Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Jeg syns det er vanskelig å finne god informasjon om komplette løsninger for smarte hjem, ofte føles det som at man låser seg til ett økosystem eller en leverandør, så jeg bestemte meg for å teste litt selv. Nå som jeg har gjort det en stund ville jeg skrive en liten sak til dere som leser her, om hva jeg har gjort og hvordan det har blitt. 

 

Først litt om huset og min familie: Vi bor i et relativt nytt toetasjers hus fra 2008, hvor grunnetasjen er oppholdsrommene mens andre etasjen har soverom og en liten loftstue. Hele huset er på ca 120 kvadratmeter og er ganske kubisk i form slik at det har god energiøkonomi i utgangspunktet. Det er installert varmekabler i gangen i førsteetasje og på badet i andreetasje. I hovedetasjen er det luft-luft varmepumpe, fire panelovner og en peis. I andre etasje er det en panelovn per rom. Vi har ikke ventilasjonsanlegg, men avtrekk på badet. 

 

Vi bor to voksne, ett barn på 2 år, og en Alaska Husky med mye pels. Om sommeren er det utfordrende med all varmen, men vi har ikke problemer med å holde varmen om vinteren. Det var en spesielt varm sommer 2018, og da begynte jeg å se på løsninger med varmeveksler, avtrekk, vifte i trappa osv.. Men det ble med tanken for denne gangen. 

 

 

 

Høsten 2018:
Vi sliter med å få jenta til å sove, det er alt for mye lys på soverommet. Og her er det bare én bryter, nemlig på eller av. Pluss ei lampe med IR-fjernkontroll som et slags nattlys. Vi trenger et lys som kan dimmes veldig lavt, og helst en løsning som kan hjelpe oss å lære jenta når det er dag eller natt..

 

Etter å ha sjekket ut forskjellige lys-systemer faller valget på Phillips Hue. Jeg kjøper en startpakke med tre E17-sokler, en hue-bridge og en fireknappers fjernkontroll. I tillegg kjøper jeg en light-strip og en bevegelsessensor. 

 

Tanken er at hvis jenta våkner om natta, så skal lysstripen bli svakt rød. Hvis hun våkner og det er "innafor" å stå opp, blir den lys. Hvis hun ikke våkner, og det er på tide å stå opp så starter våkne-rutinen. Jeg setter opp lysstripen under TV'en og bevegelsessensoren ved siden av, for å se om konseptet virker.

 

Det går opp et lys for meg.

 

Denne lysstripen kunne passe helt fint under kjøkkenbenken, selv om det allerede er lysstoffrør der. Sensoren har magnet, og blir klasket på kniv-holderen som også er magnetisk. Herregud så fint! Ledningen skjules og damen er fornøyd. Fire måneder etter er fremdeles automatikken i drift og lysstripen har fått henge i fred. 

 

De tre pærene blir puttet inn på henholdsvis takpendellampen over stuebordet, stålampen som nå er flyttet til stuen, og til hovedsoverommet. Den manuelle bryteren blir satt på soverommet i holderen sin. Det er mulig å velge fire tilstander ved å trykke på PÅ-knappen. Dette må man sette opp selv, og jeg har valgt følgende:

1) siste tilstand

2) nattlys

3) varmt lys

4) hvitt lys

5) narko-lys

Nattlyset er fint å bruke hvis man skal inn på soverommet etter at jenta har sovnet, hun sover fortsatt inne på rommet vårt. Varmt lys er greit på dagen, men jeg liker best å ha på hvitt lys når det er lyst ute og vinduene er åpne. Det jeg har kalt narko-lys er OK for å støvsuge eller brette klær, men brukes nesten aldri :) 

 

På stua og soverommet styres også lysene etter tidspunkt på dagen. 

1) på om morgenen, ved hjelp av "routine" "wake up"

2) av om morgenen, "routine" "other routines"

3) på når sola går ned, "routine", "other routines" og triggertidspunkt på solnedgang

4) av når det er leggetid, "routine" "go to sleep"

 

Vi kjøpte også tre av den billigste pæra, som bare kan dimmes uten å skifte fargetone eller farge. De fungerer veldig bra ute, på trappa, på verandaen og på balkongen. 

1) på ved solnedgang

2) av ved soloppgang

 

Så ble det bygget på med to lys i trappa, for disse kunne bare styres med bryter uten dimmer tidligere. Det ble vel mye lys når alt det andre dimmet så fint... Disse styres av en bevegelsessensor slik som lysstripen på kjøkkenet, men vi har delt opp i tre tidsintervaller per dag. Man kan velge alternativene i Labs: "Three times is a charm" eller "sensor snooze". Jeg har prøvd begge men er mest fornøyd med Sensor Snooze. Da er det mulig å overstyre sensoren hvis man for eksempel trenger mer lys til å pakke.

1) dagslys, full belysning 07:10, 1 time forsinkelse på bevegelse skrur lyset av

2) kveldslys, "relax", 16:30, 10 minutter forsinkelse på bevegelse skrur lyset til "dimmed"

3) nattlys, "nightlight", 22:45, 1 minutt forsinkelse på bevegelse skrur lyset av

 

Ikke veldig lenge etter dette ble satt opp, kjøpte jeg tre GU10-pærer som gjør det samme programmet i loftstuen, da dette rommet ikke blir brukt særlig annerledes enn trappa akkurat nå. 

 

Nå har jeg et oppsett som funker utrolig bra for hverdager, det er veldig sjeldent jeg trenger å gjøre noe i appen lenger. Hvis jeg skal bort så skrur jeg bare av triggerne for tenning, og da blir det ikke lyst unødvendig mye. 

 

Dessuten er pærene mye mer energieffektive enn de som var tidligere. 100 W spart kan gjøre 1 grad forskjell på sommeren, så jeg håper det ikke bare sparer strøm men også gjør det mer levelig i huset om sommeren. Og det at HUE-pærer ikke er lagd for å være ute i kuldegrader, det ser ikke ut til å ha noen betydning for slik de er satt opp hos meg. 

 

 

Nå som strømregningen har kommet for desember er det masse nye tiltak i huset for å kutte ned på energibruken, eller flytte forbruket til de timene som har lavest pris i det minste :) 

post-224476-0-96998900-1547727496_thumb.png

post-224476-0-62210000-1547727501_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Black Friday 2018:
Leste en test om robotstøvsugere på TEK.no, og bestemte meg for at jeg skulle ha en Xiaomi Mi Roborock S50. Fulgte denne på prisjakt og prisguide siden sommerferien. Black Thursday lå den ute rekordbillig på komplett til 4000. Jeg kjøpte bare en, men jeg skulle kanskje slått til med flere for nå har den gått opp igjen til 4400. 

 

Robot Stein, som han er blitt døpt, har gjort en super jobb som hushjelp helt siden han kom. De to første turene nede skjemtes jeg over hvor mye den fikk med seg. Jeg skrudde ut benene på sofaen litt så den kommer seg under, jeg blir kvalm  :confused:  Et par turer nede og oppe så ser det ut som det har stabilisert seg, nå er det knapt noe i oppsamleren lenger og jeg har gått ned til å bare kjøre en gang i uken oppe og nede. 

 

Pappa kjøpte seg også en, og har ganske lik erfaring. Huset deres er på ca. 400 kvadrat, så det røyner på med størrelsen på støvbeholderen. Men høyere viftefart gir også høyere komprimering av det som blir samlet opp, så det er bare å ha på "carpet boost" så får man pakket sammen en fin murstein med støv :) Batteritiden er det dog ingenting å si på, den har enda ikke kjørt seg helt tom.

 

Jeg trodde aldri jeg skulle bli så bundet til en støvsuger. Nesehjulet begynte å pipe, og jeg så mørkt på å sende inn Stein til komplett. Heldigvis fikk jeg smurt det opp og nå er han like fin. Har leid hytte på Hafjell i helgen og jeg tror Stein får være med på hyttetur gitt! 
(Stein fungerer like bra med nettverk som uten)

Endret av rm84
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De siste årene har jeg hatt en ELIQ leser på måleren min. Den ser på puls fra dioden og regner om til hvor mange kW huset trekker til enhver tid. Nå som strømprisen begynte å gå opp tenkte jeg at jeg skulle gjøre noe med saken, og sjekket om jeg hadde et abonnement som gjorde at jeg sparte på å flytte forbruk fra en dyr time til en billig time. Strømprisen varierer nemlig gjennom dagen, og når den er 30-50% billigere om natten tenkte jeg at det kunne være noe å hente. Dessuten er det kjekt å kunne få panelovnene og varmepumpen til å kjøre på den samme termostaten. 

 

Jeg gidder ikke programmere masse greier når det fins produkter på markedet som gjør dette til en OK pris, og Tibber ser ut til å være ledende på dette feltet. Så jeg meldte overgang og vil være strømkunde hos dem fra februar. Det koster 40 kr/mnd, og man får strømmen til spotpris. Men viktigere er tilgangen til appen og funksjonene i den. 

 

Tibber gir deg oversikt over strømprisen over døgnet, temperaturen for kommende døgn og viser et sammendrag av alle termostatene du har i huset. Jeg hadde kanskje for høye forhåpninger, men man kan ikke fortelle tibber at både varmepumpen og panelovnen i stuen er i samme rom, og at den skal varme mest med varmepumpen. I stedet må man sette den ene termostaten litt lavere enn den andre. 

 

For å få varmepumpen inn i Tibber kjøpte jeg Sensibo varmepumpestyring. Det er en Wifi-temperaturføler og IR-sender som kjører på USB-strøm. Satte denne opp litt foran peisen slik at varmepumpen ikke går så hardt når jeg fyrer; det blir uansett fort nok varmt i dette huset! Sensibo har også andre fine funksjoner, for eksempel kan den stilles til å slå over til tørking ved en gitt luftfuktighet og tilbake til varming når luftfuktigheten har sunket. Eller du kan bestemme at den skal gå over til vifte når temperaturen er 26 grader eller mer, og gå tilbake til varmepumpe når den synker til 23 grader. Flott når en fyrer med ved og termostaten er like foran ovnen! Forskjellen i strømtrekk på varmepumpen er 1000 W bare ved å skifte fra varme til vifte, til og med når temperaturen inne er høy!

 

Så var det å få panelovnene i Tibber. Siden jeg har panelovner fra før, tenkte jeg at det var greiest å kjøle schuko-plugger til å putte mellom stikket og støpselet. Disse leveres av Fibaro og passer på en Futurehome-hub. Jeg kjøpte en temperaturføler og seks veggplugger. Temperaturføleren ser ut som et øye og registrerer også bevegelse. Jeg syns den var heslig, tror den har lav WAF. Øyet ble satt opp nederst i trappa, og koblet sammen med panelovnen i stua. Til sammen fungerer temperaturføler og bryterne mellom stikk og støpsel som en større termostat for rommet, og når de er puttet i samme "rom" på Futurehome dukker de opp som en termostat-styrbar enhet i Tibber. Det var også skuffende at ikke varmepumpens temperaturføler, som går på wifi, kunne brukes i Z-wavesystemet. Dermed ble det kjøpt inn en ekstra temperaturføler, men denne er også en røykvarsler. Den ble installert på soverommet, sammen med en wall-plug. 

Med smart strømstyring aktivert, og både dagsenk og nattsenk, fungerer nå panelovnene mer som et andregir til varmepumpen, enn en jevn varmekilde slik det var før. Jeg er veldig usikker på hvordan dette blir mottatt her etterhvert, for det er jo fint å få noe av varmen i panelovnene også. Da må man finjustere litt på temperaturgrenser og tidspunkter for dag- og nattsenking, så får man det nok til. 

(Varmepumpen har ikke dag- og nattsenk, for den vil jeg ha på hele tiden.)

 

Soverommet er det jeg ble mest fornøyd med. Her kjøres temperaturen opp til 22 grader når jeg skal legge ungen, senkes ned til 17 på natta og opp igjen til 22 grader til når vi skal stå opp. 1000 kr for å få det til er kanskje en stiv pris, men jeg har da i det minste en røykvarsler som kan seriekobles i fremtiden...

 

Varmekablene i gangen fikk ny termostat. På grunn av at HeatIt termostatene bare kobler bort den ene fasen er de ikke tillatt brukt i våtrom, men i gangen går det greit. (I Norge har vi IT-nett, så det er strøm på begge ledningene. Der det er TN-nett er det bare strøm på den ene, derfor er enfase frakobling greit på våtrom i andre land, men ikke i Norge - selv der det er TN-nett.) Stiller denne på 14 grader og ser at varmen kjøres opp til 15 grader og synker fint til 13 mens strømprisen er høy, for så å kjøre opp igjen når prisen er lav. Perfekt! Det er sikkert 400 W som blir fint regulert der. 

 

Varmtvannstanken fikk seg også en styring, en Aeotec Heavy Duty 40 A lastbryter. Denne kobles til med kabelsko av en elektriker etter sikkerhetsbryteren. Den er litt dum for den mangler temperaturføler-inngang. Noen har greid å stappe en probe ned mellom isolasjonen og tanken, og da får man den sikkert opp som en termostat i Tibber. Jeg definerte den som et apparat i Futurehome, og da holder den seg utenom hele Tibber. Kan sikkert sette den som "termisk" for å få den opp, men ser ikke poenget. Jeg har satt på tidsgrenser i Futurehome slik at varmtvannstanken bare varmer opp mellom 23:00 og 07:00, og 12:00 og 15:00 når strømmen er antatt å være billigst. Hvis det er stor forskjell i strømprisen over døgnet slik som nå (117/67) kan jeg spare 50 øre/kWh, og denne går på 1,8 kW. Hvis den er på 4 timer kan jeg spare ca. 4 kr per døgn, og det er da noe. Med 250 slike døgn har jeg betalt ned hele bryteren, så det er kanskje 5 år..? Det er noe som heter perfeksjonisme og da er ikke alltid pris og nedbetalingstid viktigst. 

 

Jeg satt igjen med en sånn wall-plug og tenkte at søren, den tror jeg at jeg skal teste på motorvarmeren til bilen. Den er egentlig ikke godkjent for utendørs bruk men jeg har carport og det er kuldegrader så fukt blir ikke noe problem. Har hatt den der en uke og den funker helt fint. Tar den inn før det blir mildvær, tenker det er verst for den. Digg å ha lettstartet bil om morran. Neste sommer ryker nok dieselbilen til fordel for en elektrisk, og da skal jeg ha en sånn elbil-lader fra Tibber tenker jeg. 

 

Tilbake til Eliq-saken min, så viser den at jeg bruker ca. 3 kW i alle døgnets billigste timer, og 0,5 kW i alle døgnets dyreste timer. Dessuten tror jeg Tibber kan styre ut og inn varmekabler i takt med behovet til nettet, så det er også veldig flott. Med 40 kWh i døgnet i snitt og en prisforskjell på ca. 50 øre mellom de dyre og billige timene, tror jeg at min besparelse er ca. 8*2,5*,5 = 10 kr/døgn, og det er kanskje 20 slike døgn i en måned. Så jeg forventer at jeg har kuttet strømregningen med ca. 200 kr i januar, det blir spennende å se fasiten :) 

 

Til sammen har jeg brukt 8000 kr i utstyr, og jeg får 2000 tilbake fra Enova. 30 slike måneder så etter en 6-8 år har jeg kanskje spart det inn. Dessuten får styrt varmen fjernt, lagt inn når jeg drar på ferie og kommer tilbake slik at det blir enklere å senke temperaturen når jeg er borte. Tibber er hissige på fraværssenkingen og går for 8 grader - og da er forbruket nede i 12 kWh per døgn når jeg er borte på vinteren. Det er samme døgnforbruk som om sommeren, og jeg bruker bare 50% av strømmen jeg brukte tidligere når jeg var borte hjemmefra. Også er det jo deilig at alt dette går helt av seg selv. 

 

 

Videre nå tenker jeg at jeg må finne en måte å få varmen opp i andre etasje på. Kanskje montere ei vifte med lys i toppen av trappa, som kan trekke varmen opp til andre etasje. Putte en til temperaturføler oppe, og styre vifta etter temperaturforskjell i bunn og toppen av trappa. Avtrekksvifta på badet kommer nok til å få en ny impulsbryter og en fuktsensor der inne, som kjører vifta til fuktigheten er innenfor det forsvarlige for bygget sin del. (Kanskje 10% mere fuktig enn sensoren utenfor badet?) Har ei flexit-vifte på kjøkkenet som kanskje kan kjøres i takt med netatmo luftkvalitet monitor ved hjelp av et rele.. vi får se hva tiden bringer. 

 

Omsider kommer forhåpentligvis HAN-kontakten på Aidon-måleren min til å bli åpnet slik at man kan få ut noe måleverdier ved hjelp av Tibber Pulse. Da skal jeg at en vurdering på om det er noe å hente på å gå ned enda mer på overbelastningsvernet i sikringsskapet for å få lavere fastledd på nettleia. (Har E17 i dag, man kan spare ca. 600 kr/året på å gå enda mer ned). Men mulig det er greit å beholde den slik den er med tanke på den fremtidige elbilen jeg har planer om å kjøpe :)

 

Summa summarum så er brukeropplevelsen bra med Tibber, FutureHome og Sensibo. Det er nok ikke det helt store å spare på det enda, men noe er det. Desto større forbruk, desto mer lønner det seg nok. På en måte gir jeg bort mye informasjon om meg selv til alle disse aktørene, men på den andre siden har de greid å få meg til å føle at det er jeg som lurer systemet ved å bruke de. Jeg føler en slags makt over å kunne bestemme selv over min forbruksprofil selv om den gjør at jeg egentlig tilpasser meg deres system. Det er i hvert fall ikke slik at aktiv sluttbrukerstyring går på komforten eller sikkerheten løs, det skal være sikkert - vi kjører ikke maskiner om natta og flytter ikke på middagen på grunn av variasjon i strømprisen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk takk Moskus!

 

Tenkte jeg skulle legge inn en liten oppdatering.

 

Vifta på badet med fuktsensor har ikke kommet på plass. Det er enda ikke laget trigger på luftfuktighet, så man får ikke brukt denne målingen til å starte noe enda - men det er visst under utvikling.

 

Jeg har også prøvd meg på en trigger temperatur på temperaturforskjell, men må nok bli flinkere på IFFG for å få det til. Det er ikke noe som er «native» i futurehome enda.

 

Det jeg skrev om at Sensibo kan skru om til viftemodus når temperaturen når en viss grense gikk heller ikke. Den kan - i motsetning til FutureHome - bruke luftfuktighet som trigger for å skifte modus men ikke temperatur.

 

Motorvarmeren står fortsatt og tikker og går i carport, og varmtvannsberederen har fungert bra siden den ble satt opp. Har dog valgt å utvide vinduet slik at den starter klokken 21, for å være sikker på at vannet når den temperaturen det skal hver dag.

 

Effekten har vært god, har hatt 1 kW i last i alle høypristimer og 3-4 kW i lavpris - omvendt av det som var før. Og strømregningen er helt lik som i fjor, til tross for enkelte timer med ekstrempriser.

Det eneste jeg kan trekke for nå, er at det kommer egen faktura fra nettselskapet. Og den er større enn den fra Tibber.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg omsider mottatt Netatmo Home Coach som jeg bestilte sammen med det andre fra Tibber. Den var egentlig tenkt som termostat i barnerommet for FutureHome systemet men går på wifi så denne planen gikk litt dårlig. Men den kom, og har en del funksjoner som er interessante likevel.

I appen fra Netatmo får man opp verdier og historikk for temperatur, luftfuktighet, CO2-nivå og støy. Den gir verdiene direkte til visning i Tibber, hvor man dessuten får opp verdier for lufttrykk.

Viktigere er kanskje at den også gir grenseverdier for hvor sunt innemiljøet er. Jeg kunne gjerne tatt med denne på jobben :)

 

Så hvordan fungere den i praksis? Testet denne på soverommet hvor vi legger ungen klokken 19-20 og legger oss selv 22-23. Mens jeg er i rommet med lukket dør og vindu går CO2 opp til gult. Når jeg går ut er nivået stabilt, men når vi er alle tre inni rommet med døra åpen, går det langt over høyeste anbefalte nivå.

 

Tenker denne får stå noen dager, kanskje den ikke har kalibrert seg helt ennå? Når jeg får tid skal jeg se om jeg får den integrert mot enten futurehome eller sensibo med IFTTT selv om disse står i helt andre rom. Klarer jeg å styre tilstand over til Dry på varmepumpen hvis det blir for fuktig? Får man en viftestyring til å reagere på CO2 i mange trinn? Hva med miniventilasjon..? Det blir vel greiere på soverommet når det er varmt nok ute til å ha vinduet åpent (dattera blir snørrete hvis vi har det for kaldt), men må ha en løsning for ventilasjon også i den kalde årstiden.

 

I hvert fall er jeg glad jeg fikk denne innemiljø-måleren :)

Lenke til kommentar

Leste en del om slik miniventilasjon og skjønner at en gjerne må opp i noen titusen for å få en bra løsning. Lang tråd!

https://byggebolig.no/mekanisk-og-balansert-ventilasjon/miniventilasjon-vs-balansert-ventilasjon/110

 

Så nå har jeg i stedet begynt å tenke på en løsning med intern sirkulasjon i huset:

https://www.varmefag.no/tips-og-raad/petter-smart-losningen-du-har-ventet-paa

 

Jeg har soverommene oppe og stue med varmepumpe/peis nede. Ser for meg å lage hull til airmove i hvert av soverommene og kjøre luften opp eller ned avhengig av hva som fungerer. Luften vil da gå tilbake gjennom spalten i gulvet under døra mellom soverom via trapp og ned igjen til stuen.

 

Så kan jeg kanskje kjøre en til-luft over varmepumpen i stua som kan brukes til å sikre luftkvaliteten i huset, ikke bare i det enkelte rom. Ut vil det gå i kjøkkenviften og på badet, der det er ut-luft. Tenker å ha den over varmepumpen slik at den blir varmet opp før den blir sendt ut i rommet.

 

Skulle tro slike airmove-enheter var en del billigere enn miniventilasjon, vi får se vi får se...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Robot-støvsugeren:

Det passer ikke alltid å kjøre med våtmopp, og mange steder kan man lese at det slettes ikke anbefales heller. Kjørte derfor roboten med tørr klut bakpå, og jammen ble det fullt av drit! Ser ut som et helt annet støv enn det som havner i oppsamleren, ekstremt fint støv.

 

Så nå blir det testing med jif’s tørrmopp og noe selvklebende borrelås, tror det skal gjøre susen. (Jeg har ingen tepper i huset.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å løse problemet med at det blir for varmt inne om sommeren er planen nå å få opp noe screens. har hatt befaring hjemme og fått pris på installasjonen, det blir to screens som dekker to vinduer hver. Men så var det styringen da...

 

Som nevnt lenger oppe så er det Futurehome som er hub i huset, og helst vil jeg ha det på samme system. Fibaro Roller Shutter skal være mulig å få inn i oppsettet der. Motordriften får også manuell bryter oppå. Men med ekstern motorstyring så blir det visst ikke motor med momentstyring, kun endestopp. Virker likt fra begge leverandørene jeg hadde på befaring...

 

Hva tenker dere? Fibaro eller Somfy med nyere motor, og integrere med IFTTT eller Apple Homekit?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det snart kan være greit å vurdere å kaste ut Futurehome. Du begynner å vokse ut av den. :)

 

IFTTT eller Apple HomeKit hadde jeg unngått hvis jeg var deg, men heller IFTTT enn HomeKit. Sistnevnte er ikke særlig egnet til integrering i noe større og smartere.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det snart kan være greit å vurdere å kaste ut Futurehome. Du begynner å vokse ut av den. :)

 

IFTTT eller Apple HomeKit hadde jeg unngått hvis jeg var deg, men heller IFTTT enn HomeKit. Sistnevnte er ikke særlig egnet til integrering i noe større og smartere.

Så trist ? Hva ville du basert smarthuset på da?

(Kjører Tibber helt øverst akkurat nå)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så trist Hva ville du basert smarthuset på da?

(Kjører Tibber helt øverst akkurat nå)

Jeg? ;) 

 

Jeg liker HomeSeer. Full fleksibilitet i et system man slipper å kode linje for linje i en teksteditor. Hos meg er det HS som tar beslutningene basert på all input fra bl.a. bevegelsessensorer, temperatursensorer, Tibber (strømpriser, fobruk, etc),  Fitbit (søvn, antall skritt, vekt), Harmony, Alexa, etc.

 

 

 

God lesning, følger med denne jeg :)

--> https://hjemmeautomasjon.no :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...