Gå til innhold

Erfaringer med å fremforhandle individuell rente på sparekonto/BSU-konto?


thomha

Anbefalte innlegg

Overskriften oppsummerer egentlig mitt spørsmål.

 

Mitt inntrykk er at mange som har litt penger på sparekonto flytter pengene alt etter hvilken bank/institusjon som tilbyr den beste renten til en hver tid (det gjør i alle fall jeg). Jeg har et par hundre tusen på sparekonto, så rentedifferansen utgjør ikke de helt store summene - men noen hundrelapper tjent (pr. år) for et par minutters arbeid er ikke så aller verst synes jeg..

 

De fleste bankene opererer (tilsynelatende?) med faste prislister, og dermed også faste innskuddsrenter. Det jeg lurer på er om noen her inne har erfaring med å få fremforhandlet individuell innskuddsrente på sin sparekonto eller BSU-konto (altså rente som er høyere enn i gjeldende prisliste)? Er dette noe bankene er villig til å gjøre for å unngå at kunden skal flytte sine innskudd?

 

Hvis ja: Fortell gjerne om fremgangsmåten, hvilken bank det var i, hvilket spareprodukt det er snakk om, og helst også hvor stort beløpet var.

 

 

Selv har jeg sendt en slik forespørsel til min BSU-bankforbindelse, venter på svar fra dem. Jeg vil oppdatere posten når jeg hører fra dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått svar fra min BSU-bankforbindelse, og de kunne ikke etterkomme mitt ønske om høyere rente på BSU-kontoen enn den som er oppgitt i bankens prisliste.

 

Jeg viste til den banken som ligger høyest på finansportalen.no's BSU-oversikt, og spurte om banken kunne matche denne renten for mitt innskudd. Det ville de ikke gjøre. Jeg fikk ingen begrunnelse for dette. Jeg har pr. i dag min konto i en lokal sparebank som ligger nokså høyt oppe på renteoversikten - men ikke høyt nok oppe :)

 

Mitt BSU-innskudd er på ca 115 000,- (inkl. opptjente renter), og jeg opplyste om at jeg vil sette inn ytterligere 20 000,- i 2011.

 

 

Noen andre som har erfaringer med det samme, evt. med å oppnå individuell rente på vanlig sparekonto?

Lenke til kommentar

Det er klart - jo større beløp du har for innskudd, desto bedre utgangspunkt har du for å forhandle en bedre rente med banken din. NIBOR-kontoer, som du nevner, krever normalt noe større innskudd - minimumsinnskuddet er flere steder på kr 500 000,-. Men etter det jeg kan se er ikke NIBOR-kontoer spesielt gunstig for innskudd opp til 2 mill.

 

Flytende NIBOR er i dag ca 2,3-3,15%. Bankene tar ofte utgangspunkt i 3-mnd NIBOR + et rentepåslag. Jeg har sett 3-mnd NIBOR + rentepåslag mellom 0,3-0,6 prosent. I dag er 3-mnd NIBOR 2,65 % - altså ender du maks opp med en sparerente på litt over 3 %, ikke spesielt gunstig..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...