Gå til innhold

Spotify hacket? Eller wifi hacket? Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei. Spør om råd her da jeg ikke er spesielt datakyndig. 

 

I går stod jeg på kjøkkenet og vasket noen kopper og slikt, og spilte musikk på Spotify via Playstation og telefonen min. Musikken ble pauset ved gjevne mellomrom, og jeg skjønte ikke hva det var som skjedde. Jeg startet den på nytt igjen, for så at den ble pauset. Jeg hørte på noen gamle skiver av Metallica, og plutselig hørte jeg noen rare lyder, og til min store overraskelse startet en ny låt, og dette var noe rap jeg aldri har hørt om. Hva faen? På telefonen min fikk jeg beskjed om at Spotify nå spilte fra en enhet jeg aldri har sett navnet til før.

 

Min første tanke var at noen naboer hadde kommet seg inn på wifien på et eller annet vis og skulle kødde med meg. Jeg ble forbanna, slo av wifi på telefonen, hentet arbeidsradioen min og spilte av med mobildata og skrudde opp musikken. Tenkte egentlig ikke så mye mer over det, for jeg var ikke plaget med noe når jeg satte meg ned med Netflix på Playstation etterpå, og det var ingen problemer når jeg brukte PCen senere på kvelden. 

 

Men nå nettopp satte jeg meg ned med PCen og fyrte opp Spotify, skulle betale noen regninger i nettbanken, og etter å ha hørt en tredjedel av en sang ble låten pauset og jeg fikk beskjeden "Spotify has been paused since your account is being used somewhere else". Jeg ble forbanna, logga inn på hjemmesiden til Spotify og byttet passord, men jeg får fortsatt samme beskjeden. Betalte regningene mine på mobilbank vha. 4G for å være sikker. 

 

Hva tror dere? Er Spotify kontoen min hacket? Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har logget inn noen andre plasser uten å logge ut igjen. Windows Defender fant nettopp en fil ved navn "Hacktool win32". Jeg fikk litt hetta og fikk fjerna den. Er PCen eller wifien hacket? Hva kan jeg gjøre for å få fiksa dette? 

 

Alle tips tas imot med stor takk! 

 

Fortvilt hilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Stor sjans for at du har blitt infisert med en trojan. Varierer veldig med hva du er utsatt for, ifm. type trojan. Men man kan trygt annta at det er en med keylogger. Dvs. At angriper har mest sannsynlig logget alle passordene du har brukt.

Anbefaling:

1. Bytt alle passordene dine (fra en enhet som ikke er infisert).

2. Formater pc’en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...