Gå til innhold

Hvilken sky-tjeneste anbefaler dere at jeg bruker til bilder og videoer?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Bruker som regel bare mobilen, både til å ta bilder og laste opp bilder og videoer til Dropbox. I dag har jeg gjort en skikkelig opprydding. Lastet opp alle bildene fra telefonen og slettet dem, og ryddet opp i selve Dropbox skyen. Da jeg var ferdig med alt og skulle gå over bilder og videoer på Dropbox så oppdaget jeg at kvaliteten på videoene var helt ødelagt. Synes at bildene også er dårligere. Nå har jeg ikke bildene mine noe annet sted så dette var veldig trist.

 

Vet dere om en annen tjeneste som beholder kvaliteten og er billigere? Blir bildene dårligere og dårligere jo mer jeg flytter dem mellom datamaskiner, mobiler, og sky-tjenester?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips: Slett aldri filer før du har dobbelsjekket "backupen"

 

Når begynte Dropbox å redusere kvaliteten på filene?

Det har jeg lært nå ja.

 

Trodde ikke at kvaliteten skulle bli noe dårligere. Men det er den altså blitt, særlig på videoene. Har ikke lagt merke til det før. Finner ikke noe innstilling på det heller. Tenkte kanskje at det var en innstilling der man justerer størrelsen på det man laster opp.

Lenke til kommentar

Jeg betaler ca 25kr måneden for CrashPlan.

 

Unlimited backup, backer opp automatisk de mappene jeg vil på pcen, kan velge om den skal kjøre i bakgrunnen når du ikke gjør noe, eller så kan du gjøre det manuelt.

Den kan også automatisk backe up til lokale hard-disker for deg osv.

 

Hadde en hendelse for en stund siden hvor laptopen min tok konken, noe som sugde siden alle bildene mine var på den laptopen, og den kjørte Raid-0, så jeg fikk ikke bildene tilbake.

 

Hadde heldigvis en backup på en ekstern hard-disk, men den manglet en del bilder. Etter det har jeg vært mer varsom hva backup angår.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Pr i dag har jeg god backup av alt jeg har, men det er lokalt. Bankbokstjenester begynner det å bli dårlig med her ute i provinsen, og det å ha en disk liggende i et annet hus hos slekt/venner synes jeg virker tungvindt (når det gjelder rask oppdatering av backup)

 

Jeg har holdt meg unna skytjenester siden min ADSL har hatt dårlig oppfart. Fiber er lite aktuelt her i mitt nærområde (de nærmeste årene), men jeg har nå fått oppdatert min ADSL til VDSL som gir en akseptabel oppfart (ca 5 mb) og derfor er skylagring nå noe mer aktuelt.

 

Etter å ha kikket på de mest åpenbare alternativene så er jeg i villrede om hva jeg skal velge.

 

Utgangspunktet er selvsagt mest mulig lagringsplass for minst mulig penger, men samtidig så er langsiktig "sikkerhet" og god brukeropplevelse noe som det er verdt å bruke litt penger på.

 

De fleste tjenestene har en viss lagringsmengde gratis med mulighet til å kjøpe mer plass, gratisdelen varierer fra ca 2 GB til +- 50 gb.

Jeg har selv pr. idag mulighet til å lagre noen få titalls GB på et par domener (webhotell) som jeg har, men å kjøpe seg opp til stor lagringskapasitet der synes jeg blir dyrt sett i forhold til de store internasjonale tjenestene.

Pr i dag sitter jeg med bildefiler på knapt en halv terrabyte, det er skannede bilder og jpg/raw fra mine digitale kamera, men mengden som skal backes opp på en skytjeneste blir selvsagt redusert en god del når jeg etterhvert tar fatt på å slette mange unødvendige/dårlige bilder.

 

Jeg kan selvsagt utnytte de mange gratistjenestene og spre bildene utover på mange leverandører, men det blir for tungvindt så jeg ser at jeg bør gå for bare en "leverandør".

 

De siste årene har jeg i hovedsak tatt bilder i RAW-format (CR2, RAF) så bildefilene er relativt store. En mulighet for å utnytte stor lagringsplass er FLICKR der man har 1 TB til rådighet, men da må jeg gjøre filene om til jpg siden de ikke aksepterer RAW-formatene. Flickr er da utelukket siden jeg ønsker å ha backup av RAW-filene.

Jeg har så langt vurdert Dropbox, Google Disk, Mega og Code 42 (Shareplan/Crashplan).

 

Det jeg er ute etter fra dere som eventuelt leser dette er egne erfaringer med de tjenestene dere bruker eller har brukt og eventuelt andre alternativer enn de som er nevnt her.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg med SilverCRX når det gjelder Jottacloud. Servere ligger i Norge(da det er et norsk firma), noe som også sørger for raskere opplastning enn til mange av de "større" tjenestene som gjerne har større trafikk og er lokalisert i utlandet.

Det er flere punkt som tiltaler meg når det gjelder dette alternativet. Det er et norsk alternativ, prisen er bedre enn de utenlandske når det gjelder lagringsplass inntil 1tb/uendelig. Nå trenger jeg nok ikke 1 tb på kort/lang sikt, men jeg vil gjerne ha mer enn 100 gb som er det "billigere" alternativet på enkelte internasjonale "skyer".

 

Det at dette norske selskapet ennå ikke har gått med overskudd (iflg offentlige register) kan gi visse bekymringer når det gjelder om selskapet er levedyktig på lang sikt. Men siden denne skyen kun er tenkt som en ekstra backup for min del, så overlever jeg om dette selskapet (rent hypotetisk) "går dukken". At selskapet ryker samtidig med at mine disker eventuelt også ryker eller blir stjålet, er det vel en minimal sjanse for.

 

jottacloud.com virker akkurat nå som det mest åpenbare alternativet som gir ubegrenset lagringsplass til en pris på 59 kr mnd (betaling pr. mnd) eller kr 590 for året (betaling for helt år).

 

Jeg får tenke på det ett par dager, men hvis det ikke dukker opp bedre alternativ fra en norsk leverandør så blir nok sannsynligvis dette mitt valg.

Lenke til kommentar

 

Jeg slenger meg med SilverCRX når det gjelder Jottacloud. Servere ligger i Norge(da det er et norsk firma), noe som også sørger for raskere opplastning enn til mange av de "større" tjenestene som gjerne har større trafikk og er lokalisert i utlandet.

Det er flere punkt som tiltaler meg når det gjelder dette alternativet. Det er et norsk alternativ, prisen er bedre enn de utenlandske når det gjelder lagringsplass inntil 1tb/uendelig. Nå trenger jeg nok ikke 1 tb på kort/lang sikt, men jeg vil gjerne ha mer enn 100 gb som er det "billigere" alternativet på enkelte internasjonale "skyer".

 

Det at dette norske selskapet ennå ikke har gått med overskudd (iflg offentlige register) kan gi visse bekymringer når det gjelder om selskapet er levedyktig på lang sikt. Men siden denne skyen kun er tenkt som en ekstra backup for min del, så overlever jeg om dette selskapet (rent hypotetisk) "går dukken". At selskapet ryker samtidig med at mine disker eventuelt også ryker eller blir stjålet, er det vel en minimal sjanse for.

 

jottacloud.com virker akkurat nå som det mest åpenbare alternativet som gir ubegrenset lagringsplass til en pris på 59 kr mnd (betaling pr. mnd) eller kr 590 for året (betaling for helt år).

 

Jeg får tenke på det ett par dager, men hvis det ikke dukker opp bedre alternativ fra en norsk leverandør så blir nok sannsynligvis dette mitt valg.

 

 

Et alternativ er Onedrive for windows.

Tar du office 365 betaler du 8-900kr i året. Da får du inntil 5x1Tb samt office på alle maskiner i hjemmet.Dette burde holde for de fleste.

 

Bruker selv Jotta og er fornøyd med tjenesten - men for noen hundre kr mer i året får jeg med office 365 som jeg strengt tatt ikke trenger :)

Lenke til kommentar

Støtter Jotta selv. Mistet 1TB da harddisken røk. Med ny harddisk på plass, ble innholdet lastet ned fra Jotta nøyaktig som det var fra før. Jotta støtter og fildeling enkeltvis eller i grupper med filer, og støtter synkroniseringsmapper du kan dele med andre. Sletter du en fil på pcen blir den liggende i søppelkasse hos Jotta i tre måneder.

Programmet har blitt forbedret bra med oppdateringer. Du kan og synke filer fra mobil og ha flere pcer. Mulig dette ikke inngår i standard abonnement.

Brukerstøtte fungerer godt.

Lenke til kommentar

Onedrive, du kan få 100 gb gratis i 2 år, eller hvis du har office 365 får du 1 TB med tjenesten.

Etter å ha studert videre så er Onedrive det eneste aktuelle alternativet til Jotta nettopp p.g.a. 365pakken. Men pr i dag sitter jeg med en "eldre" officepakke som fungerer greit, så spørsmålet om det å ha tilgang til den enhver tid nyeste office er et behov eller bare noe som er "kjekt å ha". Jeg ser at Jottacloud blir kritisert for manglende kryptering ved overføring fra bruker til skyen, men om dette er ett reelt problem har jeg problemer med å se siden mine bilder (og det er i hovedsak bilder jeg skal sikre) hverken inneholder "kjendiser" eller "bare kropper". En del av de "beste" bildene blir allerede i dag delt via tjenester som flickr, så jeg frykter egentlig ikke tyveri av mine bilder når de blir overført fra meg og til jottacloud sine servere.

 

Har nå lastet ned gratisversjonene til Jottacloud og Onedrive og jeg får teste de litt den nærmeste tiden og se hva som fungerer best for meg i praksis.

 

Oppdatering: Uansett hvor fristende Onedrive 365 måtte være så synes Jottacloud å være betydelig mer brukervennlig (for min del) slik at valget er enkelt. Det blir å kjøpe "ubegrenset" lagring der og beholde gratisversjonen av Onedrive, slik at jeg har tilgang til (enklere) Officeapplikasjoner hvis jeg har behov for å bruke f.eks. Word/Excel fra "fremmed" (men sikker) pc.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Kom over denne linken. Har skummlest den kjapt, og jeg synes at forfatteren har noen viktige poenger!!

http://havecamerawilltravel.com/photographer/backing-up-photos-cloud

Helt enig, og de poengene forfatteren kom med er de samme som gjorde at jeg nå har valgt å anskaffe meg nettbasert lagring. Fra før så har jeg holdt meg til 1 ex på pc og 1 ex på NAS (lokal) av mine bilder. Når "ut-farten" på bredbåndet mitt nå ble mangedoblet så kunne jeg gå for en "skytjeneste".

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...