Gå til innhold

Funcom: – I ytterste konsekvens kan dette bety kroken på døren for oss


Anbefalte innlegg

 

 

Ja ja, hadde de bare faktisk pusset opp og fortsatt med Anarchy Online hadde de nok stått mye sterkere enn de gjør nå. Men nei, de lagde noe annet i steden..

 

Det tok sin tid men nå har de faktisk dyttet inn en ny grafikk motor til AO.

Virkelig? De snakket jo om det for mange år siden, slapp til og med en trailer men ingen ting skjedde. Etter flere år med stillhet regnet jeg med at de hadde skrota det.

Ny Grafikkmotor har kommet til AO og er i en egen åpen beta fase som går side om side med den gammle, altså samme server

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funcom har visjoner men mangler kompetanse til å levere. Og da har oftest ikke et selskap livets rett. Funcom assosieres i mitt hode idag med halvferdige spill som det ikke verdt å bruke hverken tid eller penger på.

 

Slik har det vært siden 2008 når Age of Conan kom ut. Og Funcom har ikke gjort noe for å forandre seg siden den gang.

Lenke til kommentar

Funcom har visjoner men mangler kompetanse til å levere. Og da har oftest ikke et selskap livets rett. Funcom assosieres i mitt hode idag med halvferdige spill som det ikke verdt å bruke hverken tid eller penger på.

 

Slik har det vært siden 2008 når Age of Conan kom ut. Og Funcom har ikke gjort noe for å forandre seg siden den gang.

 

Veldig synd, Conan er gode bøker rikt med fluff. Husker fortsatt Første måneden etter release, mobs som ikke respawnet, mobs som hang i luften og masse andre bugs. Mest ubalanserte pvp'en jeg har vært bort i og spilte på pvp server. Pvp'en ble andri heller balansert. Like Warhammer Online bedre som kom ut i samme periode, men hadde utrolig mye bugs den også selv om potensialet var enormt bra. Funcom og Mythic prøvde å ri Wow bølgen så raskt som mulig og måtte betale for det i lengden. Wow bruke minst 5 år på utvikling, liker ikke at MMO utviklere i dag skal rushe ut spill etter 2-3år. Det er ikke nok for et MMO.

 

Star Trek Online var også helt elendig ved release og manglet sykt mye content, spesielt for Klingons. Men de fikset problemet ved å heller la moddere lage content for spillet og det gikk fra en flopp til en suksess. Tror user generated content er cluet hvis en skal rushe et spill. Tenker spesielt på Star Citizen, håper ikke de går i samme fella ettersom så mange whinere hyler om å få release asap hvis ikke er det scam i følge de og media.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Age of Conan universet burde ha vært en singelplayer. De burde bygge seg opp en fanbase før de starter med MMO.

Husk at Warcraft universet hadde en stor fanbase lenge før de gikk MMO.

Warcraft 1 - singleplayer

Warcraft 2 - singleplayer

Warcraft 3 - singleplayer

WOW - MMO

 

De satset altfor stort uten å ha bygget opp en fanbase og lojale spillere. Må starte liten og satse stort etterhvert som man får en fanbase av lojale spillere.

 

Star Wars

Knights of the old republic - Singleplayer

Knights of the old republic 2 - singleplayer

The old republic - MMO

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Jeg mener mange av spillene til Funcom har fortjent livets rett, men Funcom har rett og slett manglet kompetanse i flere ledd. Uferdige spill, dårlig gjennomtenkte mekanismer og uansvarlig bedriftsledelse. Synes synd på de som har jobbet med konsepter og det audio og visuelle, men med slike talenter får de vel jobb andre steder.

 

Har lidd meg gjennom Funcom-spill som alle har elementer av å være fantastiske og hårreisende dårlig samtidig. For ikke å snakke om betalingsmodellene for MMO-spillene deres hvor det kan virke som hver eneste avgjørelse de har tatt er feil.

Lenke til kommentar

Jeg har slettet personangrep fra tråden. Vennligst vær snille og greit med hverandre. Hvis noen føler seg trakassert eller mobbet ser vi helst at dette rapporteres slik at vi får luket det bort fra forumet. å Svare på slikt i en tråd kan gjøre ting verre.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fått litt provinsielle vibber av Funcom. De prøver hardt å lykkes i en kultur som ikke helt er deres egen, i stedet for å gjøre noe virkelig unikt. Norge har bare ett A-ha, men mange black metal-band. Funcom burde lage black metal, ikke pop.

 

Enig i analogien. MTP titlene FunCom har pumpet ut, er det faktisk ikke rart at det går åt helvete. Dersom de faktisk lager kommersielt gode titler, vil de klare seg lenge, men istedet lager de bare kjedelige spill uten dybde.

Lenke til kommentar

Alltid morsomt og se Norge kjefte på det eneste vi har av en liten spille bransje, etter dette så er det ikke mer, goodluck og jobbe med spill i et norskt firma, fordi det vil aldri skje.

At de satser på MMO i stedet for singleplayer har ingenting og si, de kunne laget Ipad spill for alt jeg hadde brydd meg.

Finnes lite land med mindre stolthet en Norge, olja har gjort oss til svake sjeler.

Og visst noen lurer grunnen for denne kommentaren så er det fordi at det finnes ikke noen andre sider med så mye klager om Funcom som i Norge.
Vi vil bli kvitt vår egen produksjon. 

Endret av Realzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Age of Conan universet burde ha vært en singelplayer. De burde bygge seg opp en fanbase før de starter med MMO.

Husk at Warcraft universet hadde en stor fanbase lenge før de gikk MMO.

Warcraft 1 - singleplayer

Warcraft 2 - singleplayer

Warcraft 3 - singleplayer

WOW - MMO

 

De satset altfor stort uten å ha bygget opp en fanbase og lojale spillere. Må starte liten og satse stort etterhvert som man får en fanbase av lojale spillere.

 

Star Wars

Knights of the old republic - Singleplayer

Knights of the old republic 2 - singleplayer

The old republic - MMO

Er ikke så sikker her, SWTOR gikk F2P, Star wars er en veldig sterk merkevare.

ESO sluttet med abonnement, veldig sterk single player serie.

 

Et rimelig godt single player action rpg rundt samme mal som Witcher skulle solgt bra, du har fordelen med en sterk merkevare.

 

MMO er veldig dyre å utvikle og er en risikosport.

Det store problemet er at selv om du taper totalt på prosjektet: du klarer ikke å tjene inn utviklings kostnadene og renter av dem, så vil det lønne seg å drifte og utvikle spillet videre siden du du får inn mer en driftskostnadene og har du flaks så går du med overskudd totalt sett.

Dette er ingen problem for EA eller Bethesda som bare skriver av noen milliarder så de får lavere skatt og så tjener på lang sikt.

Det er et problem for Funcom.

Lenke til kommentar

 

Age of conan ble annonsert til x360 lol ja ja fortsatt ikke ute .... Steng sjappa

 

Fordi det ble kansellert pga Live, var ikke lett å gi ut et MMO pga Microsoft policies. Til og med Square Enix klaget på det.

 

Hvordan kunne de kjørt AoC på 360? Det lurer jeg seriøst på. Original WOW krevde mer minne en 360 har.

Lenke til kommentar

MMO gjort riktig er utrolig kult og de beste spillene kommer fra de som lager spill de ønsker å spille selv. Det er ikke galt å satse på MMO, men som nevnt det er mye man kan gjøre feil og man må ha mange kunder for at det skal lønne seg.

 

Det de fleste MMO gjør feil i dag er at de er solo-fiendtlig og casual-fiendtlig. Det hever terskelen for å i det hele tatt gidde å logge på. Der forsvinner det enorme abonnementsinntekter. Det lages ofte merkelige og uforklarlige hinder. Husker jeg grindet crafting i Age of Conan og når endelig utstyret jeg kunne lage selv begynte å nærme seg brukbart fikk jeg melding om at jeg ikke kunne gå videre i crafting fordi min guild var for lavt level! WTF? Sa opp abonnementet umiddelbart og så meg aldri tilbake. Akkurat nå spiller jeg litt DDO. Det er faktisk ganske casual og solo vennlig så langt (level 4 :p), men begynner allerede bli lei alle begrensninger rundt bound og unbound items og hva man kan selge hos vendor og hva man ikke kan selge. 

 

Det neste er at det lages for mange combat system som belønner keybash og lav ping. Dersom man lager en kommando kø med 2-3 plasser, kan de med høy ping fremdeles henge med ved at de kan sende neste kommando uten å vente på feedback. I tillegg sørger man for at når køen er full vil neste kommando som sendes bare bytte ut den siste i køen. På den måten blir keybash en saga blott (se Dark Age of Camelot).

 

Sist men ikke minst er det svært få som forstår at massiv PvP må ha minst 3 nokså balanserte faksjoner slik at man får et selvregulerende 3v3 realm vs realm vs realm system. Dersom en blir for sterk, kan de to svake rotte seg sammen mot en. Dette har fungert i mange mange år i Dark Age of Camelot.

 

Dark Age of Camelot gjorde feilen at de hadde altfor mange servere rundtomkring som splittet communities. Deretter flytta de alt til USA og det ble så mye tull rundt flytting av characters at de mista vel nesten alle kundene untatt de mest hardcore fansene i USA. Synd, da dette utvilsomt er det best designede MMORPG spillet noensinne.

Lenke til kommentar

Kan ikkje sei eg er spesielt overraska over det her. Det er jo synd at folk mister jobben, men samtidig har dei jo såtte passivt og sitt på mens ledelsen gang på gang forsøker seg i et metta marked der dei ikkje er i nærheita av å ha det markedsføringsbudsjettet dei trenger for å lykkes.

 

Greit nokk AO var ein revulusjon når det kom og hadde dei kasta seg rundt og kapitalisert den suksessen med ein gang so kunne dei sikkert blitt verdensledande på MMO fronten, men når massive selskap som Blizzard får fotfeste innanfor sjangeren er det ein enorm risiko og fortsette med kun MMO spel. Dei burde absolutt lagd spel i ulike sjangre og forsøkt å lage nokre merkevarer som dei kunne leve av på lengre sikt. Dei tok jo ein enorm risiko når dei valgte å lage eit nytt MMO med ein tilhøyrande ny merkevare tre ganger på rad. Man trenger ikkje være ein ekspert inannfor økonomi og markedsføring for å sjå at dette er ein enorm risikio.

Lenke til kommentar

Du skal ikke feire at masse folk mister jobben sin og ikke kan forsørge familiene sine, bare pga noe tull om noen spill de har laget før.

 

Eg er einig i at det er feil å feire det. Samtidig føler eg ikkje dei ansatte kan ta på seg ein rein offerrolle med tanke på at dei gjennom fleire år har akseptert at ledelsen utelukka prioriterte å lage produkt i eit metta marked. Hadde dei faktisk stått litt på for å få lage fleire typer spel kunne kansje funcom klart seg helt fint. Dei fleste utviklara og publishera er jo avhengig av å lage ting i fleire sjangre dersom dei ønsker å oppnå ein viss økonomisk stabilitet. Det ser man jo på dei store aktørane som EA, Blizzard, Valve, Sony etc.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Funcom noen gang hadde ressurser til å kjøre på samme måte som EA, Blizzard, Valve og Sony. Hva de burde ha gjort som en relativt liten utvikler er å ha jobbet med et helt eget spillkonsept rettet inn mot en bestemt nisje og fokusert på å gjøre det best mulig, på samme måte som f.eks. Creative Assembly, SCS Software eller CD Projekt RED. Hvis det konseptet hadde lykkes kunne man senere ha vurdert å utvide virksomheten, lage mer kommersielle spinoff-produkter og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...