Gå til innhold

Skal til Svalbard, hjelp?


Anbefalte innlegg

Har vist delvis lovet bort en tur til svalbard sånn nå snart. Tenkte da type fredag-mandag, driver å ser på hoteller nå, noen som har noe relativt rimlig å anbefalle?

Det er ikke kjemplett å finne pris, og de jeg har funnet er type 3000 pr natt pr person, gang dette med 3 personer og 3 netter så blir det en dyr fornøyelse. Spesiellt om man skal ha med 2-3 utflukter også.

Vil ha ett "vanlig" hotell så klart, ikke sove i fellesrom, med bad på gangen osv.

 

Tar egentlig imot alt av råd, tenkte dette var ca som å bestillen en chartertour men ser ikke ut til at det er så lett :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er begrenset hvor mange hoteller det er å velge mellom på et sted med ~2000 innbyggere dessverre.

 

Det billigste du kan få til er nok Gjestehuset102, som ligger ved Nybyen. Det er kanskje 15 min å gå derfra til sentrum, og ligger ved brakkebyen der alle studentene bor. Standarden er ikke helt hotell (dvs delt bad og dusj...), men jeg er 99% sikker på at en kan få egne rom der. (Aldri bodd der, bare sovet på madrass på gulet i studentboligene rett ved siden av).

 

Anmeldelser, og hjemmeside.

Lenke til kommentar

Gjestehuset 102 anbefales. Kosta vel 550 per natt da jeg bodde der for tre år siden og du får egne rom. Du har ikke toalett og dusj på rommet, men du har vask. Busser til/fra flyplassen og til/fra utflukter kjører opp dit, så du slipper å gå til sentrum hver gang du skal ut på noe. Bare husk å bestille i god tid!

Lenke til kommentar

Svalbard hotell og lodge har leiligheter bestående av to soverom med totalt 7 senger pr leilighet, dette koster rundt 3000,- pr natt for leiligheten.

 

Det ligger i sentrum og standarden er ok, eget bad med dusj og toalett, i tillegg er det eget separat toalett.

 

 

Det er greit å vite at det ikke er billig der oppe, det er faktisk ganske dyrt.

Det er få hoteller og mange turister. Det er i tillegg dyrt å bygge der, og enda dyrere å holde ting i orden.

 

Svalbard er ikke et sted man drar til på budsjett-tur.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Du kan sjekke pris på Coalminer's cabin, det er et hotell der man ofte må dele bad med andre rom. Ei venninne skal være med meg opp dit i sommer (jeg har familie der så bor hos dem), hun betalte 10000 for dobbeltrom (uten eget toalett) for to stk, henne og mora for 7 dager. Det er jo ikke så gæli. De har rom med egne toaletter også tror bare ikke hun så det når hun booka rommet.

 

Tror det er det billigste du kan få der. Men vet ikke hvordan bookinga er nå, påsken er den mest populære tiden for turister, og de sparer ikke på pengene stort sett.

 

Fly opp og ned kosta bare 699 siden vi bestilte så tidlig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja i mørketiden er det ikke så mye å se, og ekspedisjoner begrenser seg til nordlys-kikking og scooterturer i bekmørket. 

Mye finere å være der i lystida. I mørketiden de siste årene har det vært veldig rart vær, jula for et par år siden pissregnet det flere dager på rad.

 

Påske/sommer/høst er den fineste tida synes jeg. Mørketida er bare mørkt. Men det er fortsatt litt lys over fjellene så alt får en dyp mørkeblå farge.

Man drar ikke på utflukter og fjellturer i mørketiden. Påsken er den største snøscooter-sesongen.

 

Bestiller du så mye som et halvt år/år i forveien går det nok bra å få hotell til en ikke umulig pris.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvis du vil dra rimelig er det nok best å vente til slutten av februar, sesongen begynner normalt først i mars.

 

Å dra ut på scootertur er også mulig i slutten av februar, og scooterleie er da litt rimeligere enn det er i mars.

 

Når dere er tre personer vil det koste en tusenlapp pr. pers å bo i leilighet på Svalbard Hotell og Lodge, det må sies å være innafor.. Der er det også eget kjøkken så dere kan lage dere mat i leiligheten om dere ønsker det. Jeg bodde der selv et par døgn nå i februar og er fornøyd med valget.

Etter to døgn der dro vi til Barentsburg for å sove der en natt, så en tur til Svea den siste natta og retur derfra til Longyearbyen.

Lenke til kommentar

Man må vel ikke sove over på Barentsburg?

 

Ellers er det meste hotell-ish innenfor men dere bad med andre er uaktuelt. Har gjort det en gang før og det var siste gangen ;)

En tusenlapp pr pers er jo godt innenfor det jeg hadde tenkt meg.

Jeg er ikke så nøye på når, jeg jobber jo knapt allikevel så det meste går sånn sett.

 

Skal sjekke ut hotellet mer, men hørtes jo lovende ut :)

Lenke til kommentar

Man må vel ikke sove over på Barentsburg?

Nei, men det er et ålreit sted å overnatte.

Selv sov jeg på hostellet der, det kostet 500,- pr. natt for enkeltrom (der er det delt toalett og dusj)

Dog var det ca 8 personer totalt der under vårt besøk, inkludert vårt reisefølge som bestod av 5 personer..

Det passet svært godt å overnatte der etter en fin kveld med mye god mat og drikke (latterlig billig mat og drikke der) :)

 

 

 

Nope, det går båt tur-retur barentsburg et par ganger om dagen i "turistsesongen". Men man kan overnatte på hotell der også.

Samme med Pyramiden. Får visst konge-oppvartning.

Og ikke minst kan man dra til Barentsburg med snøscooter store deler av sesongen, etter mitt syn er det et svært godt alternativ.

 

Pyramiden har jeg dessverre ikke vært i, de åpner jo ikke før ca midten av mars var det vel..

Lenke til kommentar

Er nok snøscooter som er mest akutellt, da får man jo sett en del mer natur også :)

Det skal være en eller annen radiostasjon i området der også, vet du om snøscooter-turen drar innom der?

Barentsburg og den radiostasjonen på en tur hadde vært veldig fint :)

 

Ellers får man vel gå fritt i Barentsburg, uten noe opplegg?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jepp, det er butikker og en liten bar der. Men man drar jo alltid med guide uansett da. Så guiden drar dere rundt i byen før dere drar tilbake samlet. Det er ingen cowboyer som reiser alene på en sånn tur. Kan treffe på isbjørn hvor som helst utafor byen, scooter kan havarere midt ute gokk, eller andre problemer.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mente jo ikke ute i gokk selv om jeg gjerne hadde gjort det med riktig følge ;)

Må jo ha med og være med guiden til og fra, men tenkte på i Barentsburg "byen", det er mye mer interessant å gå alene enn i saueflokk :)

 

Edit:

Jepp til hva egentlig?

Gå alene i "byen" eller det med radiostasjonen?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...