Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

...

 

 Såvidt jeg vet er dette en ren softwarefix, og noe som de burde kunne fikse på eldre modeller?

 

.... 

 

Sony har tidligere gjort noe støyreduksjon på sensor som sikkert er effektivt, men muligens ikke så enkelt å enable/disable/endre i ettertid. Men er dette ren firmware-funksjon så kan gamle modeller også oppgraderes. Er nok bare Sony selv som vet sikkert om det eer mulig å rette med firmware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra at de har fikset det, men personlig kommer jeg til å være veldig skeptisk til å kjøpe et Sony-kamera før denne fiksen også drypper ned på de eldre modellene, noe annet er etter min mening et symptom på veldig dårlig kundebehandling. Såvidt jeg vet er dette en ren softwarefix, og noe som de burde kunne fikse på eldre modeller?

 

Etter de kommentarene jeg har sett har problemet oppstått med en firmware, så da må det kunne forsvinne med en firmware også. 

Ellers er jeg helt enig med deg, straff en leverandør som ikke hjelper kundene sine; la være å kjøpe Sony før det er fikset for de som allerede har Sony.

Lenke til kommentar

Fikk meg et nytt tilskudd i kameraveska i dag. Demobrukt Olympus 75-300ii til 3000 fra komplett - cashback på 1000 fra olympus sin vinterkampanje, så jeg føler at det var en grei pris. Hadde også 1000 bonuspoeng fra komplett mastercard, så det ble jo en god deal. Egentlig ikke et objektiv jeg personlig er interessert i, men dama ville gjerne ha til hvis/om/når vi en gang skal på safari :p 

Lenke til kommentar

.... 12-100 er også på salg til 10k. Også fristende men det svir i lommeboka. Noen som har brukt den?

 

Jeg har brukt den. Flott  linse, men ser jeg ofte velger en med kortere zoomområde og bedre lysstyrke (minst like bra bildekvalitet) eller en med litt større zoomområde og dårligere lysstyrke (og bildekvaliet) - begge disse er en god del mindre og lettere og har som nevnt litt andre egenskaper. Veldig vanskelig å gi råd her synes jeg. Kanskje det blir din favoritt, men det er veldig avhengig av hvor viktig de ulike egenskapene er.   

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

.... 12-100 er også på salg til 10k. Også fristende men det svir i lommeboka. Noen som har brukt den?

 

Jeg har brukt den. Flott  linse, men ser jeg ofte velger en med kortere zoomområde og bedre lysstyrke (minst like bra bildekvalitet) eller en med litt større zoomområde og dårligere lysstyrke (og bildekvaliet) - begge disse er en god del mindre og lettere og har som nevnt litt andre egenskaper. Veldig vanskelig å gi råd her synes jeg. Kanskje det blir din favoritt, men det er veldig avhengig av hvor viktig de ulike egenskapene er.   

 

 

Er det 12-40 F2.8 du heller velger her? Har den, og bruker den endel på reise, men har ikke så ofte bruk F.2.8, men usikker på hvor ofte jeg har bruk for området 40-100. Det er kanskje som et alternativ til 12-40, eller 14-150mm på reise jeg tenker den er mest praktisk. Har bare testet i butikk, og må si at stabiliseringen virker jo nesten å være på nivå med magi.

 

Hovedankepunktene er størrelse/tyngde, og det iririterer meg litt at den er F4 fast, istedet for å ha samme størrelse og større åpning lavere ned i zoomområdet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det 12-40 F2.8 du heller velger her? Har den, og bruker den endel på reise, men har ikke så ofte bruk F.2.8, men usikker på hvor ofte jeg har bruk for området 40-100. Det er kanskje som et alternativ til 12-40, eller 14-150mm på reise jeg tenker den er mest praktisk. Har bare testet i butikk, og må si at stabiliseringen virker jo nesten å være på nivå med magi.

 

Hovedankepunktene er størrelse/tyngde, og det iririterer meg litt at den er F4 fast, istedet for å ha samme størrelse og større åpning lavere ned i zoomområdet.

 

Mine alternativ er 12-40 F2.8 eller superzoomlinse. Hadde 12-100 vært F2.8-F4 hadde jeg ikke hatt 12-40 lenger. Bra stabilisator på 12-100, men det erstatter ikke F2.8 i dårlig lys hvis det er mennesker til stede. Får aldri alle til å være i ro samtidig slik at stabilisatoren kan utnyttes fullt ut. Bortsett fra det trenger jeg ikke F2.8 veldig ofte.

 

Du kan jo vurdere Panasonic 12-60 F2.8-F4 i stedet. Jeg ville ha det ekstra zoomområdet, men hvis det ikke er så viktig for deg vil 12-60 være et vel så bra valg, med unntak at du ikke får dobbel stabilisering på Olympus-hus.

 

Skulle jeg reist med et eller to objektiv ville 12-100 opplagt vært det ene. Det andre ville vært noe lyssterkt eller en telezoom avhengig av forventet bruk.

Lenke til kommentar

Problemet med 12-60 slik jeg ser det er at du bare får F2,8 på ytterste vidvinkel. Blenderen går ganske fort ned til F4.

 

Enig i at det ikke er ideelt, men jeg synes likevel det er nyttig å ha F2.8 på 12mm fremfor fast F4. Så må man jo vurdere en blender bedre på vidvinkel vs bedre stabilisering på Olympus hus med 12-100, større zoomområde på 12-100, men 12-100 er også vesentlig større og tyngere.  

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Panasonic GX80 på tilbud til 5000,- her https://www.dustinhome.no/product/5010978462/lumix-dmc-gx80-12-3235-56

Finnes det noe bedre kjøp enn dette hvis man vil skaffe seg et rimelig og kompakt system? Kommer det snart noe nytt jeg heller burde vente på?

 

Jeg har sett på litt forskjellig og vurdert E-M10, A6300 osv. 

Fra tidligere er jeg vandt med å bruke Nikon D80, men kunne tenkt meg noe som er enda mer kompakt og lett å ta med seg.

Lenke til kommentar

Panasonic GX80 på tilbud til 5000,-

 

Jeg oppfatter 5K som et bra tilbud på et bra kamera. Både GX80 og særlig GX8 har vært på markedet en stund og det er sannsynlig at minst ett av disse får en oppgradering snart, men da vil prisen også være en helt annen.

 

Olympus- og Sony-modellene du nevner er også veldig bra, men til 5K virker GX80 som det beste kjøpet. Det blir litt hvor mye du vil bruke og om det er noen spesielle egenskaper du ser etter. Tenk også over om du skal ha flere linser og at de finnes for kameraet du velger.

 

Det kommer en foto-messe om en drøy måned og mange venter at det kommer en del lanseringer før og under denne, men om det kommer noe nytt i denne klassen har jeg ingen formening om. 

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg endte opp med å ikke slå til på tilbudet, men skal følge med litt fremover.

Har ambisjoner om å bruke det mye, virker som MFT er riktig for meg. Jeg tror at fordelen av kompaktheten veier mer enn det jeg evt. kunne tjent ved å velge et system med større sensor.

 

Er det noen "must have" linser og evt. noe jeg må styre unna? I førsteomgang ser jeg for meg noe lignende det som følger med GX80, altså 12-32mm. Kunne på sikt også tenkt meg et fastobjektiv. Hadde 50/1.8 til D80, men den synes jeg ble for trang. Hadde kanskje fungert bedre til fullformat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
GM5 var vel essensielt en GF10/GF9 med søker, men tror Panasonic har sluttet å produsere den. Kan vel være at de ikke hadde noe marked for så små kameraer med søker? Nå har jeg ikke prøvd GM5 selv, men jeg synes søkeren ser ubehagelig liten ut. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ingen søker betyr at jeg overser det fullstendig som et alternativ både for meg og for anbefalinger til andre. Det er mange eksempler på at en søker ikke trenger å ta stor plass, så hvorfor klarer de ikke å knø på plass en i GF10 også? Vi lever tross alt i 2018!

 

For meg er også kamera uten søker automatisk helt uinteressant (med unntak av vanntette/action-kameraer). Jeg ser imidlertid at for en del potensielle kjøpere (bare å følge med på diverse fotoforum) er søker helt uinteressant så det er nok ikke så rart at Canon, Olympus, Panasonic og Sony alle har begynnermodeller uten søker.

 

Det er også klart at søker, selv en enkel en som for eksempel den Panasonic bruker i TZ-serien vil øke produksjonskostnadene, men jeg tror Panasonic ville utvidet markedet for GF-serien så mye ved å inkludere en søker at de ville tjent på dette. For eksempel for meg ville en GF-modell vært ganske interessant som ta med overaltkamera hvis søker hadde vært inkludert. I dag må jeg opp til GX80 eller Olympus E-M10 for å få søker og de er for nærme mitt hovedkamera i størrelse til at det er særlig interessant. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...