Gå til innhold

Skjermbytte på telefon, gjort en dårlig jobb, skjerm sluttet å funke, sier den er knust...


Caddy

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leverte inn telefonen min til en liten skjermreperatørsjappe i Kristiansand sentrum for en liten stund tilbake. Jobben skulle de ha 1200 for. Ville ta 7 dager, da skjermen måtte bestilles. Fint flott tipp topp, knust skjerm er kjedelig. Avtaler å betale halvparten av summen før, og halvparten etterpå. Cash eller vipps..... (uhoh..)

Får tilbake telefonen, funker finfint. Skal til å betale resterende halve beløpet med vipps. Kommer ikke lenger enn + (?) knappen i vipps for å sende penger, da skjermen ikke reagerer på dette punktet.. (heldigvis..) Påpeker dette i butikk, og gjør en selvtest mens de ser på ved å dra et ikon rundt på skjermen. Ikonet slipper på dette punktet.. "Feil på elektronikken, vi tar den inn igjen. Tar 7 dager.."

Jeg beholder telefonen mens de får levert en annen skjerm, å mister den i bakken på en fuktig kveldstur i Ålborg, så skjermen knuser igjen..

8 dager seinere kommer jeg ned til sjappa igjen, og forklarer saken.. "Det skal gå fint" sier de..

Henter telefonen igjen, å den funker finfint. I en dag eller 2. "på" knappen er treg. Veldig treg. Blir tregere å tregere etterhvert som dagene går. (telefonen fungerer fremdeles..)

Våkner opp en morgen av alarmen på telefonen. Skrur denne av, og av med displayet igjen. Alarm nr 2 går.. Nå er det ikke liv i displayet.. Trykker på på knappen flere ganger, men nei.. Død.. Går ned igjen med telefonen til sjappa. Han kikker på den å ser at den er på, da han ser noe "blått i bakgrunnen der".. Blir enige om at de skal kikke på den, men: er skjermen knust og må byttes må jeg betale for bytte, er det feil på elektronikken eller jobben, dekker de kostnadene.

Finfint tenker jeg. Skjermen funka jo til morraen i dag ved første alarm...

Har nå fått telefon fra sjappa, som sier at skjermen er knust..

Har jeg noen rettigheter her? Jeg har ingen bevis på at skjermen var hel før jeg leverte den fra meg.. Jeg mener selv at det er dårlig arbeid fra deres side..

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update:

Telefonen er hentet. Kan veldig _utydelig_ se skjermbildet på telefonen i godt direkte lys. Ser ingen sprekker eller mangler i bildet.. Tyder det på en løs kabel et sted? Eller en brist i elektronikken? (Kan se ut som baklys mangler, rett og slett...)

Lenke til kommentar

Knust er knust, og det er lett å se. Hvis skjermen ser hel og fin ut, så er den det. Dette høres ut som billige kinavarer og dårlig arbeid.

Han snakket om en sprekk bak glasset da jeg var nede i dag. "Glass foran, skjerm bak, sprekk i skjerm." ..

 

Kan jeg kreve pengene igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kan se hele bildet når du lyser på det, høres ut som det er backlight-modulen som er gåen - du klarer ikke skade denne uten også å skade glasset foran.

 

Det reperatøren kaller skjerm er i bildet under "LCD".

Det som gjør at touchen er død på visse områder heter i bildet under "digitizer".

 

iPhone-Exploded-View.png

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hvis du kan se hele bildet når du lyser på det, høres ut som det er backlight-modulen som er gåen - du klarer ikke skade denne uten også å skade glasset foran.

 

Med mindre den allerede er skadet da den ble satt inn, eller ble skadet da mobilen ble satt sammen igjen, eller at det er et dårlig kinapanel?

Lenke til kommentar

 

Hvis du kan se hele bildet når du lyser på det, høres ut som det er backlight-modulen som er gåen - du klarer ikke skade denne uten også å skade glasset foran.

 

Med mindre den allerede er skadet da den ble satt inn, eller ble skadet da mobilen ble satt sammen igjen, eller at det er et dårlig kinapanel?

 

Nettopp - ergo verkstedets ansvar.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du kan se hele bildet når du lyser på det, høres ut som det er backlight-modulen som er gåen - du klarer ikke skade denne uten også å skade glasset foran.

 

Med mindre den allerede er skadet da den ble satt inn, eller ble skadet da mobilen ble satt sammen igjen, eller at det er et dårlig kinapanel?

 

Nettopp - ergo verkstedets ansvar.

 

Var nede å hadde en hyggelig samtale med de i dag, etter å ha linket til denne tråden, samt hørt med noen andre verksteder i byen. De tar inn igjen mobilen å sender den til "fabrikken" (tenker de mener et annet verksted) for å fikse den. No charges. Så nå blir det 2-3 ukers venting, og se om den funker bedre når den kommer tilbake. :)

Endret av Caddy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er iphone 6 eller 6s så har sjappen sikkert strammet de to skruene til home-knappen for mye. Da blir knappen dårlig og seig.

Det er og mulig at de blander skruene inni, det er flere skruer som er ulik størrelse/lengde på men det er umulig å se med det blotte øyet. Når de da skrur feil skrue på feil sted går skruen akkurat langt nok til å ødelegge noe under skruen.

Vet ikke akkurat hva de har gjort men iphone 6 er en rimelig enkel telefon å fikse, i forhold til xperia og en del galaxy modeller.

Ikke bruk slike sjapper, med mindre du har tenkt å skrote telefonen uansett :)

 

Edit: Virker som at denne sjappen har god service iallefall, det er bra da er de vel ganske trygge likevel, siden de tar ansvar og reparerer feilen for deg.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er en Motorola Moto X Play.

Har nå fått den tilbake, og skjermen fungerer perfekt. :) Men lurer på om de har glemt å sette på noen "deksler" i høyttaleren og mikrofonen...

Jeg kan heller ikke bruke telefonen, (samtaler) uten handsfree tilkoblet.. Men displayet funker i det minste. Så da lar jeg det ligge der, får ut alt av ting, og kjøper ny.

Jeg ble bedt om å teste at alt fungerte før jeg forlot butikken. Hadde ikke med hverken sim eller minnekort, så samtaler tenkte jeg ikke på å teste i det hele tatt. (Skjermen funka jo... ) Det kommer de sannsyneligvis til å krangle på, så nå gidder jeg ikke mer. Er ikke den dyreste telefonen i verden, men jeg var veldig fornøyd med den.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...