Gå til innhold

Kjøpt bil med feil


Anbefalte innlegg

Er forsåvidt enig med deg henrikwl. Men burde selger ha visst om den feilen?

 

Hvis du tenker på klakkingen i forstilling, så er det som med alle slitedeler: alle som eier bil vet at slitedeler må byttes i ny og ne, men det er ikke gitt at man til enhver tid vet nøyaktig tilstand på samtlige slitedeler. Service- og brukshistorikk vil kunne være til stor hjelp med å estimere, men det er ingen nøyaktig vitenskap. Som profesjonell bruktbilforhandler vil jeg tro at selger nok har tatt en teknisk besiktigelse også, men å estimere hvor lang levetid som gjenstår av et sett med foringer (for å holde oss til eksempelet) er heller ingen eksakt vitenskap. Ønsker du å gå den veien, må du sannsynliggjøre at selger bevisst har unnlatt å fortelle deg at foringene var så nedslitt at de snarlig måtte byttes.

 

Når det gjelder denne tanken som sprang lekk kjenner jeg ikke til det, men så vidt det høres ut for meg er det noe som skjer litt ut av det blå. Hvis selger visste at dette var en svakhet med denne modellen så har du muligens en sak (og som profesjonell bilforhandler kan man kanskje forvente at han vet sånt?) - det er kanskje en innfallsvinkel for en eventuell reklamasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg hatt bilen på verksted. De byttet additiv-tanken, siden den må være i orden for å kjøre bilen.

 

I tillegg undersøkte de ulyden i forstilling, konklusjon er som følger:

"Kontroll og funnet liten slakk i lenkestag og nedre opphengskule venstre side forran. Fremre eksosfeste er rustet og løsnet fra rør."

 

De på verkstedet er ikke i tvil om at dette er en feil som har vært der på kjøpetidspnktet, og hvis jeg hadde kjøpt bilen av dem, så hadde de fikset dette.

De hadde også delt kostnaden i forhold til å bytte additiv-tanken. Dette er et peugeot verksted.

 

Jeg ba dem også sjekke lysbildet, da jeg har lagt merke til at jeg lyser opp toppen av trærne når jeg kjører i mørket. Dette var også feil, og fikset nå.

 

Litt usikker på hvordan jeg bør gå frem, eller om jeg bør gjøre noe mer ut av det. Får jo veldig forskjellige tilbakemeldinger her. Mannen på verkstedet var enig i at det var selger som var ansvarlig for å sannsynliggjøre at feilene ikke var der når bilen ble solgt. Syntes jo det at eksosen ikke er festet ordentlig tyder på at selger ikke har gått gjennom bilen særlig grundig før salg.

 

Prisoverslag på å bytte deler i forstilling er ca.3500kr.

Bytte og påfyll av additivtank ble 3100kr. Justere lys kostet 240kr og sjekk av forstilling kostet 357kr.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du får så mye forskjellige svar henger blant annet sammen med at det kan ikke bli så mye mer enn synsing når man ikke vet hvor slitt det er, og hva som er slitt. Nå har du jo fått et tilsynelatende grundig svar fra et merkeverksted, dette er vesentlig at du får skriftlig. Siden du vet at selger ikke er innstilt på å gjøre noe mer med dette, så ville jeg ha sendt et klagebrev til selger, med uttalelsen fra merkeverksted, og hvor du gir en frist på 14 dager på å svare, deretter tar du saken videre til forbrukerrådet. Jeg har brukt veillederen til forbrukerrådet med suksess, jeg kan anbefale å følge den.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke den uttalelsen nødvendigvis styrker saken din. Hvis feilen alt var der burde jo du ha oppdaget den også?

 

Forhandleren har ikke noen tilstandsrapport på bilen - og har sannsynligvis ikke gått igjennom den i det hele tatt? =Desto større grunn til at du burde ha tatt en sjekk selv.

Man kan selvfølgelig si at det er useriøst av forhandler å selge en bil uten å sjekke de grundig, og det er jeg veldig enig i, det er ofte forskjellen fra en stor og en liten forhandler...

 

Peugeot ville dekket halve additiv greia sier du - de selger vel ikke biler uten 50/50 garanti - noe som du takket nei til her. Hadde du kjøpt bilen der ville du nok måtte ha betalt endel mer for den, så "vinninga" hadde nok blitt liten totalt sett...

 

Prisen på "forstillingsreperasjonene" inkluderer også eksosen? For lenkestag og bærekule burde ikke koste mer enn 1500,- da det ikke er dyre deler + fort gjort å bytte.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke bilkyndig, derfor jeg måtte ha den på verksted for å finne ut hva som var galt. Og det er også derfor jeg kjøper bil av en forhandler, for jeg forventer at han har greie på hva han selger. Og når han sier "ingen kjente feil", så regner jeg jo også med at han har sjekket bilen for eventuelle feil. Er ikke det rimelig?

 

 

Prisen jeg fikk var for å fikse eksosen også ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Peugeot ville dekket halve additiv greia sier du - de selger vel ikke biler uten 50/50 garanti - noe som du takket nei til her. Hadde du kjøpt bilen der ville du nok måtte ha betalt endel mer for den, så "vinninga" hadde nok blitt liten totalt sett...

 

Den additiv-tanken vil vel være en klar reklmasjonssak, så den garantien hadde bare vært bortkastede penger uansett.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg trenger litt mer hjelp.

 

Først, så ser jeg at jeg skrev feil dato for kjøp i åpningsinnlegget. Jeg kjøpte ikke bilen 2.mars, men 30.mars. Første gang jeg klaget på lyder fra forstilling var 7.april, altså 8 dager etter kjøp.

 

Jeg sendte et formelt krav til selger i går om utbedring av feil, pluss tilbakebetaling av de utlegg jeg har hatt. Fikk svar av selger om at jeg "får komme tilbake med bilen". Han sier også at han vil trekke fra en pris for de kilometerene jeg har kjørt.

 

Har selger anledning til å kreve heving av kjøpet? Jeg sitter jo da uten bil plutselig, og det kan jo hende det tar lang tid før jeg finner en annen bil jeg kan kjøpe. Og han har heller ikke nevnt noe om utleggene jeg har hatt som følger av disse feilene.

Har selger med dette forslaget kommet med en minnelig løsning? Har han med dette forslaget godtatt ansvaret for feil?

 

Det er min samboer sin bil, men det er jeg som hentet den, derfor er det jeg som også har denne kommunikasjonen med selger. Min samboer er ikke intressert i å heve kjøpet, hun vil bare ha feilene fikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...