Gå til innhold

Palawan, Filippinene


Anbefalte innlegg

Etter mye frem og tilbake har jeg og min venninne bestemt oss for at vi skal dra til Palawan i Filippinene. Er det noen som har vært der og kan fortelle litt? Komme med noen tips og liknende?

 

Vi ønsker en avslappende tur, men har lyst til å være med på ulike ting som øyhopping og andre aktiviteter. Noen tips rundt dette?

 

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte plassen veldig godt. Kommer ikke til å angre. Er mange fantastiske strender og likte godt øyhoppingen.

 

Det er 3 øyhopping turer og de varer fra rundt 8 til 16. Prøv 1 og bestill flere om du liker det.

 

En del tilbyr andre former også. Kayak turer, dykking osv.

 

Ene stranda tar nesten 1 time å dra til så det kan og være en dagstur.

 

Har noen sparetips om dette er noe du ønsker.

Lenke til kommentar

Jeg likte plassen veldig godt. Kommer ikke til å angre. Er mange fantastiske strender og likte godt øyhoppingen.

 

Det er 3 øyhopping turer og de varer fra rundt 8 til 16. Prøv 1 og bestill flere om du liker det.

 

En del tilbyr andre former også. Kayak turer, dykking osv.

 

Ene stranda tar nesten 1 time å dra til så det kan og være en dagstur.

 

Har noen sparetips om dette er noe du ønsker.

 

Tusen takk for svar! Bodde du i El Nido? Jeg har lyst til å se den underground river-greia, og tenker da å bo et par tre dager i Puerto Princesa, og så dra videre til El Nido og bli der i 11 dager. Jeg har prøvd å søke litt, og det ser ut til at det er mest som skjer i El Nido med tanke på øyhopping og slikt. Hvordan er det forresten med priser på sånne ting?

 

Jeg tar gjerne imot sparetips!

Lenke til kommentar

Dra via Puerto Princesa og ikke fly direkte til El Nido er første sparetips ja. Jeg overnattet bare 1 natt i Puerto Princesa natta før vi dro hjem. Det meste skjer i El Nido.

 

Det neste er at mye har "lov pålagt" pris. Det vil si at de ikke har lov å ta lavere priser for øy hoppingen, tricycle til strender osb. Så alle har en fast pris. Feks 30 kroner for 5 minutt tur med tricycle til en strand. Men om du prater litt med en sjåfør privat så får du turen for 5 kroner. Øy hoppingen koster 200- 300. Men snakker du litt med noen lokale kjenner de ofte noen som tilbyr det til halv pris. Så lenge du ikke forteller det til noen :-)

 

Ellers er jo prisene lave i vår standard, men høye sammenlignet med andre plasser i Filippinene som ikke er så populære

Endret av ili
Lenke til kommentar

Dra via Puerto Princesa og ikke fly direkte til El Nido er første sparetips ja. Jeg overnattet bare 1 natt i Puerto Princesa natta før vi dro hjem. Det meste skjer i El Nido.

 

Det neste er at mye har "lov pålagt" pris. Det vil si at de ikke har lov å ta lavere priser for øy hoppingen, tricycle til strender osb. Så alle har en fast pris. Feks 30 kroner for 5 minutt tur med tricycle til en strand. Men om du prater litt med en sjåfør privat så får du turen for 5 kroner. Øy hoppingen koster 200- 300. Men snakker du litt med noen lokale kjenner de ofte noen som tilbyr det til halv pris. Så lenge du ikke forteller det til noen :-)

 

Ellers er jo prisene lave i vår standard, men høye sammenlignet med andre plasser i Filippinene som ikke er så populære

 

Men burde jeg gjøre det samme hjem igjen også? Ta bussen ned til PP og ta flyet derfa? Det er jo ganske langt. Men jeg er student, og tjener ikke noe penger. Så jeg blir nødt til å prøve og spare litt. Takk for tipsene!

 

Hvordan er det med kriminalitet der? Merket du noe til dette? Jeg er ikke så veldig bekymret for det. Men foreldrene mine sier de ikke er spesielt glade for at jeg skal dit. De har lest om neddoping, raning, kidnapping og naturkatastrofer. Hehe! Sjansen for dette er vel liten tenker jeg, og ingenting man trenger å bekymre seg over. Men det er vel fortsatt greit å ta noen forhåndsregler.

Lenke til kommentar

Men osv

Eneste jeg har sett av kriminalitet er unger som prøver lommetyveri i cebu og Manila og taxi/tricycle sjåfører som prøver å få noen ekstra kroner.

 

Kidnappinger er lengre sør i Filippinene og neddoping er vel stort sett selvforskyldt pga øl til 5-10 kroner på utesteder :-)

Lenke til kommentar

 

Men osv

Eneste jeg har sett av kriminalitet er unger som prøver lommetyveri i cebu og Manila og taxi/tricycle sjåfører som prøver å få noen ekstra kroner.

 

Kidnappinger er lengre sør i Filippinene og neddoping er vel stort sett selvforskyldt pga øl til 5-10 kroner på utesteder :-)

 

 

Det høres ikke så ille ut! Men hvordan er det med priser der nede? Hvor mye koster det for mat, taxi, osv? Nå har jeg bestilt både flybilletter og hotell. Så nå er det bare å vente på at tiden går! :D

Lenke til kommentar

Når drar du? Jeg bor på Filippinene, og det er helt fantastisk her nå. Januar/Februar/Mars er den beste tiden på året. Det er tørt, og ikke så veldig varmt.

 

Ble det El Nido?

 

Jeg vil gjette på at en middag på restaurant koster mellom 250 og 1000 pesos, men det varierer naturlivis ut i fra standaren på stedet.

 

Taxiprisen starter på 40 pesos, og stiger derfra. Det er sjeldent sluttprisen blir høyere enn 100-200 pesos, med mindre dere reiser veldig langt.

 

Et billigere (og morsommere) alternativ er tricycle eller jeepney. En tricycle er omtrent det det høres ut som, en motorsykkel med en hjemmelaget sidevogn. Jeepneys er billigversjonen av busser, og er hvordan de fleste lokale forflytter seg i hverdagen. De ble originalt laget ved å bygge om Jeeps satt igjen av det amerikanske forsvaret etter at andre verdenskrig var over, men de som kjører nå om dagen er bare laget i den samme gamle stilen.

Lenke til kommentar

Når drar du? Jeg bor på Filippinene, og det er helt fantastisk her nå. Januar/Februar/Mars er den beste tiden på året. Det er tørt, og ikke så veldig varmt.

 

Ble det El Nido?

 

Jeg vil gjette på at en middag på restaurant koster mellom 250 og 1000 pesos, men det varierer naturlivis ut i fra standaren på stedet.

 

Taxiprisen starter på 40 pesos, og stiger derfra. Det er sjeldent sluttprisen blir høyere enn 100-200 pesos, med mindre dere reiser veldig langt.

 

Et billigere (og morsommere) alternativ er tricycle eller jeepney. En tricycle er omtrent det det høres ut som, en motorsykkel med en hjemmelaget sidevogn. Jeepneys er billigversjonen av busser, og er hvordan de fleste lokale forflytter seg i hverdagen. De ble originalt laget ved å bygge om Jeeps satt igjen av det amerikanske forsvaret etter at andre verdenskrig var over, men de som kjører nå om dagen er bare laget i den samme gamle stilen.

Så heldig du er! Vi skal være 3 netter i Puerto Princesa i et hotell som lå litt for seg selv inni jungelen. Vi har lyst til å se på underground river. Så prøvde å finne et hotell som ikke var alt for langt unna. Etter det drar vi videre til El Nido og blir der i 12 nettet. Vi drar 7.april. Håper været er fint og at det blir varmt og godt når vi er der!

 

Prisene hørtes jo veldig rimelige ut da! Godt det er billig når det blir mye penger på hotell og fly!

Lenke til kommentar

Ah glemte å nevne en ting. Når jeg reiser rundt i filippinene booker jeg ofte via agoda på første natta når jeg skal en plass og så finner et annet hotell etterpå. I El Nido var agoda prisene en del høyere enn prisene jeg fant når jeg spurte rundt. 

Lenke til kommentar

Ah glemte å nevne en ting. Når jeg reiser rundt i filippinene booker jeg ofte via agoda på første natta når jeg skal en plass og så finner et annet hotell etterpå. I El Nido var agoda prisene en del høyere enn prisene jeg fant når jeg spurte rundt.

Åjaa! Jeg bestilte begge hotellene med agora. Var litt skeptisk til siden først i og med at jeg aldri har hørt om den før. Men tok sjansen når det virket som en grei side. Jeg fant et hotell i El Nido jeg synes var veldig fint. Det heter El Nido Viewdeck Cottage. På agoda kostet det 4300, mens på booking kostet det 10 000!! Jeg vet ikke helt om jeg hadde turt å tatt sjansen på å bestille et hotell i en natt, og så satse på at jeg finner et annet som er billig, men også fint. Hva om det er helt fullt? Er ikke det litt skummelt?

Lenke til kommentar

(...) Vi drar 7.april. Håper været er fint og at det blir varmt og godt når vi er der! (...)

Sommeren er fra midten av Mars til midten av Mai, så April er helt perfekt. Det er veldig varmt (ofte for varmt for meg), men luften er fortsatt relativt tørr.

 

Jeg har også betalt med Agoda, og så funnet ut når jeg kommer frem at prisen de oppgir i resepsjonen er noe lavere. Men om jeg hadde reist i fra Norge og ned hit, så hadde ikke jeg tatt noen sjanser med reservasjonen. Det er ikke så enorme prisforskjeller.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

 

(...) Vi drar 7.april. Håper været er fint og at det blir varmt og godt når vi er der! (...)

Sommeren er fra midten av Mars til midten av Mai, så April er helt perfekt. Det er veldig varmt (ofte for varmt for meg), men luften er fortsatt relativt tørr.

 

Jeg har også betalt med Agoda, og så funnet ut når jeg kommer frem at prisen de oppgir i resepsjonen er noe lavere. Men om jeg hadde reist i fra Norge og ned hit, så hadde ikke jeg tatt noen sjanser med reservasjonen. Det er ikke så enorme prisforskjeller.

Tusen takk for mange svar! Jeg lurer også på en annen ting. Jeg har hørt at det ikke er minibank i El Nido. Det kan jo virke litt problematisk. Hvor finner jeg den nærmeste minibanken?

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange svar! Jeg lurer også på en annen ting. Jeg har hørt at det ikke er minibank i El Nido. Det kan jo virke litt problematisk. Hvor finner jeg den nærmeste minibanken?

 

De har i Purta Princessa. Men kan også være lurt å ta ut før du flyr til palawan, i tilfelle de er ute av drift.

 

Pleier ikke være vansker å finne hotell å bo på, men skjønner det kan være litt skummelt som første tur. Jeg liker bare å ha muligheten for å skifte om jeg ikke liker hotellet eller ønsker å dra videre til en annen plass (haner som bråker hele natta osv). 

Endret av ili
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for mange svar! Jeg lurer også på en annen ting. Jeg har hørt at det ikke er minibank i El Nido. Det kan jo virke litt problematisk. Hvor finner jeg den nærmeste minibanken?

 

De har i Purta Princessa. Men kan også være lurt å ta ut før du flyr til palawan, i tilfelle de er ute av drift.

 

Pleier ikke være vansker å finne hotell å bo på, men skjønner det kan være litt skummelt som første tur. Jeg liker bare å ha muligheten for å skifte om jeg ikke liker hotellet eller ønsker å dra videre til en annen plass (haner som bråker hele natta osv). 

 

 

Da får vi bare planlegge godt, sånn at vi vet ca hvor mye penger vi trenger! Tusen takk for alle tips :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...