Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei
Er det noe som har erfaring med å kreve penger tilbake etter retur av postoppkrav pakke? Vil være veldig takknemlig hvis noe deler sin historie/erfaring eller peker mot lignende tråd. Jeg søkte rundt på nett og lest om andre som hadde det samme men ikke noe særlig nyttig informasjon om hvordan å gå frem for å kreve penger for frakt.

Også jeg sa til selgeren på foran at dersom han ikke henter så blir han nødt til å dekke fraktkostnadene. Regner med at det hjelper litt eller?

Tenker å ta dette videre ved å prøve å kontakte ham etter jeg får pakken. Så sende faktura på post og inkasso firma tilslutt. Har jeg retten på min side da hvis det går til inkasso i verstefall? Regner med en vis sannsynlighet at kjøper velger å gjøre opp for seg når han ser at jeg er seriøs.

Også det ser ut som det vil koste rundt 500kr men jeg kan kreve det tilbake fra kjøperen?

Også det er mer av prinsippsak for meg. Vil ikke droppe postoppkrav siden det er mange som liker det fremfor vipps/betalingsgaranti etc. Og vil heller ikke bare droppe og akseptere utgiftene når folk ikke gjør opp for seg.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må ta stilling til er om du skal heve kjøpet og selge tingen på nytt (dekningssalg). Hvis du gjør det, og ikke oppnår like god pris, så er differansen mellom avtalt pris og dekningspris noe du kan kreve erstattet av kjøper.

 

Generelt anbefaler jeg å bruke advokat som inkassator fremfor inkassofirma i slike saker, nettopp fordi en advokat også kan peke på ting som dette.

Lenke til kommentar

Seriøst krikkert, anbefaler du å bruke advokat for et krav på 500kr?

TS: krikkert har selvsagt prinsipielt rett og det har du også, men i praksis i den virkelige verden er 500kr et tap du antageligvis best tar på egen kappe når du ikke har tatt forhåndsgrep og sikret egne interesser. Ved oppkrav bør du selvsagt forlange fraktkostnader på forskudd. Igjen, du har selvsagt rett, men om du arbeider den tiden det vil ta deg å inndrive disse pengene vil du nok komme fra det med et betydelig overskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst krikkert, anbefaler du å bruke advokat for et krav på 500kr?

TS: krikkert har selvsagt prinsipielt rett og det har du også, men i praksis i den virkelige verden er 500kr et tap du antageligvis best tar på egen kappe når du ikke har tatt forhåndsgrep og sikret egne interesser. Ved oppkrav bør du selvsagt forlange fraktkostnader på forskudd. Igjen, du har selvsagt rett, men om du arbeider den tiden det vil ta deg å inndrive disse pengene vil du nok komme fra det med et betydelig overskudd.

Jeg anbefaler å bruke advokat fordi jeg ikke vet hvor stort kravet er (TS har beregnet 500 kr, et usikkert anslag), og fordi hovedregelen både i inkassosaker og i kjøpssaker er at skyldner må betale erstatning for selgers nødvendige utgifter til inndriving/som følge av avtalebruddet.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme. Varen ble liggende på postkontoret på andre siden av landet i to uker før den ble sendt tilbake. Ekstra surt når man samtidig må vente for å kunne selge varen igjen. Jeg fikk aldri tak i kjøper etter varen var sendt.

 

Jeg vet ikke hvor mye en advokat koster for en slik sak, men hadde det skjedd igjen, hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Litt off topic men hadde en kunde da jeg var taxisjåfør en gang i tiden, som nektet å betale, sa han ikke hadde penger og argumenterte med at jeg burde la ham slippe å betale fordi pengene det kostet meg å bruke tid på å kreve betalt fra ham var mer enn jeg tjente på å finne andre kunder og ta tapet. Det viste seg imidlertid da jeg ikke lot ham slippe at han hadde penger på seg likevel. Selvsagt hadde han rett i at jeg tapte på å bruke tid på å "kreve inn". Så det blir noe man må finne svaret på selv om man skal ta tapet og gå videre eller kaste mer penger etter tapte penger.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...