Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsepedal går i bunn, vw passat 2006


Anbefalte innlegg

Heisann. 

 

Har en passat 2006 som jeg har skrudd litt på. Bremsene funket fint før jeg begynte og skru. Byttet klosser fremme og tok av ene caliperen bak. Etter jeg tok av caliperen bak trykket jeg på park brems uten og tenke meg om så stempelet kjørte seg helt ut. Koblet av elmotoren på caliperen og skrudde stempelet manuelt tilbake før jeg satt det sammen igjen og skrudde caliperen på. Når jeg startet bilen og trykket på bremsepedalen gikk den rett i bånn. Fikk også feilmelding på parkbrems i dashbordet. Tenkte først at det var en sammenheng med feil på parkbrems og at pedalen gikk rett i bånn men så etterpå at det var en dam med bremseveske på bakken under motor. Lurer da på om det er hovedsylinderen på bremsen som tilfeldigigvis røk samtidig som jeg byttet alle disse delene eller om det er park bremsen som har skylden i dette problemet. Takker masse for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å lufte? Alle hjul må luftes når du har fått luft i kretsen.

Nei, har ikke luftet. Men skjønner ikke hvorfor det skulle kommet luft i systemet. Har ikke byttet caliper eller åpnet noe så skal ikke være mulig at det har kommet luft i systemet. 

 

Kan det være at jeg har skrudd stempelet på caliperen for langt inn? 

Lenke til kommentar

På noen biler bør man åpne lufteventilen på caliperen før man presser stempelet tilbake da det ikke er bra å få trykk tilbake i ABS og/eller hovedsylinder.

 

Få noen til å presse på pedalen og se om du kan se om det lekker ut noe sted. Lekker det vil du ikke få trykk og da vil pedalen gå til bunns uansett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har sjekket rundt hele bilen. Ingen lekasjer rundt om unntatt under motorrom. Når bilen står og går og jeg bremser går pedalen rett i bunn. Nesten ingen motstand. Kan pumpe den hard, men mister trykk med en gang. 

 

Skal ta og få noen til og trykke på pedalen mens jeg ser rundt bremsevæskebeholderen/hovedsylinder. 

Lenke til kommentar

Ingen lekkasje andre steder. Jeg sjekket oppunder bilen i går og da var det dråper rundt hovedsylinderen. Men kunne ikke se noe nå når jeg var ute. Er elektrisk parkbrems på denne bilen. Den skrur inn parkbremsen på sylinderen til den vanlige bremsen begge sider bak. 

Kom på at når jeg holdt på å presse tilbake sylinderen bak kom det en stråle med bremsevæske ut en eller annen plass fra caliperen. Var bare en liten stråle så var det slutt. Har ikke sett noe lekkasje der bak i ettertid. 

Lenke til kommentar

Lekkasjen er sannsynligvis bare søl etter at du presset stemplene på 3 calipere tilbake. Da flommer beholderen over.

 

Hvordan er væskenivået nå? Ville uansett lufta hvis stempelet har vært helt ute.

 

Har aldri skrudd på disse caliperne manuelt da man skal kjøre de elektrisk med diagnoseutstyr inn og ut, men det er mulig du må skru ut stempelet til det ligger nesten inntil klossen manuelt for å få bremser igjen. Må nok uansett på verksted etterpå for å få slettet feilkoder og utføre grunninnstilling på håndbrekket. Beklager diffust svar her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. 

 

Nå var jeg akkurat ute og skrudde av caliperen bak. Uten å tenke meg om prøvde jeg bremsene igjen. Da poppet selvfølgelig sylinderen ut av caliperen. Rant ut 1-2 dl med bremsevæske så lurer på om det er der problemet ligger? Får kjøpe ny caliper og se om det fungerer da. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...