Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2003 passat 3bg turtall stiger når jeg trykker inn clutch


Roy Delmark

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 2003 Passat 3BG 1,9 TDI.

 

Når jeg trykker inn clutchen og slipper gassen(for å skifte gir) så stiger turtallet til ca 2400, før den går ned igjen. På tomgang går den på ca 11-1200 i stedet for ca 800 omdr.

 

Når jeg bare slipper gassen under kjøring(uten å trykke inn clutchen) og den kommer ned under ca 1500 omdr så nøkker den litt......

 

 

Ingen fusking på tomgang eller ved kjøring.

 

Hva kan dette syldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turtallsøkning som dette kan faktisk være det første merkbare signalet på at man går mot en runaway.

 

Dette bør undersøkes nøye, og frem til det er undersøkt bør du ikke bruke bilen.

 

Dersom det er at du nærmer deg å få runaway på bilen er du svært heldig som oppdager det på forhånd.

Runaway er garantert å drepe motoren.

 

Det kan også være langt mindre kritiske feil, men det er viktig å sjekke det ut grundig.

 

Runaway er kort forklart når en dieselbil begynner å gå på annen olje enn diesel, som oftest motorolje som kommer inn alternative veier (enten forbi slitte stempelringer eller gjennom sliten turbo som regel)

Dette styres naturligvis ikke via dyser og motorens turtall vil øke inntil den skjærer seg eller går tom for motorolje og skjærer seg som følge av at den er tom for olje..

 

For å stoppe en motor i en slik situasjon er man nødt til å få stoppet tilgangen på luft, enten ved å blokkere luftinntaket eller ved å blåse på med CO2 inntil motoren stopper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres ut som lekkasje et sted i innsuget. Evt. en vakumlekasje et sted.

Er vel ikke helt usansynlig at den trekker falsk luft et eller annet sted. Når jeg tenker meg om så kom problemet etter at jeg hadde byttet ryggelysbryteren. Når den skal byettes så er det jo kjent at man må demontere nesten alt av "luft inn" med vakumslanger og alt.

Skal gå over å sjekke.

Takk for tips.

Lenke til kommentar

Turtallsøkning som dette kan faktisk være det første merkbare signalet på at man går mot en runaway.

 

Dette bør undersøkes nøye, og frem til det er undersøkt bør du ikke bruke bilen.

 

Dersom det er at du nærmer deg å få runaway på bilen er du svært heldig som oppdager det på forhånd.

Runaway er garantert å drepe motoren.

 

Det kan også være langt mindre kritiske feil, men det er viktig å sjekke det ut grundig.

 

Runaway er kort forklart når en dieselbil begynner å gå på annen olje enn diesel, som oftest motorolje som kommer inn alternative veier (enten forbi slitte stempelringer eller gjennom sliten turbo som regel)

Dette styres naturligvis ikke via dyser og motorens turtall vil øke inntil den skjærer seg eller går tom for motorolje og skjærer seg som følge av at den er tom for olje..

 

For å stoppe en motor i en slik situasjon er man nødt til å få stoppet tilgangen på luft, enten ved å blokkere luftinntaket eller ved å blåse på med CO2 inntil motoren stopper.

Turtallet går ned med en gang. Den ruser seg opp til ca 3000 også går den ned til ca 800 igjen. Så det er nok, heldig vis,  ikke en Runnaway, men takk for tips.

Jeg som ikke var spesifik nok. Tror det er en vakuum eller annen luftlekasje....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...