Gå til innhold

Problemer med tilhenger - ansvar?


Anbefalte innlegg

Solgte en så og si ny tilhenger her om dagen. Jeg har bare hentet hengeren og brukt den til oppbevaring av utstyr fram til jeg solgte den. I dag fikk jeg telefon fra kjøper som sa at lysene I bilen hans hadde gått når han koblet til hengeren. Han mener at det er noe galt med den. Jeg skal sende han kvittering slik at han kan gå innom forhandleren jeg kjøpte den av. Hva vil skje videre? Er det jeg som er ansvarlig eller er det forhandler? Når han hentet hengeren testet han alle lysene og da virket alt når han kjørte. Litt frustrert her siden det tross alt er en ny henger (kjøpt før jul) og det kommer på toppen av mye annet som jeg sikkert kunne skrevt om i en o.t. tråd.

 

Jeg har skrevet kontrakt om at den selges som den er og henviser til garanti vilkår.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, be han prøve på en annen bil for å utelukke at det er hans bil det er noe feil med. Hvis det skjer det samme der så skulle man tro det er noe galt med hengeren, men skjer det ikke er det noe galt med bilen hans (noe som jeg vil si er mer sannsynlig).

Det holder at kontakta er full av vann så kan man i teorien kortslutte og ta sikringen.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Hvis dette hadde skjedd med din bil, hvem har ansvaret? Hvis dette hadde skjedd hvis du lånte bort bilen, hvem har ansvaret? Det er jo ikke du som har gjort noe galt og det er forhandler som skal fikse feil hvis det er forårsaket av hengeren.

 

Hva hvis hengeren hadde vært 15 år gammel og solgt som den er?

 

Man har veldig mye mindre rettigheter ved et privatsalg og å kjøpe med garanti er bare en bonus som gjør at man kan gå på forhandler.

 

Jeg kan handle en splitter ny ting i dag, selge til 5,- og så lenge jeg skriver solgt som den er så er det ikke mitt ansvar uansett garanti. Jeg kan tilogmed la vær å sende med kvittering så kjøper ikke får en dritt på garanti.

 

Som sagt over så bør det testes på fler biler. Det er veldig merksnodig at bilen blir ødelagt fordi man kobler til en henger.

 

PS; "Solgt som den er" er noe av det aller viktigste å få med i en salgskontrakt som privatperson og jeg håper du har fått med det.

Lenke til kommentar

Tilhengeren har stått ute, og jeg bor på vestlandet med regn 250 dager i året. At det er kommet fuktighet i kontakten er derfor ikke usannsynlig, men den er ikke rustet/irret. Jeg skrev i kontrakten at den selges som den er, men henviste til forhandler hvis det skulle oppstå noen problemer. Har selv opplevd at sikringen går med våt kontakt på annen henger, så jeg tror det egentlig er der problemet ligger. Bilen hans var heller ikke ny. Han kjørte en 10-15 år gammel bil hvis jeg skal bedømme ut i fra utseende. 

Lenke til kommentar

Dette vil vanligvis være en mangel som slår gjennom et "solgt som den er"-forbehold fordi det er såpass vesentlig for tilhengerens funksjon (forutsatt at mangelen besto på overtakelsestidspunktet og ikke oppsto senere). Generelt sett er inntrykket mitt i denne tråden at de fleste som skriver her betydelig overvurderer betydningen av en "solgt som den er"-klausul.

 

Kjøper er ikke forpliktet til å ta dette videre til forhandler - han har rett til å ta dette med deg, og overlate til deg å ta det videre med den du kjøpte av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hengeren virket som sagt når han kjørte fra meg. Står i kontrakten at gjenstanden er besiktiget og testet, så når han har signert betyr det vel strengt tatt at han har gått god for den. Jeg solgte hengeren før helgen, og i går (mandag) ringte han meg og klaget. De fleste som har kjørt/eid henger vet at det ikke skal mye fukt eller skitt i kontakten til før sikringen går. Det er nesten som å klage på at noe slutter å virke fordi man ikke vedlikeholder det. Kontakten skal renses og behandles fra tid til annen for å unngå at den irrer og for å unngå at det sikringer osv. ikke skal gå.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe feil med selve hengeren, og den er nesten ny (noe som du sikkert har brukt som salgsargument) så mener også jeg at det er noe du kan måtte ordne med forhandler (forutsatt at det er noe som dekkes av garanti da).

Men om det da viser seg å være noe galt med bilen hans (som er tilfellet mye oftere enn at det er noe galt med hengere) så mener jeg han må dekke tidsbruk og kostnader fra både deg og evt forhandler.

Derfor be han prøve med en annen bil, evt dra å prøv med din egen. Ta med elektrospray og spray inn i kontakten først.

Lenke til kommentar

Hvis dette hadde skjedd med din bil, hvem har ansvaret? Hvis dette hadde skjedd hvis du lånte bort bilen, hvem har ansvaret? Det er jo ikke du som har gjort noe galt og det er forhandler som skal fikse feil hvis det er forårsaket av hengeren.

 

Hva hvis hengeren hadde vært 15 år gammel og solgt som den er?

 

Man har veldig mye mindre rettigheter ved et privatsalg og å kjøpe med garanti er bare en bonus som gjør at man kan gå på forhandler.

 

Jeg kan handle en splitter ny ting i dag, selge til 5,- og så lenge jeg skriver solgt som den er så er det ikke mitt ansvar uansett garanti. Jeg kan tilogmed la vær å sende med kvittering så kjøper ikke får en dritt på garanti.

 

Som sagt over så bør det testes på fler biler. Det er veldig merksnodig at bilen blir ødelagt fordi man kobler til en henger.

 

PS; "Solgt som den er" er noe av det aller viktigste å få med i en salgskontrakt som privatperson og jeg håper du har fått med det.

solg som den er er ikke verd mere en blekket det tok og printe det 

 

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article768612.ece

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg være vanskelig selger og stå på mitt. Tilhengeren er ikke så dyr selv om den er så og si ny, så det vil ikke koste meg så mye å kjøpe den tilbake igjen hvis han vil heve kjøpet. Han fikk den så billig at det er sikkert mulig å få mer for den med litt is i magen. Det jeg tenker på er at det er vel kjøper som må bevise at en eventuell feil var der ved overtagelse? Så lenge den virket når han kjørte med den er det vel vanskeligere for han å bevise at feilen var der før,spesielt når han skriver under på at den er testet og godkjent?

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...