i hele verden, både på bachelor- og masternivå. Så hvis du er usikker på om det er riktig å utveksle på videregående, så kommer det flere muligheter senere i livet. Da får du tid til å vokse litt og bli sikrere på om du vil utveksle, og ikke minst hvor du vil utveksle til. En fordel med utveksling på NHH i motsetning til utveksling på videregående, er at du selv velger akkurat hvilken by og skole du havner i. Du slipper å være redd for å havne i Alaska når du helst vil til solfyllte Florida. Det vil si, du kan ikke velge fritt, det er jo en søknadsprosess, og alle får ikke utveksle til de mest populære skolene. Hvis du derimot ønsker å bo hos en vertsfamilie, er det en mulighet du bare har på videregående. På høyskole- og universitetsnivå bor du så klart for deg selv, eventuelt i et kollektiv med andre studenter.

 

Her er link for mer informasjon:

http://www.nhh.no/no...utveksling.aspx

 

Selv har jeg som sagt ikke vært på utveksling, men hvis jeg får det som jeg vil, kommer jeg til å utveksle et semester til Mannheim i Tyskland i løpet av bachelorgraden min. Eventuelt er jeg åpen for å utveksle til en annen skole i Tyskland, Østerrike, England, Canada eller Singapore.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å sette opp Wirtschaftsuniversität Wien i utvekslingssøknaden. Jeg har ikke undersøkt ennå hvilke fag jeg kan velge der, men ja, det kunne jo vært spennende med den innfallsvinkelen. Først og fremst vil jeg utveksle til Tyskland eller Østerrike for å lære meg flytende tysk.

 

Det langsiktige målet mitt er å få jobb i utlandet, og da er det en stor fordel å ha erfaring med studier i utlandet og å kunne språk. Jeg tar for øyeblikket kurs i både fransk og tysk, men jeg er vesentlig dårligere i fransk enn i tysk. Det hadde vært moro å utveksle til Frankrike, Sveits eller Quebec også, men jeg tror ikke at jeg vil klare å prestere godt på fransk, i hvert fall ikke ennå. Jeg vurderer det muligens på masternivå hvis jeg føler at jeg er blitt god i fransk.

Lenke til kommentar

Er ikke de fleste masterutdanningene på engelsk da?

 

Jo, de fleste er det. Hvis man derimot utveksler til land der det lokale språket er spansk, tysk eller fransk, må man regne med at noen av fagene må tas på det språket. Det stilles krav til dokumenterte språkkunnskaper. Det gjelder i hvert fall de skolene som NHH har utvekslingsavtaler med, som for eksempel HEC Paris.

 

Planen min er muligens å utveksle ett semester på masternivå, men fortsatt ta graden på NHH.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har tenkt å reise på utveksling til USA skoleåret 2014-2015. må altså søke når jeg begynner på videregående etter sommeren. Jeg skal gå toppidrett fotball på privatskole. Går det da ann å reise til USA når du går studiespesialisering med toppidrett??

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vet ikke hvor mye aktivitet det er her lenger, så det er kanskje vanskelig å få noe respons, men håper hvertfall!

 

EF ringte idag og sa at jeg var tilbudt en plass i deres utvekslingsprogram. Samtidig har jeg en søknad hos Aspect/Speak, men jeg har enda ikke fått svar etter intervjuet.

 

Leser mye om begge organisasjoner, mest om EF ettersom det også er størst. Det er ufattelig mye negativt om EF ute å går, men jeg merker at mye er flere år gammelt. Er det noen som har en formening om hvilken organisasjon som er "best", per dags dato. Skjønner at det er vanskelig å si hva som er bedre, men om dere har noen meninger hadde det vært supert.

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar

Hvem som er best er alt for individuelt, og alle har sin egen erfaring med hver sin organisasjon.

 

Hvor lenge siden er det du hadde intervju med Aspect og Speak? Det tar gjerne noen uker, så hvis du føler deg mer interessert i dem, så venter du. EF har vel som de andre en to ukers svarfrist på om du vil ha plassen eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EF har gitt meg en 14 dagers frist, var på intervju hos dem i går kveld så de svarte jo fryktelig kjapt. Det kan sikkert tolkes bra og dårlig.

 

Intervjuet hos Aspect/Speak var 22. Juli. De sa de skulle svare innen 2 uker, men tok ikke kontakt så jeg reingte selv for noen dager siden for å sjekke status. Der fortalte de at de måtte sjekke en del med samarbeidsorganisasjonen i England ettersom jeg har allergier med hund, katt, og pollen. Litt irritert over at de selv ikke ringte og sa ifra om dette, men men. Han jeg snakket med sa at jeg bare måtte smøre meg med tålmodighet.

 

I forkant av intervjuet med EF var jeg overbevist om at Apsect/Speak var veien å gå, men etter intervjuet i går, hvor absolutt alt virket jevnt over mer profesjonelt, er jeg mer usikker. Magefølelsen sier at EF kan bli veldig bra, men av det jeg leser på nettet så virker Aspect/Speak som et mindre risikofylt valg...

 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre om Aspect ringer innen 14 dager og har godtatt meg.

Vanskelig valg :hmm:

Endret av FuckM
Lenke til kommentar

EF har gitt meg en 14 dagers frist, var på intervju hos dem i går kveld så de svarte jo fryktelig kjapt. Det kan sikkert tolkes bra og dårlig.

 

For meg virker det som et selskap som er desperate etter å sikre seg deg som kunde. Å ha intervju, og bli evaluert og godkjent dagen etter, når du har allergier er litt i overkant imo!

 

EDIT: Ettersom jeg har jobbet i bransjen selv, så vet jeg hvor mye arbeid som liger bak, både med intervjuprosessen og med evaluering/aksept. Jeg jobbet som intervjuer, og det tok gjerne en 3-4 dager fra jeg hadde intervju, til søknadspapirene var på kontoret i Oslo. Når det var allergier inne i bildet, så tok det lengre tid før studentene fikk svar, nettopp fordi det er vanskelig å finne familier som ikke har katt/hund etc. Spesielt i England.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Begge var personlig intervju. Søknaden med EF var ferdig fylt ut før intervjuet, mens en del sv intervjuet med Aspect gikk til å fylle ut noen ark. Ettersom Aspect/Speak ikke holdt fristen sin, noe som i seg selv ikke er noe problem, men ikke valgte å varsle meg ødelegger også litt av tilliten til organisasjonen. At de faktisk ikke melder fra om at det vil ta lenger tid er jo litt rart. Hva skal jeg forvente i fremtiden?

Lenke til kommentar

Ja, tenkte jeg skulle ta en prat med rådgiver i første omgang, ettersom dette er nødvendig uansett hvilket valg jeg faller på. Også vil jeg nok drøye svaret til EF helt mot slutten og vente på Aspect. Godtar de meg ikke er selvfølgelig saken biff, men om ikke... Nei et vanskelig dilemma. Og skal jeg høre på meg selv og min magefølelse, eller de som faktisk har vært ute og reist?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...