Gå til innhold

Ny ruter? 500/500Mbps


Anbefalte innlegg

Siden Altibox nå oppgraderte linjen min så trur jeg at jeg trenger ny ruter.

Har fra før Asus AC66U, vil denne være god nok? 

Jeg trenger et godt trådløst nettverk da jeg ikke har mulig å sitte på kabel.

 

Noen anbefalinger? 

 

Pris? 1000-2000kr

 

 

 

 

Mvh

Sveibuen

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde RT-AC66U før, og den taklet så vidt 500 Mbps fra WAN (~100% bruk av CPU), med PC koblet på med kabel. Oppgraderte til RT-AC87U som fungerte mye bedre. Husker ikke hva jeg fikk trådløst den gang, men nå får jeg ca. 400 Mbps trådløst når jeg tester på speedtest.net med adapteret som følger med mitt hovedkort (ASUS Rampage V Extreme).  Med mobiltelefonen (Huawei P10 Plus) får jeg ca 270 Mbps. Det er også gjennom gulv. Er mobilen 1 meter unna ruteren får jeg ca. 350 Mbps. Har bare testet med 5 GHz-nett.

Endret av ahw_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt RT- AC 66u direkte tilkoblet fiberconverter på en 500/500 linje i over 1,5 år. Byttet først nå nylig ut denne med en Ubiquiti gateway pro, men asusen er fortsatt i bruk som switch og WiFi frem til jeg får oppgradert.

 

Min erfaring tilsier at routeren leverer 500/500 over kabel, ikke noe problem med dette. Men den har noe svak WiFi synes jeg. Men det er uavhengig av om den står på en 500/50 linje eller 60/60 linje.

 

Når jeg kikket på kombinerte WiFi aksesspunkt og routere, falt jeg denne gangen ned på en dedikert router. Det å kjøre en del oppgaver på router, samtidig som den skal ta seg av trådløs trafikk, vil føre til dårlig prestasjon. Det er begrenset hvor stor cpu og ram disse boksene har.

 

Mitt budsjett tips vil være at du fortsatt går for Asus som selve routeren bare husk å oppgrader firmware slik at du er beskyttet og slå av WiFi. Til å ta seg av WiFi kjøper du et eget, dedikert, aksesspunkt slik som f. eks. denne (finnes i mange varianter):

 

https://www.komplett.no/product/898802/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

 

 

Ser ruteren eg har nå så får jeg 420/470Mbps over kabel, som forventet.
Har jo disse tilkoblet ruteren nå: TV, PS4, Bærbare PC, Stasjonær PC, 2 stk mobiler og 1 stk Ipad.

Selve Wifien har jeg ikke merket noe på, men sikkert pga jeg skrur av alt unntatt tlf når jeg spiller :) Men når fruen er hjemme så merkes det av og til.


Så vurderer enten å strekke kabel å¨rive halve huset innvendig eller skikkelig Wifi dekning!(eller begge deler) Den du linker virker bra!

Lenke til kommentar

Mesh system med backhaul-teknologi (f.eks Orbi og Velop) anbefales fremfor riving av halve huset.

Spiller en del FPS spill. Vil ikke pingen gå litt opp viss den på gjennom 1-2(ruter/ap)?

 

Nå sitter jeg med ca 12-20ms som er alt for høyt.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...