Gå til innhold

Import av tropiske trevarer.


Anbefalte innlegg

Hei.
Har vært en del i Filippinene og leker med tanken på å importere møbler av tropiske treverk og bambus (og div andre gjenstander) til Norge, i første omgang som hobby/enkeltmannsforetak for så å se hvordan det går.

Et problem jeg ser er at Regnskogfondet forbyr folk å kjøpe varer av disse tresortene.
Ikke helt relevant, men har også lest at stat og flere kommuner i Norge ikke har lov til å bruke slikt tømmer i bygg.
Likevel er det flere møbel og byggekjeder som selger møbler, parkett og lignende av disse tresortene. Så ulovlig ser det altså ikke ut til å være (mer et moralsk dilemma?).

Sjangsen for å ikke få solgt varene er selvfølgelig til stede men har ikke planer om å bruke mer penger enn vi (jeg og madammen) har råd til å tape.

Har selvfølgelig mange spørsmål og det å filtrere all den nyttig og unyttig informasjonen som er på internett er ikke lett.


Noen som vet noe om import av trevarer til Norge? Må de behandles med noe f.eks for å drepe eventuelle små blindpassasjerer som er uønskede i Norge?

Vil jeg bli lynsjet av rabiate miljøaktivister (o.l.) for dette?  :wee:

Edit:
Kom over noe info angående behandling av treverk som kan være relevant:
 

 

Metoden som anvendes av virksomhetene i denne ordningen er varmebehandling som er en internasjonalt anerkjent metode for å eliminere skadegjørere i trevirke. Behandlingen innebærer at trevirket oppvarmes til minst 56°C kjernetemperatur og at temperaturen holdes på dette nivået i minst 30 minutter.

Edit: Litt mer

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...