Gå til innhold

Den store skreddertråden


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit å ha en samletråd hvor vi kan dele erfaringer fra skreddere rundt om i landet. Priser, kvalitet osv.

 

Selv har jeg oftest brukt Oslo Skredderstue, som ligger i Parkveien. Han som jobber der er veldig flink, men ganske dyr. Derfor er jeg nå muligens på leting etter noen andre som kan sy inn en dressjakke for meg. SÅ:

 

Kjør på, del all skredderrelatert info!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det siste har jeg brukt Asker Sømservice/syservice/huskerikkehvadetheter. Ligger litt under Oslo Skredderstue i pris, men kvaliteten på arbeidet er på lik linje.

 

Edit: Tviler forresten på at denne tråden kommer til å bli så veldig stor :p

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Jeg har ingen umiddelbare planer om å sprette opp dressjakkene mine for å prøve å sy opp ermene eller sy dem inn i livet, så jeg tror nok jeg fortsetter å gå til skredder jeg.. Jeg betaler heller noen hundrelapper til en skredder enn å potensielt ødelegge plagg verdt mange tusen. Men for all del, fint for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen umiddelbare planer om å sprette opp dressjakkene mine for å prøve å sy opp ermene eller sy dem inn i livet, så jeg tror nok jeg fortsetter å gå til skredder jeg.. Jeg betaler heller noen hundrelapper til en skredder enn å potensielt ødelegge plagg verdt mange tusen. Men for all del, fint for deg.

Takk for en god latter da :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg tviler på om mange av disse sydamene er skreddere. Jeg har benyttet det er er av rettestuer i Stavanger/Sandnes, og er dypt skeptisk. Har i travle perioder, før jul og konfirmasjon o.l., fått ødelagt mange plagg. Men har også vært heldig noen ganger. Det har også skjedd når jeg har fått butikken til å legge opp, for det er samme sydamene de benytter, og mange ganger har jeg sendt resultatet tilbake. Ikke alltid med vellykket resultat da heller.

 

Etter det jeg vet er det en skikkelig skredder i Bergen, Michael T kaller han seg og i Skostrede holder han hus. Han har en noe uvant stil, som ikke alle vil like.

 

Han legger ikke opp ermene på sine ferdigdresser, men løsner ermene fra bolen, og tar dem inn oppe. Sånn holder han proposjonene på ermet og knappene. Det er metoden som de skikkelige skredderne benytter, men den er arbeidskrevende, og derfor vil sydamene ofte ikke gjøre det slik.

 

Dag

Lenke til kommentar

*snip*

Hvor har du best erfaring i Stavanger? Tror den "systuen" i Øvre Holmegate skal være nokså grei?

 

Bernina i Øvre Holmegt er svært ujevn, og de har ødelagt flere dressjakker for de bretter bare og syr eller limer (huff)- uten å sprette opp og falle på nytt. Jeg har opplevd flere ganger at sømmene i bukser faller ned. Ulik lengde på buksebeina har jeg opplevd og. Litt arrogante og, hvis jeg ber dem være nøye.

 

I Kongsgaten kan de være ok, hvis de ikke har det for travelt, men jeg fikk ødelagt en dess med "working cuffs", selv om jeg var ganske tydelig på hvordan jeg ville ha det.

 

På Kvadrat er det også avhengig av hvor mye de har å gjøre, og at det ikke er ungjentene som syr. De voksne damene kan også slurve der.

 

Ingen vil løsne ermene og ta inn fra toppen av. Jeeg tror det er for vanskelig teknisk for dem.

 

Det beste er nok å ha en kropp som passer i konfeksjonen uten retting :-).

 

Dag

Lenke til kommentar

Jeg tviler på om mange av disse sydamene er skreddere.

 

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror ikke at skredder er en beskyttet tittel i Norge, så jeg tror nok at hvem som helst kan kalle seg det.

 

Personlig har jeg gode erfaringer med norske sydamer, som ofte gjør mye arbeid på bunader osv. De jeg har hatt flere dårlige erfaringer med er utenlandske "skreddere", som ofte også filer nøkler og er "skomakere". Sånne typer har jeg sluttet å gå til for lenge siden.

 

Det jeg tror jeg skal prøve neste gang er skreddertjenesten til House Of Singles. Ganske greie priser, og de gjør jo mye arbeid på dresser, så noe må de jo kunne. Skal uansett bare korte inn på ermene på en blazer, så det er jo begrenset hva som kan gjøres feil.

 

Forresten morsomt å høre at det fortsatt er noen som korter inn på ermer på den ordentlige måten. Det har hvertfall ikke jeg opplevd før.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Skredder er nok ikke en beskyttet tittel.

Jeg er ikke så sikker, men for kort stund siden fant jeg ut det samme om skomakere.

 

Det er et stort skomakerproblem i Oslo, og i landet generelt. Det er at ingen av de som kaller seg skomakere, er ekte utdannede skomakere.

 

Faktisk har Norge bare tre ekte skomakere igjen. Dette er veldig synd. De er utdannet av skomakermestere fra Norges Skomakerforbund.

 

Jeg har ofte satt såler i skoa mine her i Oslo, og resultatet har vært dårlig stort sett overalt. Så ikke kom å be meg "prøve dét stedet her" istedenfor. Da jeg fikk skoa mine reparert av en ekte skomakermester i Fredrikstad, ble resultatet noe helt annet.

 

Så når dette er tilstanden for skomakere, så ser jeg ikke bort i fra at det er sånn for skreddere også.

 

Vær varsom når du ser "skredderier" som også driver med å file nøkler, eller vaske klær, eller lignende. Spesielt også dersom det er noen vietnamesere som såvidt kan snakke norsk. Jeg spurte en slik her i Oslo om de kunne sy skjorter. Det skulle de ha 1500 kroner for, fordi det var så tidskrevende og vanskelig. Mens det sto "skredderi" på døra. Da er løgnen avslørt. Hvis en skredder sier det er vanskelig å lage en skjorte, stikk derfra.

 

Jeg vet at flere som har tatt kunst og håndtverksfag på videregående, (kanskje linja heter noe annet nå?) ser det som en lett vei til å få jobb, på sånne steder. Disse har som regel aldri laget et eneste herreplagg, og i løpet av tre år har de kanskje laget to ensfarga damekjoler.

 

Så vidt jeg vet har vi ingen offentlig utdanning på høyere stadie for skreddere lenger. Så når elever skal lære seg dette, må de ty til privatskoler, som er alarmerende. Når mange har brukt såpass mye penger på utdanning, har de som regel andre mål enn å roe seg med et "skredderi". Derfor vil flere av dem bli motedesignere osv osv. Og når det ikke fungerer, ender det opp med at de lager klesbutikk med klær fra Kina.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...