Gå til innhold

Mellomlanding i USA


Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg vet at dette er et tema som er tatt opp tidligere, men det er såpass lenge siden at jeg velger å spørre sjøl.

 

Mine barn og jeg skal på ferie til USA i sommer. Jeg har kjøpt billetter via et nettbasert reiseselskap. Hele reiser tur/retur er på ett bookingnummer.

 

Jeg har lite erfaring med USA reiser og hører stadig om dette med problemer i forhold til mellomlanding i USA.

Vår reise er fra Gardermoen --> Brüssel --> Washington --> Dallas...

Dvs vi har en mellomlanding i USA før endelig destinasjon. OG det er her mine spørsmål popper opp:

MÅ man ta ut all bagasje i Washington og sjekke denne inn igjen før videre reise?

Jeg spør her siden jeg har fått mange forskjellige svar på dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :-)

Jeg vet at dette er et tema som er tatt opp tidligere, men det er såpass lenge siden at jeg velger å spørre sjøl.

 

Mine barn og jeg skal på ferie til USA i sommer. Jeg har kjøpt billetter via et nettbasert reiseselskap. Hele reiser tur/retur er på ett bookingnummer.

 

Jeg har lite erfaring med USA reiser og hører stadig om dette med problemer i forhold til mellomlanding i USA.

Vår reise er fra Gardermoen --> Brüssel --> Washington --> Dallas...

Dvs vi har en mellomlanding i USA før endelig destinasjon. OG det er her mine spørsmål popper opp:

MÅ man ta ut all bagasje i Washington og sjekke denne inn igjen før videre reise?

Jeg spør her siden jeg har fått mange forskjellige svar på dette...

 

Hvorfor hører du ikke med reiseselskapet? de vet nok bedre, men jeg var borti Statene i 2000 og måtte mellomlande en gang, jeg måtte ikke hente bagasje og sjekke den inn igjen, det var da mitt lokale reisebyrå som ordnet hele turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei :-)

Jeg vet at dette er et tema som er tatt opp tidligere, men det er såpass lenge siden at jeg velger å spørre sjøl.

 

Mine barn og jeg skal på ferie til USA i sommer. Jeg har kjøpt billetter via et nettbasert reiseselskap. Hele reiser tur/retur er på ett bookingnummer.

 

Jeg har lite erfaring med USA reiser og hører stadig om dette med problemer i forhold til mellomlanding i USA.

Vår reise er fra Gardermoen --> Brüssel --> Washington --> Dallas...

Dvs vi har en mellomlanding i USA før endelig destinasjon. OG det er her mine spørsmål popper opp:

MÅ man ta ut all bagasje i Washington og sjekke denne inn igjen før videre reise?

Jeg spør her siden jeg har fått mange forskjellige svar på dette...

The answer is yes, you have to go through customs in Washington, unless you are just refueling and nobody is getting off/on for the next leg.

 

Have fun in Dallas- sometimes it is "Helt Texas"!   If you like football, check out Dallas FC, the best football club in America this year.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor hører du ikke med reiseselskapet? de vet nok bedre, men jeg var borti Statene i 2000 og måtte mellomlande en gang, jeg måtte ikke hente bagasje og sjekke den inn igjen, det var da mitt lokale reisebyrå som ordnet hele turen.

Er i USA flere ganger i året så jeg har relativt bra oversikt over dette. Har allerede vært der 2 ganger så langt i år.

 

Om mellomlandingen var i USA så måtte man nok også i 2000 ha full immigrasjon- og fortollingsbehanding av passasjerer og begasje ved første flyplass ved ankomst til USA. Du hadde kanskje en mellomlanding i Europa før du kom til USA? Det finnes noen ytterst få unntak for dette, men det er for gjennomgående ruter som NZ1 hvor flighten bare mellomlander i USA og man fortsetter med samme fly etter at de har rengjort kabinen, Har også tatt den flighten.

 

For vanlige reisende:

-Man skal først gjennom immigration. Regn med minst en halvtime, men det tar fort en time. Ta det med ro og ikke bruk mobil eller kamera når du står i kø.

-koffertene er vanligvis allerede på båndet da man er ferdig med immigration. De skal så gjennom tollbehandling som er en relativt kort kø, 5-10 minutter. Husk å ikke ta med mat eller noe annet dumt i bagasjen.

-Når du så kommer ut er det vanligvis lett å lokalisere hvor man skal levere inn igjen bagasjen. Se dere rundt når dere kommer ut døra og ikke gå for langt for det kan være vanskelig å komme tilbake. Her bruker det ikke være kø.

-Dere er nå "helt ute for fortauet" og må inn igjen gjennom sikkerhetssjekk sammen med alle andre som skal fra flyplassen. Regn med minst en halvtime.

 

Du kan være heldig og komme deg fra gate til gate på 45 minutter, men regn med minst halvannen time.

 

Alle må ha registrert ESTA minst 72 timer før avgang for å slippe inn på fly til USA: Det er en stadig mere omfattende registrerting så sett av noen timer for å fylle det ut. De som har besøkt Iran, Irak, Sudan, Syria, Libya, Somalia eller Yemen etter mars 2011 trenger visum for å komme seg inn i USA.

 

Om du har for mange stempel i passet, har arabisk navn eller utseende, eller på annen måte virker mistenkelig i immigration kan de ta deg videre til "secondary" for videre utspørring og da går timene raskt.

 

Ellers er Dallas en destinasjon som er så varm midt på sommeren at det ikke anbefales i reise dit i perioden juni-september.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor hører du ikke med reiseselskapet? de vet nok bedre, men jeg var borti Statene i 2000 og måtte mellomlande en gang, jeg måtte ikke hente bagasje og sjekke den inn igjen, det var da mitt lokale reisebyrå som ordnet hele turen.

Er i USA flere ganger i året så jeg har relativt bra oversikt over dette. Har allerede vært der 2 ganger så langt i år.

 

Om mellomlandingen var i USA så måtte man nok også i 2000 ha full immigrasjon- og fortollingsbehanding av passasjerer og begasje ved første flyplass ved ankomst til USA. Du hadde kanskje en mellomlanding i Europa før du kom til USA? Det finnes noen ytterst få unntak for dette, men det er for gjennomgående ruter som NZ1 hvor flighten bare mellomlander i USA og man fortsetter med samme fly etter at de har rengjort kabinen, Har også tatt den flighten.

 

For vanlige reisende:

-Man skal først gjennom immigration. Regn med minst en halvtime, men det tar fort en time. Ta det med ro og ikke bruk mobil eller kamera når du står i kø.

-koffertene er vanligvis allerede på båndet da man er ferdig med immigration. De skal så gjennom tollbehandling som er en relativt kort kø, 5-10 minutter. Husk å ikke ta med mat eller noe annet dumt i bagasjen.

-Når du så kommer ut er det vanligvis lett å lokalisere hvor man skal levere inn igjen bagasjen. Se dere rundt når dere kommer ut døra og ikke gå for langt for det kan være vanskelig å komme tilbake. Her bruker det ikke være kø.

-Dere er nå "helt ute for fortauet" og må inn igjen gjennom sikkerhetssjekk sammen med alle andre som skal fra flyplassen. Regn med minst en halvtime.

 

Du kan være heldig og komme deg fra gate til gate på 45 minutter, men regn med minst halvannen time.

 

Alle må ha registrert ESTA minst 72 timer før avgang for å slippe inn på fly til USA: Det er en stadig mere omfattende registrerting så sett av noen timer for å fylle det ut. De som har besøkt Iran, Irak, Sudan, Syria, Libya, Somalia eller Yemen etter mars 2011 trenger visum for å komme seg inn i USA.

 

Om du har for mange stempel i passet, har arabisk navn eller utseende, eller på annen måte virker mistenkelig i immigration kan de ta deg videre til "secondary" for videre utspørring og da går timene raskt.

 

Ellers er Dallas en destinasjon som er så varm midt på sommeren at det ikke anbefales i reise dit i perioden juni-september.

 

Hjertelig takk for svaret robertaas :-)

 

Da har jeg sånn nogenlunde oversikt på hva jeg må tenke på. Har mye tid på transfer i Washington, så blir ikke no tidsnød der. Men jeg liker å ha oversikten FØR jeg skal reise - sånn at jeg slipper å lure på åssen jeg skal komme meg videre.

 

Valget av reisetidspunkt er pga barn i skolealder....

Lenke til kommentar

Et absolute must have tips som ikke er nevnt til nå.

 

Med ESTA så kan du gå på vanlig US Citizens når du skal gjennom passkontroll (immigration) og bruke de digitale automatene der. Det sparer deg ofte for en hel del venting i kø! Ikke sa mange som vet om dette, og skiltene på flyplassene er ikke oppdaterte på dette punktet.

Lenke til kommentar

Man går vel ikke i køen for US Citizens? De siste gangene jeg har reist inn med ESTA, har jeg, på større lufthavner, benyttet en egen kø med elektronisk sjekk for de som reiser med ESTA, mens de som har visum må ha manuell sjekk. Dette er ikke tilgjengelig på mange flyplasser, kun noen av de store. Der det er kun manuell kontroll, må man svjv stå i samme kø med ESTA som de som reiser med visum.

Lenke til kommentar

Tror det er surr med skiltingen av kønavnet fler steder etter at disse automatene kom.

 

De siste to flyplassene jeg har vært på så har disse automatene kun stått ved køen som heter "US Citizens", mens others ikke har noen automater. Ikke sett noe egen kø for disse automatene.

 

Ikke opplevd noen flyplass uten de automatene heller, men så har jeg ikke vært på så mange små plasser tho. Antok disse var default over alt nå.

Lenke til kommentar

Ei venninne ble tatt til side og intervjuet i et par timer fordi hun hadde vært der flere ganger iløpet av 2 år. De trodde hun hadde tenkt å snike seg inn og bli der eller jobbe. De endevendte bagasjen hennes og stilte masse personlige spørsmål. Ganske kjip opplevelse, men hun slapp ut igjen.

Lenke til kommentar

Du går ikke i US Citizen-køen, men du følger køen for de uten statsborgerskap, green card etc. Det er gjerne skiltet ganske tidlig for å kunne håndtere lange køer, før selve køsystemet begynner, og bare følg besøkende-køen her (med mindre det er eget skilt for Returning ESTA visitors e.l.).

 

Når du så nærmer deg, er det som oftest en avstikker/ny kø hvor du kan gå til automatene. Etter å ha gått gjennom spørsmålene osv. her, sluses du inn sammen med US Citizens for den manuelle kontrollen - her viser du lappen du har fått fra automaten, and Bob's your uncle.

 

Du går med andre ord ikke i køen for de med permanent oppholdstillatelse, da blir du returnert. Du følger køen for besøkende, men går aktivt til ESTA-automatene og slipper en del av de manuelle kontrollene i skranken, og får ta det sammen med amerikanere.

 

Merk at du må ha reist til USA på ESTA med samme pass tidligere for å kunne gjøre dette.

Lenke til kommentar

Merk at du må ha reist til USA på ESTA med samme pass tidligere for å kunne gjøre dette.

De første gangene jeg reiste inn til USA med ESTA og landet et sted med automater, var køen med automater skiltet med ESTA Reentrance, men siste gang var det skiltet med kun ESTA. Jeg tolket dette til at kravet om manuell kontroll ved første gangs innreise med ESTA var endret. 

Lenke til kommentar

Var gjennom immigration igjen igår, mitt 3 besøk så langt i år  Skrev innlegget over da jeg satt på flyet. Etter at de fleste fra USA var gjennom ble endel av køen dirigert bort til de kontrollpostene som vanligvis er for "US Citizens".

 

Man bør ha klar prioriteringene om hvilke veiledninger man skal følge:

1) Betjentene som gjeter køene

2) Det som står på skiltene

3) Det noen sa på et nettforum

 

Å være for aktiv eller initiativrik når man står i kø her lønner seg sjelden. Ingen har lyst til å havne i "secondary": Og jeg har fortsatt tilgode å se noen som gjeter køen som bryr seg når noen sier de må rekke et fly.

 

De har forskjellige løsninger for automater og splitting av køer på forskjellige flyplasser og det kan også variere mellom terminaler på samme flyplass. Som vanlig gjelder det bare å følge henvisningene. Se etter skilt med "Visitor" og eventuelt "ESTA", Det er ikke for komplisert om man bare holder seg til det.

 

Har også vært gjennom bruk av automat. Det var en lang kø til automatene, mange fungerte ikke og det var utfordrende å få dem til å fungere. Så fikk man skrevet ut et dokument og alle måtte etterpå stille seg opp i en kø for manuell behandling. Det var altså ikke noe gevist av tid. Men prosessen her varierer som sagt veldig fra sted til sted,

 

Følg anvisningene!

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følg skiltene, se etter skilt med "ESTA" på om du reiser med det, eller "Visa" om du reiser på visum. De to gangene jeg har vært i USA (FLL og EWR) var dette samme kø. Med andre ord var det to køer; en for turister og en for citizens/green card holders o.l.

 

Med andre ord; bare følg skiltene, og ikke stå med mobilen (i alle fall ikke ta bilder). Er ikke så hokus pokus.

Lenke til kommentar

Er det så voldsomt vanskelig da? Kjenner flere som drar til USA 1-2 ganger i året, de forteller aldri om hvor vanskelig det var å navigere gjennom innreise-systemet.

Det er ikke vanskelig, det er bare å følge anvisningene og skiltene.

 

Det er når noen begynner  få lure ideer om å ikke følge skilt eller anvisnigner at det blir komplisert.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig, men det er forskjellig fra sted til sted, da noen steder har egen ESTA-kø med automater, og andre ikke har det. Les skiltene, følg anvisningene og ikke ta frem mobiltelefonen, og vær forberedt på at det kan ta lang tid, selv om det varierer. Sist jeg var på EWR (som ikke har ESTA-kø) tok det ca 2 minutter, men gangen før stod jeg i kø i 2 timer.

 

Stort sett går det mye raskere med egen ESTA-kø enn om de med ESTA må stå i samme kø som de med visum. Sist jeg var på LAX, dro jeg på ESTA mens mitt reisefølge hadde visum, og da var jeg "inne" over en time før mitt reisefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...