Gå til innhold

Blir vanlig pass ugyldiggjort med utstedelse av nødpass?


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

 

Det er innenfor Schengen-området, så, ja, du gjør det. Saken er dog den at pass er ennå (i 2017, skjønn det den som kan) eneste måte for deg å legitimere deg på i utlandet.

 

Vær litt forsiktig her. De fleste utenlandske flyselskaper krever pass uansett destinasjon. Jeg jobber i et handling selskap og har stoppet alt for mange som ikke har hatt med seg gyldig legitimasjon. Frankrike har lenge hatt utvidet grensekontroll på grunn av terrorangrepet. 

 

 

Derav moderasjonen min. Men, ja, det er noe man må regne med blir sjekket. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Fikk svar fra Politiet. Det viser ser at det er en mulighet til, man kan få nødpass *uten* at ordinært pass blir ugyldiggjort hvis man kan dokumentere at passet er på visum behandling. Altså en bekreftelse fra ambassaden på visum behandlingen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7

 

Såklart, satser på det går seg til. Passet mitt er i London for øyeblikket, men skal ha visum til både Iran og Russland før sommeren, et logistikk mareritt å få til å gå opp :p

Dersom du er nødt til å sende fra deg passet for å få visum og samtidig skal på utenlandstur er det et slikt tilfelle der man kan søke om å få et ekstra pass.

Det finnes faktisk en lite brukt og kjent mulighet til å ha to pass, det brukes av enkelte som jobber på sjøen blant annet.

 

 

 

Da fikk jeg nettopp mitt pass nummer 2 i posten, så dette funket jo meget bra må jeg si :)

 

Kom også nettopp på at en kompis av meg glemte igjen passet når vi var i Polen en tur tidligere i år. Han oppdaga det rett før flyet skulle boardes, sa fra i skranken, og det gikk greitt, viste frem annen legitimasjon. Kanskje ikke satse på at alle er like medgjørlige men..

Lenke til kommentar

 

 

Såklart, satser på det går seg til. Passet mitt er i London for øyeblikket, men skal ha visum til både Iran og Russland før sommeren, et logistikk mareritt å få til å gå opp :p

Dersom du er nødt til å sende fra deg passet for å få visum og samtidig skal på utenlandstur er det et slikt tilfelle der man kan søke om å få et ekstra pass.

Det finnes faktisk en lite brukt og kjent mulighet til å ha to pass, det brukes av enkelte som jobber på sjøen blant annet.

 

 

 

Da fikk jeg nettopp mitt pass nummer 2 i posten, så dette funket jo meget bra må jeg si :)

 

Kom også nettopp på at en kompis av meg glemte igjen passet når vi var i Polen en tur tidligere i år. Han oppdaga det rett før flyet skulle boardes, sa fra i skranken, og det gikk greitt, viste frem annen legitimasjon. Kanskje ikke satse på at alle er like medgjørlige men..

 

 

Så bra! Kommer til å prøve meg på det samme innen kort tid, tenker jeg. Var det noe hassle? Mye spørsmål? Regner med at det er to års gyldighetstid på ekstrapasset? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Så bra! Kommer til å prøve meg på det samme innen kort tid, tenker jeg. Var det noe hassle? Mye spørsmål? Regner med at det er to års gyldighetstid på ekstrapasset? 

 

 

 

Ingen spørsmål. Ble litt overrasket over hvor enkelt det var. Jeg har noe reisevirksomhet gjennom jobben, så fikk de til å skrive et brev som bekreftet reisevirksomhet i forbindelse med jobb, og det var alt som skulle til. 2 års gyldighet ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...