Gå til innhold

Japan - Tråden for reisetips og praktiske ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder søppel-saken er det egentlig ganske utrolig hvordan de klarte å endre holdningene til hele befolkningen nærmest over natta.

 

Det var offentlige søppelkasser i Japan tidligere, men disse ble etter hva jeg har forstått fjernet etter sarin-angrepene mot T-banen i Tokyo i 1995.

 

Selv bruker jeg gjerne ryggsekk, da endte jeg med å tømme ryggsekken for søppel på hotellet hver kveld :)

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hva de har fått til med renslighetskulturen. Jeg blir nesten litt flau når jeg tenker på at japanske turister kommer til Oslo og ser søppelet ligger strødd selv om det er søppelbøtter overalt.

 

Wakayama ser flott ut. Det ser også ut som et besøk dit kan kombineres med en tur til Nara, Japans første hovedstad, som er kjent for et tempelkompleks med tamme rådyr.

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hva de har fått til med renslighetskulturen. Jeg blir nesten litt flau når jeg tenker på at japanske turister kommer til Oslo og ser søppelet ligger strødd selv om det er søppelbøtter overalt.

Det gjelder ikke bare for turister fra Japan eller bare søppel på gaten. Det er også mye tagging og dårig vedlikeholdte hus i Oslo. Store deler av oslo ville blitt klassifisert som slum om det hadde ligget i stadig flere andre byer.

 

En annen forskjell fra Oslo er at det faktisk er trygt overalt døgnet rundt i Japan. Man må virkelig oppsøke det og aktivt be om det for å havne i problemer. Selv taxi-sjåfører kan man visst stole på. Da jeg hadde sett på sne-apene var det kanskje 1 time å vente på neste buss ned til jernbanestasjonen og siden jeg jeg var på en helgetur mente jeg det var greit å komme meg raskt tilbake til Nagano. Fant en taxi og kunne si destinasjonen på japansk og pekte på kartet for jernbanestasjonen så det var ingen tvil om hvor jeg skulle. Han kunne ikke engelsk så han fikk tak i noen som kunne fortelle meg at om jeg ventet litt så gikk det gikk buss til jernbanestasjonen og bussen var mye billigere enn taxi. Jeg insisterte på taxi og turen kom etter deg jeg husker på rundt hundre kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det er vanligvis fullkost, så ikke ta med mat som du spiser på rommet. Bruk klærne du får utlevert, inkludert tøflene (selv om de i noen tilfeller er veldig stygge). Hvis det er med onsen, så er det best om du ikke har tatoveringer da folk med det tradisjonelt ikke slippes inn. Ta av skoene før du går inn i rommet (det er vanligvis egne skohyller ved inngangsdøra).

Lenke til kommentar

Ok, du kommer til frokost og dette er hva du får satt forran deg. Hva er det og hvordan spiser du det?

 

post-18989-0-22787100-1482106073.jpg

 

Jeg anbefaler rett og slett å gjøre litt research, man finner sikkert videoer som forklarer japansk frokost slik at man kjenner igjen noen av ingredisensene og vet hvordan man skal spise det. Har sjelden følt meg på så blank som da jeg fikk dette satt forran meg av ei som kun snakket japansk.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Haha!

 

Får frokost og middag ja. Det er flere onsen på området. Dama har tatovering, men den er veldig liten, enkel å skjule og jeg tror det skal gå fint så lenge ingen eventuelle japanske gjester klager. Greit å vite at vi bør bruke klærne vi får utlevert. 

 

Et ganske dårlig bilde fra en tidligere gjest av frokosten vi kommer til å få servert, ikke lett å se hva alt er:

 

24404021.jpg

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Derfor sier jeg man bør søke etter videoguide slik at man kan ha noen holdepunkter. Greit å vite hvilket vann som er te for å drikke og hva som er for å vaske spisepinner og eller spiseskål under måltidet. Fikk 4 beholdere med forskjellige varianter av varmt vann. Her er det lett å gjøre noen skikkelige brølere for en barbar fra utlandet.

 

Jeg vil anbefale å godt dekke til tatovering _før_ dere hører noe. Japanere er ikke noen som tar kontakt med andre og sier fra om slik, og i alle fall ikke til utlendinger. Da sjekker de heller ut og avslutter sitt mangeårige tradisjon med å reise til byen som de nå ser har blitt tatt over av utenlandsk mafia og det uten at dere hører noe. Kan sammenlignes med å reise rundt i Israel i Nazi-uniform og si at "Joda, jeg kan jo skifte om noen klager".

Lenke til kommentar

Jeg har ofte lurt på til hvilken grad de egentlig følger opp eller bryr seg om det tradisjonelle tatoveringsforbudet. Opprinnelig var dette for å holde yakuza-medlemmer ute, men samtidig er det jo helt åpenbart at en europeisk turist ikke kan være et yakuza-medlem, så man må være ekstremt firkantet eller ekstremt dum for å reagere på det. Jeg kan se at det kanskje blir et problem hvis man er en mann med asiatisk utseende og har tatovert en kinesisk drage rundt kroppen.

Lenke til kommentar

Ut fra venner og andre jeg har snakket med som har tatovering og vært på onsen så er det egentlig ikke et problem. Ingen av dem har hvertfall opplevd at det blir kommentert. Men ingen av dem har veldig store tatoveringer heller, men helt klart mer synlige enn dama sin. Vil tippe det avhenger veldig fra sted til sted og kanskje litt på flaks og uflaks, derfor er jeg optimist :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ut fra venner og andre jeg har snakket med som har tatovering og vært på onsen så er det egentlig ikke et problem. Ingen av dem har hvertfall opplevd at det blir kommentert. Men ingen av dem har veldig store tatoveringer heller, men helt klart mer synlige enn dama sin. Vil tippe det avhenger veldig fra sted til sted og kanskje litt på flaks og uflaks, derfor er jeg optimist :)

I Japan er at ingen kommenterer og at ingen reagerer på ingen måte det samme. Selv om man spør dem og de sier at det er OK trenger det ikke bety at det egentlig er OK. Man har helt andre sosiale spilleregler enn hva vi barbarer i Europa har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barbarer? Det var voldsomt til selvpisking da. Det er mange i Japan som setter pris på europeisk kultur og betaler i dyre dommer for å oppleve Europa. Jeg har japanske venner som har studert i Skandinavia og ei av dem ønsker til og med å flytte tilbake til Norge permanent fordi det er mye lettere å kombinere jobb og familieliv her enn i Japan.

 

Jeg er helt inneforstått med at man bør respektere lokale skikker og vi hadde ingen innvendinger til at samboern måtte slenge på seg en hijab når vi besøkte moskeer i Tyrkia, men samtidig er det også sånn at vertskapet skal vise en rimelig grad av forståelse overfor gjestene sine. En tatovering er ikke noe man uten videre kan fjerne og det er helt åpenbart ei norsk blondine med en tatovert sommerfugl ikke er et yakuza-medlem. Jeg vil si det er urimelig å ikke vise forståelse for det, og min erfaring med japanere er ikke at de er urimelige. 

Lenke til kommentar

Shinkansen:
Man må kjøpe billett før man kommer til Japan, det er ikke mulig å kjøpe etter at man kommer dit. Første gang jeg var der i 3 uker hadde jeg 2 uker med Railpass, i fjor sommer kjøpte vi «Green car pass» som er første klasse. Det koster litt mer (25% ish), er ikke mye mer, men bedre plass i setene og mindre crowded. Ikke verd det om man er på budsjett med andre ord. Er det ikke fellesferie i Japan trenger man som regel ikke setereservasjon, men husk at kun et par vogner uten reservasjon. Det greieste er å gå på stasjonen, si hvor man skal, vise togpass og så får man reservert sete og info om hvilket tog man skal ta for å komme dit. Trenger ikke printe halve internet for å få til det.

 

Mat i Japan er awesome. Om man ikke er sykt kresen trenger man ikke se videoer om hvordan det spises på forhånd, man prøver seg fram. Dette bildet viser noe av hva vi fikk å spise i Takayama på et Japanese inn, forsto lite av hva det var, fikk noen ideer av hun 109 år gamle dama som serverte, gikk helt greit. Spiste det jeg likte, og la resten være igjen.

 

post-19304-0-88611400-1485131423_thumb.jpg

 

Det er lett å være på ferie i Japan om man bare er litt ydmyk og åpen for nye ting.
* Kjøp togpass (Japan Spesialisten)
* Lær deg et par enkle gloser, det er gull:
                * [sted] doko desu ka - Hvor er [sted]?
                * Toire doko desu ka = hvor er dassen?
                * Sumimasen = Unnskyld meg / Excuse me
                * Hai = Ja – Ie = Nei
                * Arigatou gozeimasu = Tusen takk
                * Restoran = Restaurant
                * Forku = gaffel
                * Nifu= …

Har aldri booket hotell på forhånd, men den «planen» funker bare om man reiser utenom japanske ferier. Har vært der i juni og september. Det er varmt nok da, kun shorts og t-shirt som gjelder. Reiser man i juli og august er det ekstremt varmt og fuktig i sør. I juni er det regntid, så det kan bli en del regn, men om man ikke har en fastlagt rute er det bare å sjekke yr.no og dra et sted det ikke er meldt regn. Hotels.com funker bra, kan somregel bo sentralt og billig overalt.

 

Dette er steder jeg har vært i Japan hittil, spør om du lurer på noe :)

 

post-19304-0-64873300-1485131440_thumb.jpg

Endret av BeyondALL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har i flere år prøvd å komme meg til Ishigaki, de har jo Club Med der. Det har vært kronglete å komme seg dit, men bedre etter at de fikk stor flyplass i 2013. Har imidlertid enda ikke funnet gode connections og priser dit. Oktober ser ut som beste måned å reise dit, da har det verste regnet gitt seg og det er fortsatt badetemperatur.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da var turen gjennomført og alt ble smertefritt mye takket være mange bra tips i denne tråden :)

 

Rakk ikke innom Hiroshima eller Osaka, men vi konsentrerte oss om Tokyo, Kyoto og Nara samt en natt på ryokan i fjellene. Det ble en fantastisk tur, og jeg ser allerede frem til neste gang jeg skal til Japan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...