Gå til innhold

TEST: Olympus OM-D E-M1 II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fokusen har ikke truffet på bildet av snøscooteren som skal vise ett av "to-tre bilder der fokus treffer". Er det feil bilde som er lagt inn, eller klarte ikke kameraet å treffe perfekt fokus en eneste gang?

 

Ser ut som fronten av snøscooteten er i fokus (om det er det de prøver på), men forsåvidt enig i at det er mer naturlig å fokusere på føreren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er disse små kamerahusene snart i stand til å ta over oppgaven til dyre tunge proffkameraer, eller er det hindre for dette? Hva med lysinngang, er den tilsvarende god i optikk?

 

Spørs hva slags prioriteringer man har, større sensor gir bedre bilde i lavere lys. Men disse sensorene er med høyde på hva proffene bruke for ikke alt for lenge siden, så det kan sikkert ta over for endel, mens for andre vil de prioritere annerledes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er vel fortsatt autofokusen som er akilleshælen til disse kameraene. Der er SLR fortsatt et stort hestehode foran, særlig i dårlig lys. Jeg har en Fuji X-pro2 og en Nikon D750, og de er ikke i samme liga. D750 treffer hver gang, uansett, mens X-proen er rask og fin i godt lys men faller helt sammen innendørs på ettermiddag/kveld.

 

Men 60 fps - dæven. Det er kult. Bare få resten av systemet til å henge med nå, så er vi endelig tilbake i en verden der filmer består av separate bilder satt sammen i rekkefølge.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Er vel fortsatt autofokusen som er akilleshælen til disse kameraene. Der er SLR fortsatt et stort hestehode foran, særlig i dårlig lys. Jeg har en Fuji X-pro2 og en Nikon D750, og de er ikke i samme liga. D750 treffer hver gang, uansett, mens X-proen er rask og fin i godt lys men faller helt sammen innendørs på ettermiddag/kveld.

 

Men 60 fps - dæven. Det er kult. Bare få resten av systemet til å henge med nå, så er vi endelig tilbake i en verden der filmer består av separate bilder satt sammen i rekkefølge.

 

Et stort hestehode vil jeg si er å overdrive, i mange tilfeller er speilløse raskere. Nå kjenner jeg ikke akkurat fokusen på x-proen så godt, og det er såklart situasjoner der spelrefleks er bedre, men forskjellen vil jeg ikke kalle stor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei, fin test men jeg synes gjennomgangen av high-res funksjonen kunne vært bedre:

 

- Både Pen-F pg E-M1 MK II kan ta high-res bilder med både 50- og 80-megapiksler. 50MP er JPEG og 80MP er RAW (E-m5 MK II hadde vel henholdsvis 40MP og 64MP).

 

- Fordelen med sensorshift framfor en sensor med 50MP er vel nettopp at dette IKKE forstørrer objektivenes svakheter? Det blir (i teorien) like skarpt som vanlige enkeltbilder. Det ser dog ut som noe er tapt på 80MP RAW, derfor er standardJPEG downsampled for å opprettholde skikkelig skarphet og like mye detaljer på litt mindre filer.

 

- Dere skriver at det er bedre med et skikkelig macro-objektiv og selv om jeg er enig at det er mer praktisk enn high res på at vanlig objektiv så anser jeg macro som et av de bestebruksområdene for denne funksjonen. En vil i praksis ha en mye høyere forstørring uten å få mindre skarphet eller dybdeskarphet. Her kan man også ta den helt ut hvis man har koblet til en PC og mauelt benytte focusstacking på 50 eller 80MP.

 

- Andre bruksområder er f.eks landskapsbilder der man har mulighet til å sløre vann som beveger seg selv uten ND-filter når det er lyst med dette nyeste kameraet. Videre er produktfoto et godt bruksområde der en tar bilder av ting som ikke flytter på seg.

 

- Hvis man liker å lage sånne kjempestore panoramaer er det kjekt å kunne gjøre dette med halve brennvidden og 1/4 så mange bilder for samme resultat som før også.

 

Til sist så er det greit at man ikke utdyper mye om video, men år bitrates nevnes så kan det vel inkluderes at ved DCI 4K (4096-x2160) så får en opptil 237mbps. Kan vel også nevne at ALL-I går opptil 202mbps (som er nødvendig).

 

Nå virker dette veldig negativt, men er kun pirk på en god test ;)

Lenke til kommentar

Jeg jobber med foto, har gjort det i mange år nå.
Startet med Canon, gikk over til Olympus grunnet deres unike optikk, samt stabilisator i huset.
Var veldig fornøyd med Olympus, spesielt optikken, som er rimelig men har samtidig svært høy bildekvalitet. 
Fikk så noen oppdrag på ett utested. Første kvelden var nok, Olympus måtte vike for Nikon.

Alt for mye bildestøy med en gang man må bruke høyere ISO. Får håpe det er bedret seg.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med foto, har gjort det i mange år nå.

Startet med Canon, gikk over til Olympus grunnet deres unike optikk, samt stabilisator i huset.

Var veldig fornøyd med Olympus, spesielt optikken, som er rimelig men har samtidig svært høy bildekvalitet.

Fikk så noen oppdrag på ett utested. Første kvelden var nok, Olympus måtte vike for Nikon.

Alt for mye bildestøy med en gang man må bruke høyere ISO. Får håpe det er bedret seg.

Mindre sensorer har mer støy. Slik er det bare, og de fleste er relativt nærme sitt teoretiske potensial (unntatt kanskje Canon) så man vil neppe se stor framgang her på noen system. AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...