Gå til innhold

LØST!] Feil på en bruktbil jeg har kjøpt, erstattning?


Anbefalte innlegg

Dersom det er en N46B20-motor i denne er dette dessverre ikke så uvanlig..

Hvis det er en N43B20 er det ikke så vanlig, men også der har det forekommet en del tilfeller.

 

 

Uansett, det er ingen grunn til å forvente at en motor med kjede trenger slike jobber med en slik kilometerstand.

Det vil jeg mene gjør det til en mangel, ikke ta det for godt hva selger sier at forbrukerrådet sier.. Husk at saken der neppe er lagt frem slik du vil legge den frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk avslag fra selger og meldte inn saken til forbrukerrådetforrige torsdag.

"Du får svar fra saksbehandler innen 2 uker" 

Så jeg er spent :)

 

Kjipt å gå uten bil da, så jeg vurderer å betale regningen og kreve å få erstattning, så jeg slipper å gå uten bil i flere måneder. Ting kan fort t mye tid her merker jeg. Selger skal ha 2 ukers svarfrist, så skal behandleren ta kontakt og behandle saken og så er det en del prosesser der fra. 

Lenke til kommentar

Fikk avslag fra selger og meldte inn saken til forbrukerrådetforrige torsdag.

"Du får svar fra saksbehandler innen 2 uker" 

Så jeg er spent :)

 

Kjipt å gå uten bil da, så jeg vurderer å betale regningen og kreve å få erstattning, så jeg slipper å gå uten bil i flere måneder. Ting kan fort t mye tid her merker jeg. Selger skal ha 2 ukers svarfrist, så skal behandleren ta kontakt og behandle saken og så er det en del prosesser der fra. 

Og gir ikke selgeren seg ved meglingen i forbrukerrådet, så er forbrukertvistombudet neste. Da må du regne med rundtomkring et halvår, totalt sett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har fått svar fra Forbrukerrådet der de har tatt en vurdering av saken.

Jeg prøvde å løse saken ved å betale 50/50 mellom selger og kjøper, men han ville ikke ta ansvar i det heletatt.

 

Forbrukerrådet anbefaler selger i betale meg full erstattning.

 

Saken blir sendt inn til Forbrukertvistutvalget nå som selger nekter fordi Forbrukerrådet ikke har myndighet til å tvinge frem erstattning. Det ser lysere ut nå. 

Endret av baBuShKa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fått svar fra Forbrukerrådet der de har tatt en vurdering av saken.

Jeg prøvde å løse saken ved å betale 50/50 mellom selger og kjøper, men han ville ikke ta ansvar i det heletatt.

 

Forbrukerrådet anbefaler selger i betale meg full erstattning.

 

Saken blir sendt inn til Forbrukertvistutvalget nå som selger nekter fordi Forbrukerrådet ikke har myndighet til å tvinge frem erstattning. Det ser lysere ut nå. 

Skal du fortsatt tilby 50/50-løsningen?

 

Siden han ikke tok den med en gang så hadde jeg trukket tilbudet tilbake og krevd hele summen hvis jeg var deg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Neida, forbrukerrådet anbefaler at han betaler meg full sum, dvs hele beløpet.

Jeg måtte sende inn et skjema som gir Forbrukerrådet tillatelse til å ta saken videre til Forbrukertvistutvalget, der spesifiserte jeg samme som forbrukerrådet anbefalte - hele beløpet! Dvs 37.000kr..

 

Jeg håper bare at Forbrukertvistutvalget følger anbefalingen til Forbrukerrådet, krysser fingrene.. Dagens behanglingstid hos Forbrukertvistutvalget er ca 4 måneder, så dette blir en "spennende" høst. 

Endret av baBuShKa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, forbrukerrådet anbefaler at han betaler meg full sum, dvs hele beløpet.

Jeg måtte sende inn et skjema som gir Forbrukerrådet tillatelse til å ta saken videre til Forbrukertvistutvalget, der spesifiserte jeg samme som forbrukerrådet anbefalte - hele beløpet! Dvs 37.000kr..

 

Jeg håper bare at Forbrukertvistutvalget følger anbefalingen til Forbrukerrådet, krysser fingrene.. Dagens behanglingstid hos Forbrukertvistutvalget er ca 4 måneder, så dette blir en "spennende" høst. 

håper dette ordner seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det har ikke skjedd så mye nei, saken er mottatt hos Forbruekrtvistutvalget. 

Jeg venter i spenning, men skal huske å oppdatere dere når saken er løst. Det sikkert er mange der ute med samme problem og etter min oppfatting så er det mangel på slike "gjennomførte" tråder. Så jeg får prøve å sette et hjelpende eksempel :)

 

Det er imidlertig funnet masse feil på bilen ved bytte av register.

NOX sensor er byttet, registeret er byttet med vanosenhet. oljetrykksensor er byttet, noen sylindere er renset pga ekstrem nedsoting og flere andre problemer i samme område inne i drivsystemet. Jeg stiller meg svæært skeptisk til at forrige eier ikke visste noe som helst om dette Verkstedet har vært snill og gjort all den "uforutseende jobben" under samme reparasjon og pris. Får bare krysse fingrene for at bilen går som den skal og at jeg får dekket dette her fra forrige eier. Fordi ellers er bilen helt fantastisk å kjøre.

 

Holder dere oppdatert! 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vet det kan gå lang tid, men svarer for å følge tråden. Selv om jeg føler med deg, er jeg glad jeg ikke er en selger i andre enden - det hadde svidd forferdelig å måtte dekke typ 80.000 for motorras på en bil jeg solgte for et år siden - gjør at man nesten blir redd for å selge bilen sin.

Lenke til kommentar

Denne saken viser jo et tydelig behov for en eierskifteforsikring for begge parter, ala huskjøp. Gratis forretningsidé å tilby til selgere (kjøpere har vel tilgang til "bruktbilforsikring") :)

 

Edit: nvm, if har det for biler inntil 12år/175k km, selger kjøper nok det neste gang.

Endret av toth
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har selvsagt ikke glemt dere, ettersom jeg har lovet å komme med tilbakemelding på saken.

Kort oppsummert: Jeg krevde 37.000kr men FTU mente at ettersom jeg utførte de dyreste reparasjonene som dekket "mer enn nødvendig" etter anbefaling fra verksted, så kunne jeg ikke forlange å få igjen hele beløpet.

 

MEN! Jeg fikk medhold på 20.000kr og tidligere eier har sagt seg villig til å betale pengene. Behandlingstiden fra jeg meldte inn saken til jeg fikk svar er ca 8 måneder. Men alt i alt så er jeg fornøyd, jeg mener at det er på sin fulle rette at jeg må betale litt av kaken, men at tidligere selger betaler litt mer. 

 

Takk for alle tilbakemeldingene og tips jeg har fått her, håper denne tråden kan være nyttig til flere fremover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Føler med TS OG selger av bilen her.

 

Hvis dette er normen, også etter lengre tid, så er det jo svært risikabelt å selge bruktbil her til lands...

 

Litt halveis OT:

Om man bytter inn bilen hos forhandler, som da selger den videre, og noe tilsvarende skjer ny eier, er man da like ansvarlig som om man skulle solgt den til ny eier selv?

Lenke til kommentar

Jeg vil nok tro at jeg ikke hadde medhold om det hadde gått langt tid, selv om loven sier 2 år. 

Men da dette skjedde bare en uke eller to etter overtagelse, så gjorde det klart for meg at jeg måtte melde inn saken.

 

Men jeg har selvsagt forståelse for selger og derfor syns jeg det er på sin rette at vi nesten delte kaken 50/50 :)

Lenke til kommentar

Føler med TS OG selger av bilen her.

 

Hvis dette er normen, også etter lengre tid, så er det jo svært risikabelt å selge bruktbil her til lands...

 

Litt halveis OT:

Om man bytter inn bilen hos forhandler, som da selger den videre, og noe tilsvarende skjer ny eier, er man da like ansvarlig som om man skulle solgt den til ny eier selv?

Til det andre spørsmålet ditt: Ja, det er man.

 

Til det første: Ja, det er risikabelt å selge ting. Det er risikabelt å eie ting også. Om du ikke tåler den risikoen, står du fritt til å kondemnere ting du ikke har råd til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...