Gå til innhold

Hvem er skyld og hvordan burde jeg gå frem?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle selge laptopen min på finn.no og etter en stund ble jeg kontaktet av en aktuell kjøper. Jeg fortalte om pc'en og hvilken stand den var i. (Den var helt i orden kosmetisk bortsett fra en liten ripe på toppen). Vi ble enige om å bruke "Finn trygg betaling", dvs kjøper betaler inn til penger til sikker konto hos finn, jeg sender pakken, og hun godkjenner den, og penger blir overført til meg.

 

Pengene ble betalt inn, og jeg sender pakken. (Den var veldig godt pakket inn, noe kjøper også har sagt seg enig i). Kjøper får pc'en og det viser seg at den har blitt ødelagt i posten (sprekk i skjermen). Kjøper mener nå at at jeg har sendt pc'en med knust skjerm og nekter å godkjenne varen pga. sprekken i skjermen. Varen ble sendt med Norges Pakken. 

 

Jeg har undersøkt litt i kjøpsloven og om jeg tyder det riktig er det ved privatkjøp, kjøper som er ansvarlig hvis pakke blir skadet i posten, og ikke selger. Og det er kjøper som må kontakte posten for eventuell erstatning. 

 

Jeg har bilder og vitner på at pc'en var i beskrevet stand når den ble sendt.

 

Status nå er at pengene er låst på denne kontoen, og kjøper nekter å betale, og jeg mener jeg i følge loven, ikke er i skyld her.

 

Er det noen her som kjenner loven rundt dette bedre? Og er det forbrukerrådet jeg må kontakte hvis vi ikke kommer til enighet her?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sier ang. kjøpsloven stemmer. Risikoen for tingen går over på kjøper når tingen er levert til selvstendig fraktfører (Posten), jf. kjøpsloven §§ 7 og 13. Videre går det frem av § 12 at:

Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren.

 

Her er det jo allerede enighet om at tingen var forsvarlig innpakket. Du har ditt på det tørre. Om det blir uenighet og dere ikke finner en løsning selv, er det riktige å kontakte forbrukerrådet. 

Lenke til kommentar

Det du sier ang. kjøpsloven stemmer. Risikoen for tingen går over på kjøper når tingen er levert til selvstendig fraktfører (Posten), jf. kjøpsloven §§ 7 og 13. Videre går det frem av § 12 at:

 

Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren.

 

Her er det jo allerede enighet om at tingen var forsvarlig innpakket. Du har ditt på det tørre. Om det blir uenighet og dere ikke finner en løsning selv, er det riktige å kontakte forbrukerrådet. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...