Gå til innhold

Blir vanlig pass ugyldiggjort med utstedelse av nødpass?


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Som tittelen sier, om jeg søker nødpass, vil da det ordinære passet bli ugyldiggjort, slik som er tilfellet med "midlertidig pass"?

 

Grunnen til at jeg lurer er rett og slett at jeg skal en tur til Frakrike i vår, og at jeg mest sannsynlig ikke har mitt ordinære pass tilgjengelig, da det er på rundreise til ambassader for å få alle visum jeg trenger til sommeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

https://www.politi.no/tjenester/pass/nodpass/

 

Tok ca. 8 sekunder å finne via Gooooogle :)

 

Edit; Så du slipper å lese på linken; Nødpass er et midlertidig pass og det ordinære passet blir ugyldiggjort.

 

 

Hmm.. det var jo passe flaut sånn sett. Jeg så jo på den siden, og var sikker på det var forskjell på "nød" og "midlertidig pass" :p Jaja, da strammet sommer planene seg til plutselig :p

 

Får man seg inn i Frankrike *uten* pass mon tro? :p

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er innenfor Schengen-området, så, ja, du gjør det. Saken er dog den at pass er ennå (i 2017, skjønn det den som kan) eneste måte for deg å legitimere deg på i utlandet.

 

 

Interessant. Men jeg regner med at jeg fort hadde blitt stoppa i passkontrollen på flyplassen (i mitt tilfellet Bordeaux), eller sjekker de faktisk ikke pass på flyplasser?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

 

Det er innenfor Schengen-området, så, ja, du gjør det. Saken er dog den at pass er ennå (i 2017, skjønn det den som kan) eneste måte for deg å legitimere deg på i utlandet.

 

 

Interessant. Men jeg regner med at jeg fort hadde blitt stoppa i passkontrollen på flyplassen (i mitt tilfellet Bordeaux), eller sjekker de faktisk ikke pass på flyplasser?

 

 

Er strengt tatt ikke noe "passkontroll" innenfor Schengen. Men, then again, jeg har vært med på at identifikasjon kreves. Derfor anbefales det å ha det med.

 

Sjekk gjerne med flyselskapet.

Lenke til kommentar

Jeg reiser mye i Europa, og de eneste tilfellene jeg har vist pass er nå hver gang jeg sjekker inn bagasje i Brussel. Har aldri blitt sjekket når jeg reiser ellers. Når det er sagt, er det ID-plikt når man reiser, og norsk pass er de eneste gyldige utenfor Norden. Tar du med norsk førerkort, blir det ofte godtatt, selv om det rent formelt ikke er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Norsk førerkort eller bankkort holder ikke som ID i utlandet..så du bør ha passet med deg uansett til Frankrike.

 

Såklart du KAN jo risikere å aldri bli sjekket, men det er jævlig kjedelig hvis du står der og ikke har noe ID og er midt i Europa. Better safe than sorry. Man må jo bl.a. vise pass/id når man sjekker inn på hotell.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Norsk førerkort eller bankkort holder ikke som ID i utlandet..så du bør ha passet med deg uansett til Frankrike.

 

Såklart du KAN jo risikere å aldri bli sjekket, men det er jævlig kjedelig hvis du står der og ikke har noe ID og er midt i Europa. Better safe than sorry. Man må jo bl.a. vise pass/id når man sjekker inn på hotell.

 

 

Såklart, satser på det går seg til. Passet mitt er i London for øyeblikket, men skal ha visum til både Iran og Russland før sommeren, et logistikk mareritt å få til å gå opp :p

Lenke til kommentar

Om jeg tolker innholdet i linken over, blir passet ugyldiggjort ved utstedelse av midlertidig pass. Lenger ned står det om nødpass, som jeg tolker som noe helt annet enn midlertidig pass.

 

Tolker det altså sånn at passet ikke blir ugyldiggjort ved utstdelse av nødpass. 

Lenke til kommentar

Om jeg tolker innholdet i linken over, blir passet ugyldiggjort ved utstedelse av midlertidig pass. Lenger ned står det om nødpass, som jeg tolker som noe helt annet enn midlertidig pass.

 

Tolker det altså sånn at passet ikke blir ugyldiggjort ved utstdelse av nødpass. 

 

"Det finnes to typer midlertidig pass, nødpass og provisorisk pass."

 

Hvordan kan du tolke det til at nødpass ikke er et midlertidig pass?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Om jeg tolker innholdet i linken over, blir passet ugyldiggjort ved utstedelse av midlertidig pass. Lenger ned står det om nødpass, som jeg tolker som noe helt annet enn midlertidig pass.

 

Tolker det altså sånn at passet ikke blir ugyldiggjort ved utstdelse av nødpass. 

 

 

Det var også det jeg leste, da jeg ble forvirra :p Sendte en mail til politiet, bare sånn for å få bekreftet dette.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Om jeg tolker innholdet i linken over, blir passet ugyldiggjort ved utstedelse av midlertidig pass. Lenger ned står det om nødpass, som jeg tolker som noe helt annet enn midlertidig pass.

 

Tolker det altså sånn at passet ikke blir ugyldiggjort ved utstdelse av nødpass. 

 

 

Det var også det jeg leste, da jeg ble forvirra :p Sendte en mail til politiet, bare sånn for å få bekreftet dette.

 

Ok :) forvent å få svar i september da... :p

Lenke til kommentar

 

Om jeg tolker innholdet i linken over, blir passet ugyldiggjort ved utstedelse av midlertidig pass. Lenger ned står det om nødpass, som jeg tolker som noe helt annet enn midlertidig pass.

 

Tolker det altså sånn at passet ikke blir ugyldiggjort ved utstdelse av nødpass. 

 

"Det finnes to typer midlertidig pass, nødpass og provisorisk pass."

 

Hvordan kan du tolke det til at nødpass ikke er et midlertidig pass?

 

 

Egentlig fordi teksten om nødpass kom etter all teksten om midlertidig pass, men når jeg leser på nytt blir jeg mer usikker.

Lenke til kommentar

Såklart, satser på det går seg til. Passet mitt er i London for øyeblikket, men skal ha visum til både Iran og Russland før sommeren, et logistikk mareritt å få til å gå opp :p

Dersom du er nødt til å sende fra deg passet for å få visum og samtidig skal på utenlandstur er det et slikt tilfelle der man kan søke om å få et ekstra pass.

Det finnes faktisk en lite brukt og kjent mulighet til å ha to pass, det brukes av enkelte som jobber på sjøen blant annet.

Lenke til kommentar

 

Såklart, satser på det går seg til. Passet mitt er i London for øyeblikket, men skal ha visum til både Iran og Russland før sommeren, et logistikk mareritt å få til å gå opp :p

Dersom du er nødt til å sende fra deg passet for å få visum og samtidig skal på utenlandstur er det et slikt tilfelle der man kan søke om å få et ekstra pass.

Det finnes faktisk en lite brukt og kjent mulighet til å ha to pass, det brukes av enkelte som jobber på sjøen blant annet.

 

Hmm.. Dette er noe som også kan være interessant for meg, av samme grunner som TS.

 

Ser dog på diverse sider at det virker om det må være på grunn av arbeidsforhold (ref. at arbeidsgiver må bekrefte, osv). Litt snodig, da man  kan være i en situasjon der man må søke en del visum i en periode selv utenfor arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Såklart, satser på det går seg til. Passet mitt er i London for øyeblikket, men skal ha visum til både Iran og Russland før sommeren, et logistikk mareritt å få til å gå opp :p

Dersom du er nødt til å sende fra deg passet for å få visum og samtidig skal på utenlandstur er det et slikt tilfelle der man kan søke om å få et ekstra pass.

Det finnes faktisk en lite brukt og kjent mulighet til å ha to pass, det brukes av enkelte som jobber på sjøen blant annet.

 

 

 

Oi, det var virkelig et godt tips. Det skal jeg undersøke nærmere. Takker så mye :)

Lenke til kommentar

Det er innenfor Schengen-området, så, ja, du gjør det. Saken er dog den at pass er ennå (i 2017, skjønn det den som kan) eneste måte for deg å legitimere deg på i utlandet.

 

Vær litt forsiktig her. De fleste utenlandske flyselskaper krever pass uansett destinasjon. Jeg jobber i et handling selskap og har stoppet alt for mange som ikke har hatt med seg gyldig legitimasjon. Frankrike har lenge hatt utvidet grensekontroll på grunn av terrorangrepet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...